Principală  —  IMPORTANTE   —   Reacția MEC în legătură cu…

Reacția MEC în legătură cu protestul împotriva discriminării în școli a persoanelor transgender: „Considerăm pe deplin îndreptățite cerințele formulate de protestatari în scopul asigurării drepturilor fiecărui elev la un mediu educațional protectiv”

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) condamnă cu fermitate orice act de discriminare și violență, inclusiv în instituțiile de învățământ. Totodată, reprezentanții ministerului consideră pe deplin îndreptățite cerințele formulate de către participanții la protest în scopul asigurării drepturilor fiecărui elev și eleve la un mediu educațional protectiv și incluziv, bazat pe respectarea demnității umane și a drepturilor omului.

Reacția MEC vine după ce GENDERDOC-M a organizat vineri, 15 aprilie, în fața Guvernului, o acțiune de protest împotriva discriminării în școli a persoanelor transgender. Protestul a fost organizat după ce Angelica Frolov, membră a Centrului GENDERDOC-M, a anunțat despre faptul că o adolescentă trans s-a sinucis pe 11 aprilie din motiv că era supusă bullyingului și violenței din partea colegilor.


„Ministerul Educației și Cercetării regretă decesul adolescentei din capitală și exprimă condoleanțele și compasiunea sa familiei îndurerate și prietenilor acesteia. Anterior, a fost făcută public informația referitoare la faptul că tânăra de 16 ani a fost umilită și înjosită de colegi pentru că este transgender.

Înțelegem nevoia și așteptările întemeiate ale societății a unor schimbări imediate pentru eliminarea cazurilor de bullying și discriminare. În același timp, constatăm că conștientizarea de către angajați și elevi/eleve a stereotipurilor și convingerilor limitative, precum și schimbarea comportamentului care derivă din acestea este un proces de durată, sensibil și complex”, se arată într-o notă informativă a ministerului.

MEC susține că organizează periodic pentru factorii decizionali din învățământ acțiuni de formare privind respectarea cadrului legal referitor la protecția copilului.

„De asemenea, ministerul este preocupat continuu de dezvoltarea competențelor cadrelor de conducere și didactice de comunicare cu elevii/copiii într-un mod asertiv și nonviolent, valorizând diversitatea culturală, egalitatea, echitatea și justiția (…). Ministerul reiterează că a susținut introducerea în Codul educației a noțiunii de bullying și a principiului nonviolenței. Aceste modificări aprobate prin Legea nr. 36/2022 vor intra în vigoare la 16 septembrie 2022 și vor constitui un temei juridic pentru aprobarea Metodologiei de prevenire și combatere a bullyingului. Proiectul Metodologiei este elaborat cu concursul specialiștilor în pedagogie și psihologie și va fi supus consultărilor publice pentru îmbunătățirea acestuia”, se mai arată în comunicatul instituției.

În context, MEC menționează că este deschis pentru „orice inițiativă de parteneriat capabilă să contribuie la elaborarea și implementarea unor politici și practici educaționale bazate pe respectarea, protecția și asigurarea drepturilor fiecărui elev și eleve, fără deosebire de etnie, confesiune, orientare sexuală, limbă vorbită”.

Vineri, 15 aprilie, Centrul GENDERDOC-M a organizat o acțiune de protest împotriva discriminării în școli a persoanelor transgender. Protestul a fost organizat după ce Angelica Frolov, membră GENDERDOC-M, a anunțat despre faptul că o adolescentă trans s-a sinucis pe 11 aprilie din motiv că era supusă bullyingului și violenței din partea colegilor.

Centrul GENDERDOC-M este prima organizație neguvernamentală, care apără și promovează drepturile LGBT în R. Moldova.

Noțiunea de „bullying” va fi reglementată în legislația R. Moldova. Pe 17 februarie, deputații au votat, în lectura a doua, proiectul de lege pentru modificarea Codului Educației al R. Moldova care prevede acest lucru. Prin modificările propuse la Codul Educației, fenomenul de „bullying” va fi reglementat și recunoscut ca formă de violență psihologică, care are drept rezultat crearea unei situații de intimidare.