Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Scumpiri record la carburanți. Opiniile…

Scumpiri record la carburanți. Opiniile autorităților și experților. „O soluție ar fi trecerea la transportul public”

Din 10 martie 2022, scumpirea carburanților va atinge o cotație record, în Republica Moldova.  Motorina se va scumpi cu circa doi lei, iar benzina cu aproape un leu, potrivit noilor tarife, publicate de ANRE, astăzi, 9 martie. În acest sens, ZdG a discutat cu reprezentanții autorităților centrale, precum și cu mai mulți experți în domeniul energeticii și politicii economice. Vă prezentăm părerile acestora, referitor la scumpirile fără precedent ale carburanților, în R. Moldova.

Pentru ziua de 10 martie 2022, ANRE a stabilit următoarele prețuri:
Pentru benzina COR 95: 26,68 lei/litru;
Pentru motorină: 25,02 lei/litru.

Războiul din Ucraina – un catalizator al crizei energetice la nivel mondial?

Economistul superior al Expert-Grup, Stas Madan, este de părere că războiul din Ucraina ar fi unul dintre factorii decisivi, care expun Republica Moldova la o scumpire fără precedent a carburanților.

„Creșterea de acum a prețurilor la carburanți este rezultatul direct al cotațiilor record de pe piețele internaționale, influențate de invazia rusă din Ucraina. Având în vedere că Republica Moldova nu are resurse de petrol și le importă integral, suntem extrem de vulnerabili și descoperiți la acest capitol. Posibilitățile autorităților de a stopa aceste creșteri sunt minime”, susține economistul.

La rândul său, președintele Comisiei economie, buget și finanțe, Dumitru Alaiba, consideră, la fel, că războiul din Ucraina acutizează criza energetică, dar, în același timp, susține că R. Moldova ar fi în stare să evite un deficit de carburanți.

„Noi avem un război la câteva sute de km de țara noastră. Avem scumpirea la nivel mondial a resurselor energetice, iar asta nu poate să nu afecteze, din păcate, și consumatorii din R. Moldova. Unele companii aduceau carburanți din Belarus și Rusia. Această linie de aprovizionare a avut de suferit, din cauza războiului. Aceste companii ar putea aduce carburanți din Belarus și Rusia, prin Polonia, ocolind Ucraina, dar asta va forța tariful transportului să se scumpească. În același timp, alte companii, care aduceau carburanți din Bulgaria și România, au crescut aprovizionarea. Analizele ne arată că noi nu vom avea deficit de carburanți. Unii promovează niște falsuri, în acest sens”, susține Alaiba.

Alina Merlici, consiliera pe comunicare a ministrului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, menționează că guvernul ar avea soluții pentru anumite sectoare.

Preocuparea noastră este să asigurăm cantități suficiente de produse petroliere, pentru acoperirea consumului. Prețurile la produsele petroliere sunt direct influențate de prețul petrolului pe piața internațională. Din păcate, războiul din Ucraina face ca prețurile pe piețele internaționale să crească foarte mult. Guvernul va analiza opțiuni de a interveni cu un ajutor în anumite sectoare”, a menționat consiliera pe comunicare a lui Spînu.

La ce ar putea duce criza energetică din R. Moldova? Părerile experților

Ion Muntean, expert în Energetică al Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”:
Pe termen lung, nu avem alte opțiuni decât să ne adaptăm la situația actuală. Pentru populație ar fi binevenită campanie de sensibilizare de a renunța la mijloacele de transport personal și să fie îmbunătățit programul de funcționare a transportului public, în special în municipiul Chișinău. Dacă s-ar mări numărul unităților de transport public și s-ar micșora numărul de mașini private, asta va reduce traficul din oraș, iar transportul public ar fi mai operativ și, respectiv, ar încuraja populația să îl utilizeze”, consideră expertul în energetică, Ion Muntean.

Stas Madan, economist superior al Expert-Grup:
„Urmărind traficul din capitală, cel puțin, vedem că oamenii continuă să folosească masiv autoturismele, dar, probabil, o parte dintre ei vor încerca să mai economisească, prin reducerea consumului și utilizarea transportului public. Acum, mai mult ca niciodată, este important ca autoritățile municipale să depună eforturi de a continua modernizarea transportului public, asta pentru a oferi condițiile necesare de a fi utilizat de un spectru mai larg al populației, inclusiv șoferii activi”, susține economistul.

Veaceslav Ioniță, expert în politici economice al Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”: 
„Din păcate, creșterea prețurilor la produsele petroliere va continua. În prezent, Rusia a stopat livrările de petrol. Această măsură a fost adoptată de comercianții produselor petroliere, înainte ca SUA să impună sancțiuni pe sectorul energetic. Prețul petrolului crește la nivel global și asta duce la creșterea inevitabilă și a prețurilor din R. Moldova”, de această părere este Veaceslav Ioniță.

Care ar fi soluțiile de reglementare a crizei energetice din R. Moldova?


Expertul în politici economice, Veaceslav Ioniță, consideră că una dintre măsurile urgente, care ar putea remedia criza energetică din R. Moldova, ar fi ca Banca Națională să întărească valoarea valutei naționale.

Prețurile cresc în cea mai nepotrivită perioadă – primăvara. Acum, agricultorii vor avea de suferit. Guvernarea are două instrumente. Primul instrument este Banca Națională a Moldovei, iar asta a fost propusă și de agricultori. Banca Națională ar trebui să depună eforturi pentru a întări valuta națională. Și dacă, primăvara, valuta națională ar fi mai puternică cu 2%-3%, față de media anuală, asta ar genera o economisire de vreo 70 de bani sau chiar un leu, per litru de benzină/motorină”, a spus Ioniță.

Totodată, Ioniță este de părere că plățile impozitelor pentru agricultori ar trebuie să fie amânate, dar acest lucru ar putea veni la „pachet” cu o altă problemă – probabilitatea fraudelor fiscale.

„O altă soluție ar fi ca agricultorilor, când procură motorină, să li se permită amânarea plăților impozitelor. Tehnic vorbind, lucrul acesta este greu de realizat, întrucât există un pericol mare de fraudă fiscală. Adică, când unii agricultorii vor spune că au nevoie de motorină pentru lucrări, în realitate ar putea să o folosească în alte scopuri. De anulat acciza pentru motorină pentru agricultori este o măsură iresponsabilă. În toată această creștere de preț, cei mai vulnerabili sunt agricultorii”, consideră Ioniță.

Și economistul Stas Madan consideră că, odată cu aplicarea acestor măsuri, ar putea să se acutizeze ilegalitățile.

„O soluție ar fi, de exemplu, plafonarea prețului la un anumit nivel și compensarea diferenței de către stat, prin renunțarea la o parte din TVA. Mai degrabă, totuși, nu aș susține o asemenea abordare și aș înclina mai mult spre soluții țintite pentru a oferi ajutor celor mai vulnerabili. Asta deoarece, în perioadele creșterilor mari de prețuri, se acutizează inegalitățile. De exemplu, în această perioadă încep lucrările agricole care necesită volume mari de carburanți. O soluție ar putea fi subvenționarea directă a unei părți din creșterea de preț”, susține Stas Madan.

Totodată, economist superior al Expert-Grup crede că statul ar trebui să gândească un sistem de compensanții, pentru cei cu venituri modeste, în cazul în care prețurile pentru transportul public vor excela.

La rândul său, expertul în energetică, Ion Muntean, consideră că atât reducerea TVA-ului, cât și reducerea accizelor, ar putea să fie mai puțin eficiente, în contextul evoluțiilor imprevizibile ale prețurilor, pe plan internațional.

„În momentul de față, sunt câteva soluții: reducerea TVA-ului și reducerea accizelor. Problema este că aceste soluții pot fi ușor spulberate de evoluțiile imprevizibile ale prețurilor la produsele petroliere și n-ar fi altceva decât soluții pe termen scurt”, susține Ion Muntean.

Reacția autorităților

Prim-ministra R. Moldova, Natalia Gavrilița, a cerut miniștrilor să vină cu soluții pentru a ajuta agricultorii în contextul creșterii prețurilor la carburanți.

„Vom veni cu propuneri țintite pentru ajutorarea agricultorilor. Rog ca astfel de propuneri să vină în două săptămâni. Pentru transportatori tot ar trebui să venim cu astfel de politici”, a declarat Natalia Gavrilița, astăzi, 9 martie, în timpul ședinței Guvernului.

Totodată, reprezentanții Guvernului susțin că executivul nu este responsabil de reglementarea prețurilor, dar anumite opțiuni, de a remedia situația în unele sectoare, se regăsesc pe agenda guvernului.

„Guvernul nu este responsabil de reglementarea prețurilor. Eforturile care se depun acum sunt la comisia parlamentară pe Concurență, iar despre măsuri exacte săptămâna trecută prim-ministra a anunțat că Guvernul examinează și va veni cu anumite măsuri pentru agenții sau instituțiile care au cheltuieli majore în legătură cu aceste scumpiri”, a meționat Anastasia Taburceanu, purtătoarea de cuvânt a prim-ministrei Gavrilița.

La rândul său, Dumitru Alaiba, susține că, în zilele următoare, vor fi anunțate măsuri concrete, cu privire la reglementarea crizei energetice din R. Moldova.

„Vor fi anunțate și unele măsuri de susținere a agenților economici, care utilizează masiv carburanți în producția lor pentru că, în caz contrar, lăsând situația la voia întâmplării, ne vom trezi cu scumpire a prețurilor la mai multe tipuri de produse. Aceasta este o măsură care va fi anunțată în zilele următoare. Regretabil, dar suntem captivi în această situație. R. Moldova nu stabilește prețurile mondiale. Știți foarte bine că R. Moldova nu are resurse energetice. Noi depindem de alții. Pot doar să vă spun că războiul trebuie să se termine ca să revină lucrurile la normal”, a spus Alaiba.