Principală  —  IMPORTANTE   —   Reacții și nemulțumiri: Cum argumentează…

Reacții și nemulțumiri: Cum argumentează Guvernul decizia de a anula reducerea de 50% la importul mașinilor hybrid

Mașinile de tip hybrid ar putea să nu mai beneficieze de reducerea de 50% la import. Prevederea se regăsește într-o hotărâre de Guvern, publicată în Monitorul Oficial la 29 noiembrie și votată în primă lectură de Parlament, prin care sunt operate modificări la mărimea reducerilor pentru importul automobilelor. Noile prevederi au nemulțumit un grup de cetățeni, care au inițiat o petiție publică solicitând revizuirea acestei hotărâri, dar și mai mulți deputați și persoane din domeniul protecției mediului.

Ce presupun modificările propuse de Guvern

Până în prezent, Codul Fiscal prevedea o micșorare a cotei accizului cu 50% pentru autoturismele cu motor hybrid, fără a le delimita pe categorii. Guvernul propune însă împărțirea mașinilor hybrid pe trei categorii, fiecare beneficiind de reduceri diferite.

Cota accizului ar urma să fie micșorată cu 50% doar pentru autoturismele de tip plug-in hybrid, cu motor electric ca motor pentru propulsie, care pot fi încărcate prin conectarea la o sursă externă de energie electrică. În cazul celorlalte automobile de tip hybrid clasic, care au beneficiat până acum de o reducere de 50%, cota de acciz va fi micșorată doar cu 25%. În cazul mașinilor mild-hybrid și micro-hybrid, nu va fi aplicată nicio scutire.

Solicitat de Ziarul de Gardă pentru o reacție pe marginea acestui subiect, secretarul de stat din cadrul Ministerului Finanțelor, Dorel Noroc, a declarat că reducerea de 25% a accizului pentru automobile hybrid clasice este motivată de faptul că aceste mașini nu ar fi atât de ecologice precum cele de tip plug-in hybrid, respectiv beneficiază de o reducere mai mică.

„Din experianța internațională și a României, am constatat că statul stimulează în special automobilele care sunt mai ecologice – de tip plug-in. De aceea, s-a ajuns la concluzia ca facilitățile să fie bine direcționate. Astfel, ca să stimulăm anume acele mașini care în realitate au o poluare mai mică, s-a acordat 50% la automobile de tip plug-in, 25% la mașinile hybrid și pentru a treia categorie (mild și micro hybrid) va fi achitată integral taxa, pentru că astăzi avem importuri masive de micro și mild hybrid care, în realitate, nu trebuie să beneficieze de facilități și pierdem bani la buget”, a declarat pentru Ziarul de Gardă secretarul de stat din cadrul Ministerului Finanțelor, Dorel Noroc.

Petiție publică: Modificările nu vor stimula consumatorii să procure automobile „eco-frienly”

Inițiatorii petiției publice declară că modificările propuse de Guvern vor afecta importul de automobile cu propulsie hybrid în favoarea automobilelor cu propulsie pe benzină și diesel. Prin urmare, aceștia solicită păstrarea cotei de acciz în mărime de 50% pentru toate tipurile de motorizări hybrid, mai ales în contextul în care țările europene încurajează cetățenii să procure automobile hybrid, care sunt mai eco-friendly (trad: prietenoase cu mediul).

„Nivelul de emisie CO2 în Republica Moldova, și anume în municipiul Chișinău, a ajuns la cote maxime în ultimii ani. Modificarea Hotărârii de Guvern nu va stimula consumatorul final să procure un automobil eco-friendly, iar importul de automobile cu propulsie diesel și benzină va agrava și mai tare situația ecologica din Republica Moldova și a municipiului Chișinău”, este menționat în petiția publică, inițiată după aprobarea Hotărârii de Guvern.

Astfel, prin intermediul petiției, grupul de cetățeni solicită Parlamentului să nu susțină aceste modificări și să păstreze cota redusă de acciz de 50% pentru toate tipurile de motorizări hybrid.

Cum vor fi afectați cetățenii

Un importator de mașini din Chișinău ne-a comunicat că, în opinia sa, modificarea propusă de Guvern va avea doar efecte negative asupra cetățenilor care vor să își procure un automobil de tip hybrid.

„Acest segment de automobile a devenit foarte popular în R. Moldova, atât datorită accizului scăzut de 50%, dar și datorită faptului că au un consum mult mai mic. Unul dintre cele mai populare automobile din R. Moldova este Toyota Prius pentru că e fiabil, oferă un confort înalt, dar cel mai important, se încadrează într-un buget de circa 7 000 – 10 000 euro. Dacă până acum taxa pentru importul unui astfel de automobil era în jur de 1 000 euro (în dependență de anul producerii), acum această taxă va fi de 1 500 de euro. Totul se va reduce, într-un final, la o majorare a prețurilor, care vor lovi direct în cumpărători. Al doilea efect pe care îl va genera această decizie, este înrăutățirea stării ecologice. Indirect, statul impune ca cetățenii să cumpere alte tipuri de motoare, iar alternativa vor fi cele diesel, pentru că oferă un consum mai mic. Asta în timp ce în mai toate statele europene dieselul este pe cale de dispariție, anume din cauza poluării”, susține acesta.

La rândul său, Iuliana Cantaragiu, expertă și fostă secretară de stat în cadrul Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, susține că modificările respective sunt înaintate în circumstanțele în care Guvernul se află într-un impas financiar, fiind nevoit să găsească bani pentru buget. Totodată, Cantaragiu precizează că prin aceste modificări statul descurajează cetățenii să procure automobile eco-friendly.

„Cel mai frumos aspect al mașinilor hybrid sunt emisiile scăzute, comparativ cu alte motoare, dar și volumul de combustibil fosil utilizat. Toată lumea civilizată știe că mașinile hybrid sunt mai ecologice decât cele pe benzină și motorină, iar lumea civilizată și-a asumat angajamente, în special după semnarea Acordului de la Paris, de a reduce gazele cu efect de seră și de a face pași concreți pentru a diminua impactul antropic asupra planetei. R. Moldova se gândește însă la cai verzi pe pereți, iar protecția mediului nu este o prioritate pentru statul nostru. Cu părere de rău, majoritatea guvernelor care au fost în R. Moldova au fost mioape la ceea ce înseamnă protecția mediului, or mașinile hybrid sunt o etapă de tranziție între transportul clasic și cel electric”, a declarat Iuliana Cantaragiu, expert, Centrul Național de Mediu.

Modificările propuse de Guvern au stârnit și nedumerirea unor deputați din cadrul Blocului ACUM.

„Ca lumea să înțeleagă, aceastea de tip hybrid în toată Europa sunt mai ieftine la înregistrare pentru că, din punct de vedere ecologic, este bine să încurajăm ca aceste mașini să fie înregistrate cu o taxă mai mică. În condițiile modificărilor, se va scumpi însă înmatricularea acestora”, a declarat deputatul Lilian Carp în cadrul ședinței Parlamentului.

Accizele la automobile sunt utilizate într-o țară care produce automobile și vrea să își protejeze piața de importuri. În R. Moldova aplicarea acestei accize este mai degrabă rezultatul unuu loby agresiv, deschis și fără rușine din partea saloanelor de automobile de lux. Păgubiții sunt aproape 85% din cetățenii R. Moldova care își procură automobile din străinătate și vor plăti aceste accize”, a menționat și deputatul Igor Munteanu de la tribuna Parlamentului.

Cele mai multe automobile importate anul trecut în R. Moldova sunt de marca Toyota, Dacia și Volkswagen. Într-un răspuns oferit pentru IPN de către Agenția Servicii Publice, anul trecut în Moldova au fost aduse 27 de mii de autoturisme, dintre care 3 400 de tip hybrid.