Principală  —  Ştiri  —  Justiție   —   Ministrul Justiției: nu există motive…

Ministrul Justiției: nu există motive de reziliere a contractului de concesionare a aeroportului

Ministrul Justiției, Vladimir Cebotari recunoaște că concesionarul „Avia Invest” nu îndeplinește unele prevederi contractuale, dar declară că motive de reziliere a contractului de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău nu există. Ex-premierul Streleț, cel care a dispus formarea grupului de lucru privind evaluarea contractului, susține că prima parte a raportului Comisiei indica temeiuri de anulare.

„Grupul de lucru a generat un raport, care a fost votat unanim în luna octombrie 2015. Raportul este unul confidențial, au fost identificate unele puncte slabe în privința Guvernului. Investitorul a efectuat punctul 1, 2, 3, dar sunt și lucruri care încă nu au fost efectuate. Potrivit contractului, investitorului trebuie să i se aducă la cunoștință și să i se ofere un termen în care să-și onoreze obligațiunile. În prezent, temeiuri legale și contractuale pentru declararea nulității nu sunt. Legislația prevede că atunci când există o încălcare, trebuie să fie stabilită o perioadă de remediere, care este stabilită și în contract”, a declarat într-o conferință de presă, Vladimir Cebotari.

Ministrul Justiției a menționat că până acum, au fost efectuate investiții de circa 46 de milioane de euro în cele trei obiective de investiții prevăzute la prima etapă în contractul de concesionare. Cebotari a evitat să ofere detalii din raportul elaborat de Comisia creată de Streleț, precizând că documentul este confidențial. Totuși, acesta a recunoscut că mai multe dintre lucrările care erau prevăzute în prima etapă de investiții și urmau a fi executate până pe 30 august, curent, nu au fost încă finalizate.

„La data de astăzi, nu există temeiuri de reziliere. Asta nu înseamnă că cesionarul își îndeplinește prevederile contractuale. Totuși, acesta dispune, conform prevederilor contractuale, de o perioadă de remediere care este de circa doi ani”, a punctat Cebotari.

Precizăm că, anterior, Vladimir Cebotari a făcut parte și din comisia de concurs pentru selectarea câștigătorului pentru concursul de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău.

În același timp, la 2 octombrie curent, după ce i-a fost prezentat prima parte a raportului, Streleț indica „motive suficiente” pentru ca acest contract cu „Avia Invest”, companie a primarului de Orhei Ilan Șor, să fie anulat.

„După prima parte a raportului care mi-a fost prezentată pe 2 octombrie, îmi era clar că sunt suficiente argumente că nu au fost respectate condițiile contractului de concesionare. Acolo există și întrebarea privind capitalul statutar al companiei care nu corespunde cerințelor. Totodată, compania trebuia să facă investiții de 45 de milioane de euro până la 30 august 2015, așa cum și-a asumat în contract. Aceasta poate motiva cu documente lucrări de doar cinci milioane de euro și 16 milioane oferite în avans pentru lucrări ulterioare. Aceste avansuri pot fi retrase oricând. Totodată, aceste investiții nu reprezintă contribuție proprie, ci veniturile acumulate din activitatea Aeroportului”, a enumerat Valeriu Streleț, la 6 noiembrie curent, în cadrul emisiunii „Vineri”.

„Formal, Aeroportul e al lui Șor. Dar eu cred că dânsul demult a fost plecat de-acolo în schimbul unor promisiuni”, a spus Streleț care a amintit, în aceeași emisiune că primarul de Orhei a făcut autodenunțul împotriva lui Vlad Filat „pentru a-și salva pielea”.

Fostul premier a pus în discuție atunci și declarațiile directorului Centrului Național Anticorupție, Viorel Chetraru, care a spus că „banii furați de la Banca de Economii trebuie căutați în R. Moldova, inclusiv la Aeroport”, dar și faptul că în contractul de concesionare este o clauză care îi permite concesionarului să îndrepte lucrurile în decurs de trei ani de la notificarea prin care i se aduce la cunoștință că nu-și îndeplinește condițiile contractuale.

Amintim că pe 24 august curent, directorul Centrului Național Anticorupție, Viorel Chetararu, i-a trimis o notă informativă premierului Valeriu Streleț, căruia îi aducea la cunoștință rezultatele verificării legalității concesionării Aeroportului Internațional Chișinău.

Potrivit lui Chetraru, decizia Guvernului din 30 mai 2013 privind concesionarea Aeroportului a fost luată în lipsa avizelor de la mai multe ministere, printre care cel al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, al Afacerilor Interne, Serviciului de Securitate etc.

În urma indicațiilor fostului premier, Chiril Gaburici, CNA a verificat dacă SRL „Avia Invest”  respectă contractul, stabilind că concesionarul încalcă mai multe prevederi din acest document.

Potrivit raportului CNA, revizorii Inspecției Financiare au stabilit că „Avia Invest” nu a făcut investiții în dezvoltarea Aeroportului, dar în schimb a cheltuit 430 de milioane de lei obținute din activitatea aeroportuară. Mai mult, SRL „Avia Invest” a avut mai multe tranzacții cu întreprinderi ale grupului Șor, care nu au nicio legătură cu serviciile aeroportuare, cum ar fi donarea a 9,3 milioane de lei pentru Clubul de fotbal „Milsami”, împrumuturi pentru „Dufremol”, „Aviaconsulting” etc.

În raportul Centrului Național Anticorupție se recomanda anularea taxei de 9 euro prercepută „ilegal” pentru modernizare de la fiecare pasager la plecare și inițierea procedurii de anulare a contractului de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău. Motivul invocat de CNA este că acest contract a fost semnat între Agenția Proprietăți Publice și SRL Avia Invest” și nu cu SA „Aeroportul din Habarovsk” și SA „Kolomensky Zavod”, care au fost desemnate câștigătoarele acestei licitații.