Transparenţa şi stăpânii portalurilor de știri

Presa online câştigă tot mai mult teren pe piaţa media. Ziarele şi posturile TV, care anterior dominau spaţiul informaţional, s-au adaptat din mers şi şi-au mutat şi ele o parte de conţinut pe internet. Însă, pe lângă paginile web ale posturilor TV sau ale ziarelor, au apărut numeroase aşa-numite portaluri de ştiri — site-uri ce oferă, deseori în timp real, informaţii text şi multimedia.

Unele dintre aceste site-uri s-au consacrat de-a lungul timpului prin transparenţă şi o politică editorială echidistantă, altele însă, majoritatea lansate recent, produc un conţinut ce favorizează anumite partide politice. Totodată, unele portaluri de ştiri îşi fac publice numele proprietarilor şi autorilor materialelor jurnalistice chiar pe pagina lor, pe când altele ascund aceste informaţii, iar articolele postate nu sunt semnate.

Cui aparţin cele mai vechi şi cele mai vizitate portaluri de ştiri

Unul dintre cele mai vechi şi populare moldova.orgportaluri de ştiri din R. Moldova este moldova.org. Din informaţiile postate chiar pe moldova.org aflăm că portalul a fost lansat în februarie 1997 de către Vlad Spânu (pe atunci diplomat la Ambasada RM din Washington) şi Sergey Chapkey (pe atunci preşedintele ONG-ului din SUA „Rule of Law Foundation”), servind drept portal de ţară şi pagină oficială a Ambasadei R. Moldova la Washington. În ultimii ani site-ul este susţinut financiar de National Endowment for Democracy (NED) şi este administrat de către Asociaţia „Sud-Est Junior”, fondată şi condusă de jurnalista Oxana Greadcenco.

Conform registrelor „MoldData”, domenul noi.md este înregistrat de „MLD Media” SRL, condusă de Constantin Burghiu. Printre acţionari se află mai multe firme controlate de fostul candidat la primăria capitalei din partea Partidului Comuniştilor, Vasili Chirtoca: „Daac Hermes Grup” SA, ÎCS „Amatic” SRL, SC „Daac System Integrator” SRL, SC „Ratibor” SA, SRL „Antares”, „Solar International” SRL.

Un alt site de ştiri foarte popular în online-ul din Moldova este unimedia.info. Portalul este, în prezent, proprietate a companiei „Miraza” SRL, fondată şi condusă de jurnalistul Cristian Jardan. Unimedia.info a fost cumpărat, oficial, de Cristian Jardan, în decembrie 2014, de la „Interact Media” SRL, dar mai multe voci susţineau atunci că adevăratul cumpărător al portalului de ştiri ar fi fost ex-premierul Vlad Filat. Conform datelor de la Camera Înregistrării de Stat (CÎS), proprietarii „Interact Media” sunt Dumitru Ciorici, Tudor Darie, Sergiu Galuşca, Vasile Galuşca şi „New Media Grup” SRL, firmă care a lansat portalul unimedia.info în 2005 şi care este fondată de aceleaşi patru persoane. În prezent din portofoliul „Interact Media” face parte un alt portal de ştiri, agora.md, dar şi site-ul ea.md.

Printre cele mai accesate portaluri de ştiri de la noi este şi point.md. Acest site reprezintă mai mult un agregator de ştiri, majoritatea articolelor fiind preluate de la alte instituţii media. Point.md este deţinut de omul de afaceri Dumitru Voloşin, prin Simpals, companie care deţine şi alte site-uri, precum forum.md, 999.md, mama. md sau play.md.

Foarte activ pe piaţa media online este şi site-ul deschide.md, deţinut de compania „Open” SRL. Proprietarul „Open” SRL este Sorin Bucătaru, jurnalist care în trecut a fost angajat al mai multor instituţii media. Printre acestea Pro TV Bucureşti, Prime TV sau Jurnal TV.

Independent.md este deţinut de Alexandru Cozer, prin intermediul „Industrie-Media” SRL, al cărui fondator este. De asemenea, Cozer este fondator şi unul dintre cei mai activi membri ai Platformei „Demnitate şi Adevăr”.

Un site de ştiri foarte accesat, care se adresează în special tinerilor, este diez.md. Portalul a fost înregistrat de „Onixmedia” SRL în 2013. Unic fondator şi conducător al „Onixmedia” este jurnalistul Alexandru Lebedev. Informaţiile referitoare la fondatori, conducerea redacţiei şi reporteri sunt afişate chiar pe diez.md la rubricile „Despre” şi „Contact”.

Portalul de limbă rusă newsmaker.md dezvăluie informaţiile despre echipa de jurnalişti, sursele de finanţare şi firma proprietară chiar pe pagina lor. Astfel, aflăm că redacţia newsmaker.md este formată din foştii jurnalişti de la „Коммерсант – Молдова”, redactor-şef fiind Vladimir Soloviov. Tot el este şi fondatorul „News Maker” SRL, firma ce deţine portalul.

Site-uri de ştiri cu proprietari implicaţi politic

Politics.md şi democracy.md sunt Ian Lisnevschiînregistrate de „Intellect Group” SRL, firmă al cărei fondator şi conducător este Ian Lisnevschi. Totodată, Lisnevschi este conducătorul Asociaţiei Obşteşti „Garlem”, cea care a organizat mitingul de susţinere a lui Vlad Plahotniuc la funcţia de premier pe 13 ianuarie 2016. Tot „Garlem” este cea care urma să organizeze mitingul de susţinere a guvernului Filip pe 24 ianuarie, concomitent cu protestul antiguvernamental organizat de Platforma „Demnitate şi Adevăr”, Partidul Nostru şi PSRM. Ulterior, mitingul a fost amânat, „pentru a nu da vreo ocazie provocatorilor să genereze dezordine sau haos”, conform declaraţiei „Garlem”.

Portalul onlinemoldova.md, potrivit datelor nic.md, este înregistrat de „Tellus” SRL, care, conform datelor Camerei Înregistrării de Stat, aparţine Alionei Chiseliov, soţia lui Serghei Chiseliov, preşedintele filialei Bălţi a Partidului Democrat, ex-candidat din partea aceluiaşi partid la postul de primar de Bălţi la alegerile locale din 2015. Chiseliov mai deţine şi portalul baltionline.md, dar şi site-ul de ştiri sportive moldova.sports.md.

Şi Igor Volniţchi, ex-consilier şi purtătorigor volnitchi de cuvânt al ex-premierului Vlad Filat, este proprietar de site-uri de ştiri. „Poliexpert” SRL, compania de consultanţă şi promovare la care Volniţchi, împreună cu Lilia Gurez, este fondator, gestionează trei portaluri de ştiri: tribuna.md, dedicat domeniului politic, curentul.md, portal generalist, şi shok.md, cu informaţii din showbiz. Toate aceste site-uri oferă chiar pe paginile lor informaţii despre compania deţinătoare, adresa şi conducerea redacţiei.

Presa lui Dodon

Potrivit datelor ÎS „MoldData”, site-ul corneliu-furculita1tsn.md, apropiat Partidului Socialiştilor, este înregistrat de compania „Exclusiv Media” SRL, al cărei fondator este deputatul socialist Corneliu Furculiţă. Conducătorul „Exclusiv Media” SRL este Petru Burduja, care, la rândul său, este, alături de Dumitru Ciubaşenco, fondator la o altă instituţie media, „ПАНОРАМА ДЧ” SRL (pagina web pan.md). Tot „Exclusiv Media” SRL aparţine şi site-ul aif.md (Аргументы и факты в Молдове). Petru Burduja a fost candidat la funcţia de deputat pe listele PSRM, iar în prezent este vicepreşedintele fracţiunii PSRM din Consiliul Municipal Chişinău. Printre instituţiile media partenere indicate pe tsn.md se regăsesc actualitati.md şi replika.md. Pagina actualitati.md este înregistrată de Iuri Vitneanski, şi el consilier municipal PSRM, iar replika.md este înregistrată de un oarecare Roman Fiodorov, anterior membru al tineretului comunist, filiala Bălţi.

Sputnikul Kremlinului şi oglinda lui Șor

Site-ul sputnik.md aparţine Agenţiei Internaţionale de Informaţii „Россия Сегодня”, fondată prin decret prezidenţial de preşedintele Federaţiei Ruse, Vladimir Putin, în 2013. Din imperiul media „Россия Сегодня” face parte şi Agenţia Internaţională de Informaţii „Sputnik”, care activează exclusiv în afara Federaţiei Ruse şi care are reprezentanţe în zeci de ţări. În Moldova, site-ul sputnik.md este înregistrat de „Rossiya Segodnya” SRL, al cărei reprezentant este Vladimir Novosadiuc. Acesta, împreună cu soţia sa, Rita Ţvic, sunt şi cei care au intermediat preluarea Euro TV şi Alt TV, în vara anului 2014, de către omul de afaceri şi actualul primar de Orhei, Ilan Şor. Rita Ţvic este fondatoarea „Klassika Media” SRL, care, la rândul ei, este fondatoare la „Media Resurse” SRL şi „Alternativ-TV” SRL, gestionarele Euro TV şi Alt TV. Activitatea primarului de Orhei, Ilan Şor, este oglindită în cele mai mici detalii şi pe site-ul oglindamd.info, înregistrat şi deţinut oficial de Iurie Mihalco, tot el redactor-şef al site-ului. Pe oglindamd.info sunt mai multe postări elogioase la adresa lui Ilan Şor, de susţinere a guvernului Filip, dar și de critică a protestelor antiguvernamentale și a organizatorilor acestora.

Mesajul lui Roman Mihăeş şi site-urile lui Gabriel Călin

În ultimele luni, au apărut mai multeroman mihaes site-uri de ştiri cu proprietari mai mult sau mai puțin cunoscuţi, dar care au, în linii mari, aceeaşi politică editorială. Majoritatea ştirilor plasate pe aceste portaluri relatează pozitiv activitatea PD şi critică oponenţii acestuia. Un astfel de site este mesaj.md. Acest portal nu dezvăluie cine sunt jurnaliştii care postează ştirile şi nici cine este redactorul-şef sau proprietarul. Singurul lucru indicat la „Contacte” este o adresă de e-mail, mesaj@mesaj.md. Din datele ÎS „MoldData”, însă, aflăm că mesaj.md a fost înregistrat de Roman Mihăeş, analist politic cunoscut datorită prezenţelor sale la diverse talk-show-uri televizate.

Printre cele mai noi site-uri de ştiri este today.md. Potrivit site-ului nic.md al ÎS „MoldData”, today.md este înregistrat de jurnalistul Gabriel Călin. Cu aceeaşi adresă de e-mail este înregistrat şi site-ul moldova24.info, doar că pe numele Dianei Punga (soţia lui Gabriel Călin). Un alt portal înregistrat de Gabriel Călin este livenews.md, soţia sa fiind redactor-şef, potrivit informaţiilor din secţiunea „Contacte” a site-ului. Moldova24.info și livenews.md au indicată aceeași adresă poștală, Alecsandri 46. Spre deosebire de mesaj.md, site-urile gestionate de Gabriel Călin fac publice, pe lângă adresa redacţiei, şi numele jurnaliştilor care lucrează la aceste instituţii. Gabriel Călin şi site-urile sale s-au remarcat în ultimele luni prin critica dură la adresa Platformei „Demnitate şi Adevăr”, dar şi a altor actori politici.

Portaluri diferite, conţinut similar, proprietari şi autori necunoscuţi

În categoria site-urilor care se pliază pe argumentul-info1aceeaşi politică editorială sunt alte câteva portaluri noi. Comun tuturor acestor site-uri este faptul că-şi ascund deţinătorii şi autorii de ştiri. Pe paginile lor nu este postată nici măcar adresa redacţiei. De obicei, la „Contacte” este trecută doar o adresă de e-mail. Aceste site-uri postează, în mare parte, aceleaşi ştiri, modificând, uneori, doar titlul. Un astfel de site este argumentul.info. La „Contacte” este indicată doar o adresă de e-mail, iar la numărul de telefon indicat ne-a răspuns un bărbat care a spus că nu are nicio legătură cu jurnalismul şi cu argumentul. info. Multe din materialele postate pe această pagină web sunt preluări ale unor texte postate pe alte site-uri similare sau scrise de bloggeri care susţin Partidul Democrat.

Şi site-ul stirimd.net pare să aibă proprietari şi autori care-şi ascund identitatea. La telefonul indicat la înregistrarea site-ului ne-a răspuns o femeie care ne-a spus că nu cunoaşte nimic despre acest site. Adresa de e-mail înscrisă la înregistrarea site-ului este haydavay@gmail.com, iar numele administratorului este HayDavay Davay. Adresa folosită la înregistrare este str. Ştefan cel Mare 1 din Bălţi. Aceeaşi adresă, Ştefan cel Mare 1, doar că din Chişinău, a fost folosită la înregistrarea site-ului puterea.info. Şi în acest caz a fost folosit un număr de telefon al unei persoane care nu are nimic în comun cu site-ul. Pe puterea.info nu există nicio informaţie despre redacţie sau proprietari, doar o adresă de e-mail, putereamd@gmail.com. La fel e şi în cazul infomoldova. net, unde este trecută doar o adresă de email, infomoldova.net@gmail.com, şi un număr de telefon din Danemarca. Şi abcnews.md nu dezvăluie detalii despre proprietari sau echipa redacţională, ştirile postate aici fiind anonime. Pe site e făcută publică doar adresa office@abcnews.md. De pe nic. md, însă, aflăm că site-ul a fost înregistrat de „ABC – Noi Instrumente de Comunicare”, fondat de Iulian Berco şi condus de Ludmila Lopotenco. Iulian Berco a fost purtător de cuvânt al lui Marian Lupu pe când liderul PD ocupa funcţia de preşedinte interimar al R. Moldova. Ulterior, Berco a fost director general „Ştiri Media TV” SRL, fondator al Publika TV. Cu aceeaşi adresă de e-mail ca şi abcnews.md este înregistrat şi site-ul evenimentul.md, pe numele Inei Juminschi, în prezent jurnalistă la politics.md. De pe pagina acestui portal aflăm că „Evenimentul” este un proiect lansat şi gestionat de Asociaţia Naţională a Ziariştilor din Moldova, despre care, însă, motoarele de căutare nu dau nicio informaţie.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

3 comentarii

  1. Ceban Victoria

    ZDG si Unimedia sunt a lui Filat. Despre asta de ce nu mentionati? Nu va ascundeti, ca frunzele verzi se vad de la o posta))

  2. Jora

    Dar ați uitat să spouneți despre voi și despre celalte canale care sunt deținute de Filat și de Țopi! Sau pe voi nu vă interesează despre descoperirea identității și acelorlalte canale ? Arătați odată cărțile pe față nu jucați murdar!

  3. Pingback: Radu si Ceban – in turul doi. Cum ar vota moldovenii la localele de duminica. Datele unui sondaj realizat de Intellect Group. Legaturile companiei care a elaborat studiul cu democratul Vlad Plahotniuc – ZdG – Birfe.xyz

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *