Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Experți, despre decizia Guvernului de…

Experți, despre decizia Guvernului de a institui stare de urgență în R. Moldova în legătură cu criza de gaze naturale

Prim-ministra Natalia Gavrilița a anunțat că va merge astăzi în Parlamentul de la Chișinău pentru a solicita instituirea stării de urgență în R. Moldova pentru următoarele 30 de zile în legătură cu situația critică privind aprovizionarea țării cu gaze naturale și energie electrică.

Gavrilița susține că principalul motiv pentru care Guvernul va cere stare de urgență este posibilitatea de a deroga de la anumite legi astfel încât autoritățile să poate întreprinde acțiuni în regim de urgență pentru achiziționarea gazelor naturale din surse alternative, altele decât de la Gazprom.

Unii experți susțin că pentru depășirea crizei cu care se confruntă R. Moldova ar exista și alte soluții decât cea de a fi instituită stare de urgență în țară.

Nicolae Eșanu, ex-secretarul de stat al Ministerului Justiției, expert în domeniul dreptului, susține că propunerea autorităților de a institui stare de urgență este „discutabilă” și că ar exista o altă soluție decât cea de instituire a stării de urgență.

Nicolae Eșanu, expert în domeniul dreptului

„Am văzut declarația despre intenția de a declara stare de urgență. Acest lucru se face aparent cu un singur scop – pentru a permite alocarea unor sume de bani pentru achiziționarea gazelor. Cred că această decizie este cel puțin discutabilă. Nu atât din cauza faptului că ar exista probleme legale (nu am timp să analizez atent dacă circumstanțele invocate justifică instituirea stării de urgență, dar aparent putem avea probleme serioase). Este o soluție mult mai simplă – adoptarea de către Parlament în regim de urgenta a unei legi speciale, prin care sa se aloce sumele necesare. Acest lucru poate fi făcut într-o singură zi. Dacă exista voință, legea poate fi adoptată, promulgată și publicată astăzi. Sper că nu trebuie să explic foarte mult ca daca suntem într-o situație care poate justifica introducerea stării de urgență nu pot fi luate în serios eventuale argumente ca nu se poate adopta o lege, prin derogare de la procedurile obișnuite. O eventuală abordare simplista a problemei instituirii stării de urgență ne poate crea probleme foarte serioase pe viitor”, a scris Nicolae Eșanu pe pagina sa de Facebook.

Ion Muntean, expert în Energetică al Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, susține că instituirea stării de urgență în sectorul energetic „este o noutate pentru piața de gaze din R. Moldova, dar este o decizie firească pentru siguranța aprovizionării cu gaze naturale”. Expertul susține că în această situație R. Moldova ar putea primi gaze naturale din România, Polonia și Ucraina.

Ion Muntean, expert în Energetică al IDIS „Viitorul”

„(…) Asta se realizează într-o situație total nouă pentru că anterior nu au fost așa cazuri când o altă instituție decât Moldovagaz să fie desemnată pentru procurarea gazelor naturale. Este o noutate pentru piața de gaze naturale din R. Moldova. După părerea mea, este un lucru firesc și sănătos dacă să vorbim despre siguranța aprovizionării cu gaze naturale, este ceva care mai devreme sau mai târziu trebuia să se întâmple și să fie un semnal pentru că la moment depindem doar de o singură sursă de aprovizionare cu gaze naturale. Eforturile depuse de către autoritățile în ultimele zile acum pot fi vizibile în sensul existenței infrastructurii necesare pentru a putea importa gaze naturale și prin alte căi. Nu este exclus ca gazele naturale din Federația Rusă să fie consumate pe teritoriul R. Moldova doar că vor fi achiziționate printr-un alt traseu. Cert este faptul că atât România, cât și Polonia și Ucraina ar putea oferi în situații de criză gravă câte puțin pentru a acoperi necesarul R. Moldova. Noi consumăm mult mai puțin în comparație cu aceste trei țări. De aceea nu este vorba despre o cantitate mare de gaze naturale care nu și-ar permite țările vecine să o ofere R. Moldova. Întrebarea este deja de cât costă? (…) În R. Moldova sunt câteva categorii de consumatori de gaze naturale și energie electrică pentru care sunt prevăzute măsuri separate în situațiile de criză. Sunt consumatori cum ar fi instituțiile educaționale, spitalicești, instituții a căror activitate poate afecta direct viața populației acestea trebuie aprovizionate cu resurse energetice în regim de urgență, în regim prioritar, iar pentru a putea face acest pas este nevoie să fie declarată stare de urgență. (…)

La moment problema cea mai mare este la consumatorii din Bălți conectați la sistemul de gaze centralizat unde sistemul centralizat funcționează doar pe gaze naturale spre deosebire de cel de la Chișinău care poate funcționa și pe păcură. Aici apare o problemă și ca să asigurăm o anumită cantitate de gaze naturale pentru CET Nord ca să funcționeze trebuie să renunțe alți consumatori la consumul de gaze naturale. Ipotetic vorbind, se deconectează sau se reduce temporar alimentarea cu gaze naturale la două, trei, patru întreprinderi mari consumatoare de gaze naturale, fie că e vorba de întreprinderi mari din sectorul agroalimentar, și respectiv se oferă capacitatea și volumele necesare de gaze pentru CET Nord. (…) Pentru consumatorii casnici ei intră în categoria prioritară de aprovizionare cu surse energetice, dar nu exclud că poate să se ajungă la deconectarea unor consumatori mai mari sau reducerea consumului de energie la consumatorii mai mari pentru a asigura necesarul pentru gospodăriile casnice. (…)

Un scenariu pesimist ar fi prelungirea contractului cu Gazprom pentru încă o lună. În cel mai rău caz s-ar achita 600-790 de dolari pentru mia de metri cubi încă o lună. (…) Nu exclud că Guvernul încearcă să evite deconectarea și sistarea aprovizionării cu gaze a unor întreprinderi mai mari și de asta Guvernul probabil identifică alte surse de aprovizionare. Este o situație inedită pentru că până acum nu ne-am confruntat cu o astfel de situație, au mai fost crize care au demonstrat că R. Moldova trebuia să fie pregătită pentru că relațiile care au fost până acum nu vor dura. (…) Această situație trebuie să fie un imbold pentru a soluționa aceste probleme ca să nu fim vulnerabili pe viitor”, a declarat pentru Ziarul de Gardă Ion Muntean, expert în Energetică al IDIS Viitorul.

Sergiu Tofilat, expertul energetică, menționează că instituirea stării de urgență este necesară „pentru că Gazprom a limitat volumul de gaze și permite bronarea gazoductelor și procurarea gazelor în alte țări de către trader-ul de stat Energocom”.

Sergiu Tofilat, expert în Energetică

„Asta este o procedură administrativă, prevăzută de HG 207/2019. Este necesară din cauza că Gazprom a limitat volumul de gaze. Ne permite câteva chestii:- gestionarea operativă de Comisia situații excepționale;- bronarea gazoductelor și procurarea gazelor în alte țări de către trader-ul de stat Energocom;- măsuri extreme: dacă scade presiunea în rețele – deconectarea gazelor pentru întreprinderi (fabrici/uzine). Este o măsură necesară să ne asigurăm că putem cumpăra gaz din alte surse. Deocamdată ne întărim pozițiile pentru negocieri cu Gazprom”, a scris Sergiu Tofilat pe pagina sa de Facebook.

La 13 octombrie, în R. Moldova a fost instituită stare de alertă în sectorul energetic. După ședința Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE), viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a anunțat cele mai importante decizii ale CSE și a precizat că starea de alertă este o etapă necesară pentru a preveni declanșarea unei situații de urgență și pentru a fi pregătiți de orice scenariu.

La 19 octombrie, prim-ministra, Natalia Gavrilița, a declarat că R. Moldova începe procesul de achiziționare a gazelor naturale din „surse alternative” prin intermediul companiei Energocom. Prim-ministra Gavrilița nu a menționat însă volumul de gaze pe care Guvernul intenționează să-l cumpere și nici prețul.

Pe 30 septembrie curent, contractul pentru tranzitare și furnizare a gazelor naturale dintre „Moldovagaz” și „Gazprom” a fost prelungit cu o lună. Detalii aici.