Curtea Constituțională a Democraților. Cine sunt și cum au ajuns în funcție judecătorii care au declarat ilegal noul Guvern de la Chișinău

Curtea Constituțională a declarat neconstituțională alegerea conducerii Parlamentului R. Moldova și votarea noului Guvern, iar ulterior, a instituit interimatul funcției de președinte, după ce, în prealabil, a decis că termenul limită în care putea fi votat un nou Guvern era 7 iunie 2019, nu 9 iunie, așa cum se menționa anterior în spațiul public.

Deciziile Curții Constituționale (CC) din ultimele zile vin să coincidă cu poziția Partidului Democrat din Moldova (PDM), care a declarat nelegitime voturile din Parlament și a solicitat declanșarea alegerilor anticipate.

„Sincronizarea” dintre PDM și CC nu este însă una întâmplătoare. Dintre cei 6 judecători ai Înaltei Curți, 3 dintre ei au fost anterior deputați ai PDM, iar doi au fost incluși în componența CC cu puțin timp înainte de alegerile parlamentare din luna februarie.

Vă prezentăm, mai jos, cine sunt cei șase judecători ai CC și cum au ajuns aceștia în funcții.

Mihai Poalelungi, președintele CC.

A fost numit în funcţia de judecător al Curţii Constituţionale prin Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii din 6 martie 2018, fiind la primul său mandat. La scurt timp a fost ales în funcția de Președinte al Curții Constituționale prin Decizia Plenului Curții Constituționale din 16 martie 2018. Poalelungi a fost singurul candidat la funcția de judecător, iar ulterior de președinte al CC. El a fost anterior președinte al Curții Supreme de Justiție și a fost învinuit de mai multe ori de afiliere și subordonare Partidului Democrat din Moldova.

Aurel Băieșu, judecător CC.

A fost numit în funcţia de judecător al Curţii Constituţionale prin Hotărârea Parlamentuludin 5 aprilie 2013, fiind la primul său mandat. Anterior, a fost deputat pe listele PDM. Mai exact, în perioada 2009-2010 a fost deputat în  Parlamentul R. Moldova, vicepreşedinte al Comisiei parlamentare juridice, numiri şi imunităţi (august 2009 – decembrie 2010). Ulterior a fost consilier  în domeniul juridic al Preşedintelui interimar al Republicii Moldova, Marian Lupu, care era atunci și președinte al PDM (aprilie 2011 – ianuarie 2012). La scurt timp, înainte să fie desemnat la Curtea Constituțională, a fost detașat în funcția de ambasador al Republicii Moldova în Republica Italiană (ianuarie 2012 – aprilie 2013).

Raisa Apolschii, judecător CC.

A fost numită în funcţia de judecător al Curţii Constituţionale prin Hotărârea Parlamentului din 14 decembrie 2018, fiind la primul său mandat. Ea a ajuns în funcție direct din Parlament, acolo unde era deputat pe listele PDM și președintele Comisiei juridice, numiri și imunități a Parlamentului. Apolschi a fost nașa de cununie a liderului PDM, VladimirPlahotniuc. Ea a fost deputată PDM în perioada 2010-2018.

Artur Reșetnicov, judecător CC.

A fost numit în funcţia de judecător al Curţii Constituţionale prin Hotărârea Guvernului din 12 decembrie 2018, fiind la primul său mandat. Și el a ajuns la CC direct din Parlament unde era deputat PDM. A ajuns deputat PDM în 2017, când a părăsit, alături de alți 13 colegi, fracțiunea PCRM. Reșetetnicov a reprezentat PCRM în perioada 2010-2017.

Corneliu Gurin, judecător CC.

A fost numit în funcţia de judecător al Curţii Constituţionale prin Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii din 11 decembrie 2018, fiind la primul său mandat. Gurin a fost desemnat de CSM deși nu a fost niciodată judecător. El a deținut funcția de 2013-2016 – Procuror General al R. Moldova și de membru (din oficiu) al Consiliului Superior al Procurorilor și Consiliului Superior al Magistraturii. Gurin a fost procuror general în perioada fraudei bancare și în perioada mandatului, la fel ca și în cazul lui Mihai Poalelungi, a fost învinuit de mai multe ori de afiliere și subordonare Partidului Democrat din Moldova.

Veaceslav Zaporojan, judecător CC.

A fost numit în funcţia de judecător al Curţii Constituţionale prin Hotărârea Guvernului condus de democratul Pavel Filip din 6 iulie 2016, fiind la primul său mandat. Anterior a activat în calitate de expert în cadrul Programului Naţiunilor Unite pentru Democraţie, Proiectul „Susţinere în implementarea Planului naţional de acţiuni în  domeniul drepturilor omului în Republica Moldova” (2005-2008), expert al Comisiei parlamentare de anchetă pentru elucidarea cauzelor şi consecinţelor evenimentelor de după 5 aprilie 2009 (2009-2010); arbitru supleant al Curții Internaționale de Arbitraj și Conciliere din Geneva pe lângă OSCE (2004-2010)

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

4 comentarii

  1. Giovanni

    Mai ! Numarati folosind calendarul 90 de zile, incepand cu 9 martie 2019. Nu mai manipulati, nu mai mintiti ! CCM-ul are dreptate !

  2. Vitalie

    giovanni, du-te dracului de propagandon ce ești.
    1. 90 zile nu este egal cu 3 luni (în constituție scrie 3 luni)
    2. În Constituție scrie negru pe alb că președintele Republicii Moldova POATE dizolva parlamentul după 3 luni dacă nu e investit cabinetul de miniștri. POATE nu înseamnă TREBUIE. POATE înseamnă că POATE, adică e la discreția (alegerea) președintelui să dizolve sau nu Parlamentul.

  3. ion Moldovanu

    CODUL CIVIL Articolul 264. Expirarea termenului
    (1) Termenul stabilit în săptămîni, luni sau o perioadă care cuprinde mai multe luni (ani, semestre, trimestre) expiră, în cazul prevăzut la art. 261 alin. (1), în acea zi a ultimei săptămîni sau ultimei luni care, prin denumirea sau numărul ei, corespunde zilei în care a survenit evenimentul sau momentul în timp respectiv, iar în cazul prevăzut la art. 261 alin. (2), el expiră în acea zi a ultimei săptămîni sau ultimei luni care precedă ziua în care, prin denumirea sau numărul ei, corespunde zilei în care a început să curgă termenul.

  4. Ion

    Numirea netransparentă a trei judecători ai Curții Constituționale subminează încrederea publică în independența Curții Constituționale
    Mai multe organizații ale societății civile îşi exprimă profunda îngrijorare în legătură cu modul total netransparent de numire a ultimilor trei judecători la Curtea Constituțională, de către Consiliul Superior al Magistraturii, Guvern și Parlament. Demisiile consecutive și subite, înainte de termen, dar și numirea în grabă, pe ascuns și pe criterii politice denotă ignorarea importanței acestei instituții și subminează și mai mult încrederea publică în independența Înaltei Curți.

    Curtea Constituțională este compusă din șase judecători. Timp de 3 zile, doi judecători ai Curții Constituționale, Igor DOLEA și Victor POPA, și-au prezentat subit și pe ascuns cererile de demisie, chiar dacă mai aveau timp pentru exercitarea mandatului. În paralel, timp de patru zile, între 11 și 14 decembrie 2018, au fost numiți trei judecători noi la Curtea Constituțională de către Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), Guvern și Parlament.

    La 11 decembrie 2018, CSM l-a numit pe Corneliu GURIN în funcția de judecător al Curții Constituționale. Conform comunicatului CSM, după ședința din 11 decembrie, Plenul CSM a luat decizia respectivă ca urmare a demersului Președintelui Curții Constituționale referitor la demisia dlui Igor DOLEA din funcția de judecător la Curtea Constituțională, fiind solicitată numirea unui alt judecător în Curtea Constituțională de către CSM. Acest subiect nu a fost inclus nici în agenda ședinței CSM, care trebuie publicată cu 3 zile înainte de ședință, nici în agenda suplimentară. Contrar practicii anterioare când demisiile erau anunțate de către Curte în aceiași zi, despre demisia dlui Igor DOLEA nu a fost publicată vreo informație nici pe pagina web a Curții Constituționale, nici a CSM-ului. Mandatul judecătorului Igor DOLEA expira la 12 februarie 2019. Acesta și-a prezentat demisia la 10 decembrie 2018, cu 2 luni înainte de expirarea mandatului. În următoarea zi, CSM a examinat atât demersul președintelui Curții Constituționale despre vacanța funcției de judecător, cât și numirea noului judecător. CSM nu a anunțat vreun concurs de numire a noului judecător. Potrivit dlui Corneliu GURIN, acesta a fost invitat să-și prezinte candidatura atât de președintele, cât și de unii membri ai CSM. Candidatura dlui Corneliu GURIN a fost unica examinată de CSM. Ultimii trei judecători constituționali numiți de CSM au fost identificați prin concurs (a se vedea pentru detalii Hotărârile CSM nr. 130/6 din 12 februarie 2013 de numire a judecătorilor Tudor PANȚÎRU și Igor DOLEA și hotărârea nr. 117/7 din 6 martie 2018 de numire a judecătorului Mihai POALELUNGI).

    În următoarea zi, la 12 decembrie 2018, Guvernul l-a numit în funcția de judecător al Curții Constituționale pe Artur REȘETNICOV. Chestiunea respectivă, la fel ca și în cazul numirii dlui Corneliu GURIN de către CSM, nu a fost inclusă în agenda ședinței Guvernului. Este de menționat că funcția respectivă era vacantă din martie 2018, când actuala ministră a Justiției, Victoria IFTODI, și-a dat demisia din funcția de judecătoare constituțională în legătură cu numirea în funcție de ministră.

    La 14 decembrie 2018, cu 54 de voturi, Parlamentul a numit-o în funcția de judecătoare la Curtea Constituțională pe dna Raisa APOLSCHII, deputată a Partidului Democrat și președintă a Comisiei parlamentare juridice, numiri și imunități. La data de 14 decembrie 2018, nu exista vreo informație publică privind vacanța funcției de judecător constituțional numit din partea Parlamentului nici pe pagina web a Curții Constituționale, nici pe pagina web a Parlamentului.

    Corneliu GURIN, Artur REȘETNICOV și Raisa APOLSCHII au fost numiți în funcția de judecători constituționali pe un mandat de 6 ani într-o grabă fără precedent și fără a respecta vreo procedură de numire. Nu a existat nicio explicație a vacanței de aproape 9 luni a unei funcții la Curtea Constituțională și numirea subită de către Guvern, fără vreun concurs, a dlui Artur REȘETNICOV. Demisia judecătorilor Igor DOLEA și Victor POPA, urmate de numirea imediată, peste noapte, a dlui Corneliu GURIN de către CSM, precum și numirea neașteptată a dnei Raisa APOLSCHII de către Parlament, la fel ridică suspiciuni cu privire la posibile interese ascunse în spatele acestor numiri.

    Organizațiile semnatare regretă profund modul subit și netransparent de depunere a cererilor de demisie de către judecătorii constituționali Igor DOLEA și Victor POPA și își exprimă dezacordul privind modul de numire și alegere făcute de CSM, Guvern și Parlament cu privire la numirea judecătorilor constituționali Corneliu GURIN, Artur REȘETNICOV și, respectiv, Raisa APOLSCHII. Numirea judecătorilor la o instituție atât de importantă pentru asigurarea funcționării democrației și a statului de drept, cum este Curtea Constituțională, precum și aparențele privind numirea judecătorilor pe criterii politice, nu sunt compatibile cu rigorile unei democrații funcționale. Mai grav, acesta este un regres în raport cu practicile anterioare de numire a judecătorilor constituționali.

    Semnatarii solicită Consiliului Superior al Magistraturii, Guvernului și Parlamentului să elaboreze proceduri de numire a judecătorilor la Curtea Constituțională care să fie transparente și să asigure numirea judecătorilor constituționali pe bază de merite.

    Declarația integrală în limba română este disponibilă aici.

    Declarația integrală în limba engleză este disponibilă aici.

    SEMNATARI:

    Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM)
    Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE)
    Fundația Est-Europeană (EEF)
    Institutul de Politici Publice (IPP)
    CPR-Moldova
    Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER)
    Transparency-International Moldova
    Asociația Promo-LEX
    Comunitatea WatchDog.md
    Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)
    Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD)
    Institutul pentru Inițiative Strategice (IPIS)
    Asociația Presei Independente (API)
    Centrul de Investigații Jurnalistice (CIJ)
    Amnesty International Moldova
    IDIS ”Viitorul”
    https://crjm.org/en-numirea-netransparenta-a-trei-judecatori-ai-curtii-constitutionale-submineaza-increderea-publica-in-independenta-curtii-constitutionale/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *