„Regele” gheretelor, salvat de Comisia de anchetă a Silviei Radu

Primăria mun. Chișinău nu vede vreo încălcare a legii sau un conflict de interese prin faptul că familia pretorului interimal al sectorului Centru, Pavel Rusu, gestionează mai multe gherete din Chişinău și că funcționarul, făcând uz de funcţiile pe care le-a ocupat sau le ocupă, facilitează businessul familiei sale, semnând note de serviciu în favoarea activităţii gheretelor. După ce ZdG a publicat ancheta „Regele” gheretelor de la Pretura Centru, primara interimară a capitalei, Silvia Radu, a dispus formarea unei Comisii de anchetă care să elucideze cazul. La două săptămâni de atunci, Comisia a recunoscut că „există o legătură de familie” între funcționar și firma „Carilia” SRL, care deține gherete în sectorul Centru, dar că acest lucru nu este decât o „responsabilitate morală”, iar „Pavel Rusu nu a comis o faptă care sa îi atragă o sancțiune în baza legii”.

Mai mult, Comisia nu menționează nimic despre litigiul dintre autoritatea publică și firma gestionată în prezent de nora pretorului și nici despre faptul că Dispoziția privind evacuarea unei gherete a familiei sale nu a fost executată de Pavel Rusu decât după aproape doi ani de la emitere. De altfel, informația prezentată de Comisia de anchetă referitor la ziua când a fost demolată ghereta nu corespunde realității.

ZdG a scris că familia pretorului interimar al sectorului Centru, Pavel Rusu, a intrat în afacerea cu gherete în octombrie 2014, când „Carilia” SRL a cumpărat 18 chioşcuri de la „Omnia Presa”, printre care şi unul amplasat la intersecţia str. Puşkin şi 31 August 1989, înlocuit ulterior, în august 2015, cu o gheretă de cafea. În acel moment, fima „Carilia” avea ca unic asociat pe Lia Neukirch, fiica actualului pretor interimar al sectorului Centru. Totodată, administrator al firmei era Inga Lupu, soţia lui Igor Lupu, fiul pretorului Pavel Rusu. În august 2015, atunci când a fost instalată ghereta de cafea a fiicei şi nurorii lui Pavel Rusu, acesta deţinea funcţia de şef al Secţiei social-economice din cadrul Preturii Centru, în atribuţiile căreia intră şi eliberarea autorizaţiilor pentru comerţ.

Într-un comunicat de presă al Primăriei mun. Chișinău scrie că examinând toate materialele relevante permisiunea de amplasare a celor 18 gherete ale SRL „Carilia” a fost semnată la 13 ianuarie 2015 de către Dorin Chirtoacă, care a emis o dispoziție cu titlu de excepție privind „autorizarea ampasării și funcționării” tonetelor.

„Cererea respectivă a fost depusă de către SRL „Carilia” pe numele Primarului general, și nu în adresa Preturii sectorului Centru. La momentul depunerii cererii de către SRL „Carilia”, Pavel Rusu deținea funcţia de şef al Secţiei social economice din cadrul Preturii sectorului Centru. Funcţionarul a confirmat faptul că la momentul emiterii dispoziţiei Primarului general al municipiului Chişinău, SRL „Carilia” aparţinea persoanei apropiate familiei sale (nurorii sale). Conform atribuțiilor de serviciu ale lui Pavel Rusu, s-a constatat că funcţia pe care o deţinea, cea de şef de secţie, nu a influenţat în careva mod asupra soluţionării sau nesoluţionării cererii depuse.

Respectiv, Pavel Rusu, în funcția pe care o deținea la acel moment, nu a avut careva competenţe privind coordonarea cererilor depuse de către agenţii economici, iar coordonarea revine exclusiv pretorului sau vice-pretorului, conform practicii și atribuțiunilor existente.

Potrivit dispoziţiei menţionate, SRL „Carilia” i s-a permis autorizarea funcţionării a 18 gherete, fiind instalate doar 7 din ele, în sectorul Centru. Conform explicațiilor funcţionarului, amplasarea acestora a avut loc în urma deciziei luate de conducerea preturii cu agentul economic, ca soluţie de combatere a comerţului neautorizat în jurul „Pieţei Centrale”, care, la acea vreme, lua amploare şi prejudiciau statul prin neachitarea impozitelor şi taxelor locale”, scrie în comunicatul Primăriei. 

ZdG a mai scris că din februarie 2016, „Carilia” SRL se „luptă” cu Primăria Chişinău pentru o gheretă amplasată la intersecţia str. Mitropolit Varlaam şi Armenească, în preajma Pieţei Centrale. Pe 12 februarie 2016, viceprimarul Nistor Grozavu a semnat o dispoziţie „cu privire la stoparea activităţii şi evacuarea gheretei”, argumentând prin existența unui proces penal iniţiat de Centrul Naţional Anticorupţie (CNA) pe faptul depăşirii atribuţiilor de serviciu de către factori de decizie ai Primăriei Chişinău la eliberarea autorizaţiei pentru agentul economic. Familia pretorului nu s-a conformat, iar ulterior a acționat în judecată Primăria, cerând anularea dispoziției lui Grozavu. Instanța de fond și ulterior Curtea de Apel Chișinău au respins cererea înaintată de fiica și nora pretorului lui Pavel Rusu. Deși decizia de judecată era executorie, pretorul refuza evacuarea gheretei. Abia miercuri, 29 noiembrie, după ce Pavel Rusu a aflat că în ZdG va apărea un material despre afacerea familiei sale, ghereta de 12 m.p. de la intersecția str. Armenească și Varlaam a fost evacuată. ZdG deține fotografii care demonstrează acest lucru.

În pofida acestor probe, Comisia de anchetă a Primăriei susține că firma „Carilia” SRL a anunțat încă la 24 noiembrie curent primarul capitalei despre faptul că ghereta a fost evacuată. Comisia nu menționează nimic despre faptul că Dispoziția privind evacuarea tonetei nu a fost executată decât după aproape doi ani de la emitere și nici despre litigiul între autoritatea publică și agentul economic.

„În urma anchetei de serviciu constatăm faptul că, la acest moment, domnul Pavel Rusu nu a comis o faptă care sa îi atragă o sancțiune în baza legii. Nu se întrunesc elementele necesare pe baza cărora Comisia de anchetă să poată propune sancționarea sa, acesta nefiind responsabil legal de amplasarea chioșcurilor. În acelaşi timp, există o „responsabilitate morală”, deoarece există o legătură de familie între un angajat al preturii şi familia sa, care face acte de comerț în jurisdicția în care, la aceea ora, își desfășura activitatea şi domnul Rusu. Ținând cont de aceste aspecte, Primarul general interimar, Silvia Radu, a dispus ca în Codul de integritate, la care se lucrează în acest moment, să fie prevăzute situațiile de acest gen, astfel încât să nu mai avem cazuri asemănătoare”, se menționează în comunicatul de presă publicat de Primărie.

Comisia de anchetă, se pare, aprobă comportamentul pretorului și a altor angajați ai Preturii sect. Centru față de jurnalistul de ZdG care a fost dat afară din birou atunci când a încercat să discute despre subiect, deoarece în comunicatul emis, nu abordează acest aspect.

După ce câteva zile încercările de a comunica prin telefon cu Pavel Rusu nu s-au soldat cu succes, reporterul ZdG a mers la Pretura sect. Centru. Acolo a așteptat mai mult de două ore în fața biroului funcționarului, care motiva permanent că este ocupat. În momentul când reporterul, împreună cu un alt angajat, a încercat să intre în birou, pretorul s-a ascuns după uşă. Tot atunci, un alt angajat, care s-a prezentat ca fiind Andrei Rotaru (n.r., şeful Secţiei social-economice a Preturii Centru), a bruscat reporterul ZdG, împingându-l afară din birou.

Citiți aici

(VIDEO, DOC) „Regele” gheretelor de la Pretura Centru

Primăria a demarat o anchetă de serviciu după ce ZdG a scris despre „regele” gheretelor de la Pretura Centru


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *