Principală  —  Ştiri  —  Justiție   —   DOC/ Raportul de evaluare privind…

DOC Raportul de evaluare privind judecătoarea Curții Constituționale, Viorica Puica, candidată la funcția de magistrată a CSJ, publicat de Comisia Vetting

Sursa: Comisia Vetting - Vetting Commission/Facebook

Comisia Vetting a publicat miercuri, 21 februarie, raportul privind evaluarea candidatei Viorica Puica la funcția de judecătoare a Curții Supreme de Justiție (CSJ).

Potrivit concluziei raportului, Viorica Puica corespunde criteriilor de integritate etică și financiară stabilite în Legea 65/2023. Raportul a fost aprobat în unanimitate de membrii Comisiei Vetting, după colectarea, acumularea și verificarea informațiilor relevante, precum și după deliberările ulterioare.

La 15 noiembrie 2023, Comisia a notificat-o pe judecătoarea Puică că în evaluarea sa Comisia nu a identificat niciun domeniu de dubii cu privire la întrunirea de către ea a criteriilor etice și financiare și a invitat-o să participe la o audiere din 27 noiembrie 2023.

În baza informațiilor pe care le-a acumulat, Comisia a solicitat clarificări suplimentare de la magistrată cu privire la trei aspecte:

  • o diferență intre fluxul de numerar de intrare și fluxul de numerar de ieșire identificat al subiectului (avere inexplicabilă) pentru anul 2014;
  • plata cheltuielilor personale dintr-un cont bancar pentru cabinetul de avocatură al soțului judecătoarei;
  • supraevaluarea veniturilor judecătoarei și soțului acesteia în declarațiile de venituri și proprietate, iar din 2017 de avere și interese personale, depuse de judecătoarea Puica între ani 2011-2022.

„Comisia a obținut informații de identificare a surselor de venit și a altor intrări de numerar pentru gospodăria subiectului, care au constat în mare parte din salariul judecătorului Puica pentru funcția pe care o deținea la Judecătoria Chișinău și venituri de la cabinetul avocatului (…).

Anul 2014 a fost singurul an în perioada 2011-2022 în care Comisia a calculat un flux de numerar negativ pentru gospodăria subiectului și acesta a fost în sumă de 53 065 de lei. Fluxurile de numerar pozitive estimate au fost de 45 639 de lei în 2011, 47 49 de lei în 2012 și 77 686 de lei în 2013. Deși judecătorul Puica a declarat că nu și-a putut estima în mod fiabil economiile sale de numerar la începutul anului 2014 (sau în ultimii doi ani), economiile din 2011-13 ar fi putut acoperi fluxul de numerar negativ identificat pentru anul 2014, având în vedere fluxurile de numerar pozitive din anii precedenți. Chiar dacă fluxul de numerar negativ pentru anul 2014 a fost tratat ca avere nejustificată, acesta nu ar depăși pragul de 234 000 de lei prevazut la art. 11 alin. (3) lit. a) din Legea nr.65/2023.

Pe baza datelor de la Serviciul Fiscal de Stat, Comisia a identificat un singur cont bancar activ pentru cabinetul avocatului (…). Ca răspuns la întrebările Comisiei, judecătorul Puica a afirmat că cheltuielile personale au fost plătite din cont, dar numai după ce au fost plătite toate taxele. Comisia a confirmat că cabinetul avocatului (…) a plătit toate taxele datorate pe baza veniturilor și cheltuielilor raportate la Serviciul Fiscal de Stat. Comisia nu a putut determina în mod concludent dacă vreo cheltuială personală a fost calificată ca cheltuieli de afaceri. Cu toate acestea, informațiile furnizate de subiect și obținute în alt mod de către Comisie nu indică faptul că, dacă ar fi caracterizate ca cheltuieli de afaceri, orice astfel de caracterizare ar avea ca rezultat impozite neplătite care să depășească pragul de 58 500 de lei prevăzut la art. 11 alin. (3) lit. a) din Legea nr.65/2023.

Declarațiile de avere și interese personale ale judecătorului Puica pentru ani 2011-2022 identifică veniturile de la cabinetul avocatului (…) sume substanțial mai mari decât sunt identificate în înregistrările fiscale obținute de la Serviciul Fiscal de Stat. Ca răspuns la întrebările Comisiei, judecătorul Puica a explicat că a menționat în declarații mai degrabă venitul brut, decât net, pentru cabinetul avocatului soțului ei, deoarece cerințele de raportare erau neclare. Comisia constată că subiectul și-a raportat în mod similar propriile venituri – mai degrabă în sume brute, decât nete. De asemenea, Comisia este de acord cu judecătorul Puica că, în acest sens, erau neclare instrucțiunile Autorității Naționale de Integritate și, înainte de aceasta, ale Comisiei Naționale de Integritate privind declarațiile de avere și interese personale”, se arată în raportul Comisiei Vetting.

Marți, Consiliul Superior al Magistraturii a examinat rezultatele evaluării și a acceptat propunerea Comisiei de a promova candidata.

Viorica Puica este judecătoare din 2002, când și-a început activitatea la Judecătoria Chișinău, sediul Botanica. În 2023, a fost temporar transferată la Curtea Supremă de Justiție, unde a îndeplinit funcția de președinte interimar, între august și noiembrie 2023. Pe 24 noiembrie 2023, Consiliul Superior al Magistraturii a numit-o pe Viorica Puica în funcția de judecătoare la Curtea Constituțională (CC), pentru un mandat de șase ani, dar aceasta și-a păstrat calitatea de candidată la funcția de judecătoare a CSJ.