Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Ministrul Educației: „Avem o problemă…

Ministrul Educației: „Avem o problemă serioasă de utilizare eficientă a resurselor în sistemul nostru educațional. Și până n-o să o rezolvăm, n-o să putem să ne așteptăm la majorări spectaculoase de salarii în învățământul general”

Salariile cadrelor didactice din învățământul general nu vor fi majorate decât în funcție de rata inflației, a declarat Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării, la Podcast ZdCe. Totuși, sunt planificate majorări de salarii în învățământul superior, a precizat Dan Perciun.

Când vorbim de majorare salarială, aici aș distinge în primul rând între învățământul general, învățământul superior. Noi ne propunem să punem un accent mare în direcția salarială pe învățământul superior anul viitor, pentru că astăzi un conferențiar universitar, un lector universitar câștigă la nivelul unui profesor din școală, ceea ce, structural vorbind, nu este corect. Respectiv o să facem o infuzie de resurse anul viitor, anume în învățământul superior, ca să stratificăm mai bine grila salarială.

În același timp, în învățământul general, după cum spuneam, o să existe anumite majorări, cum există în fiecare an, dar ele cel mai probabil vor fi la nivelul inflației. Noi trebuie să înțelegem că Republica Moldova este un stat care deja cheltuie mult pe educație. 5,8% din PIB merg în această direcție. În România cheltuie 3,2%. (…) asta vorbește și despre cât se alocă unui domeniu sau altul din totalul resurselor disponibile. 5,8% este peste media europeană. Când vorbim de învățământul general, este mult peste media europeană.

Respectiv, noi avem o problemă serioasă de utilizare eficientă a resurselor în sistemul nostru educațional. Și până n-o să o rezolvăm, n-o să putem să ne așteptăm la majorări spectaculoase de salarii în învățământul general”, a declarat Dan Perciun, la Podcast ZdCe.

Potrivit lui, banii se cheltuiesc ineficient în sistemul de educație „pentru întreținerea instituțiilor de învățământ extrem de mici, care nu asigură nici calitate și sunt și extrem de costisitoare”.

Deficit de 2000 de cadre didactice

Avem un deficit oficial de circa 2000 de cadre didactice. El este în realitate mai mare pentru că astăzi se acoperă din contul suprasarcinii pentru cadrele didactice. Deci, majoritatea lucrează mai mult decât o normă didactică și așa reușim să acoperim necesitățile. Însă, dacă toată lumea ar lucra strict pe o normă, atunci deficitul real ar fi altul. 

Și, în același timp, avem și un fenomen pronunțat de îmbătrânire în sistem. Circa 30% din cadrele didactice sunt deja pensionare și ponderea aceasta va crește în următorii ani. Respectiv, este foarte important să atragem tineri specialiști, pe de o parte, însă asta este o măsură care va da rezultate pe termen mediu și lung. Iar pe de altă parte, să găsim soluții pe termen scurt pentru a acoperi deficitul. Una dintre acești soluții este recalificarea, când un profesor care a absolvit o anumită disciplină predă și la o altă disciplină, dar pentru asta face cursuri de până la un an și jumătate. Asta deja se întâmplă în prezent, dar din contul cadrelor didactice. 

Noi am decis să plătim din bugetul de stat 1000 de recalificări anul ăsta și probabil vom extinde programul și pentru anul viitor, pentru că în condițiile salarizării actuale ne pare incorrect ca o problemă sistemică să fie rezolvată din bugetul profesorului, respectiv să acoperim aceste costuri de la bugetul de stat”, a mai subliniat ministrul Educației și Cercetării.