Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Învățământul profesional dual, implementat în…

Învățământul profesional dual, implementat în Moldova

Ministra Educației, Maia Sandu, a participat miercuri, 25 martie, la un club de presă cu tema „Reformele în domeniul învățământului profesional tehnic – provocări și obiective”. Evenimentul a fost organizat de Centrul de Investigații Jurnalistice.

„Învăţămîntul profesional dual va spori calitatea studiilor”, a menţionat Maia Sandu. Sistemul este denumit „dual”, deoarece combină ucenicia într-o companie și învățământul profesional într-o școală profesională într-un singur curs. Acest tip de învăţământ va permite ca partea teoretică să fie studiată în instituţiile de învăţământ, iar cea practică la întreprindere.

Un aspect important al reformei învăţământului profesional tehnic ţine de finanţare. Deși nivelul finanţării şi investiţiile au crescut şi se situează la un nivel acceptabil, totuși, mijloacele nu sunt distribuite eficient. Rata de angajare a absolvenţilor în câmpul muncii a fost de 58,7% în 2012-2013, o parte dintre tineri care absolvesc școli profesionale mergând la universități.

Sistemul european de credite de studii transferabile ECVET pe cele 3 nivele: secundar, post secundar şi post secundar non-terţiar permite transferul elevilor din diferite instituţii la aceeaşi meserie, recunoaşte în timp creditele obţinute şi recunoaşte rezultatele învăţării a persoanelor. ECVET are drept scop ajutarea persoanei să profite pe deplin de posibilitățile de studiu, inclusiv de mobilitatea transnaţională.

Viceministra Loretta Handrabura a menţionat că vor fi instituite 10 Centre de Excelenţă cu atribuţii atât în domeniul prestării serviciilor educaţionale combinate pe nivelurile III, IV şi V ale sistemului de învăţământ, cât şi în domeniul dezvoltării capacităţilor de învăţămînt. La şedinţă au fost discutate avantajele acestor Centre de Excelenţă: investiţii de cca 25 mln de Euro; formare profesională iniţială şi continuă la nivelurile IV şi V; asigurare didactică curriculară şi metodologică în domeniul de competenţă etc.

A fost implementat un nou mecanism de finanţare, constituit din două părţi:Finanţarea de bază (coeficientul naţional de finanţare, ponderea costului şi numărul de elevi) şi finanţarea orientată spre performanţe.

Ministra Maia Sandu a iterat că stereotipul cu privire la faptul că toți tinerii buni au studii superioare trebuie deturnat, fiind susținută și de Gabriel Palade, directorul Colegiului Financiar-Bancar, care a subliniat că tinerii trebuie încurajaţi, inclusiv prin salarii atractive, să meargă în instituțiile de învăţământ profesional tehnic.

Ecaterina Cavca, studentă, Universitatea „Alecu Russo” din Bălți