Principală  —  IMPORTANTE   —   Cursa Londra - Chișinău. Istoria…

Cursa Londra – Chișinău. Istoria unui tânăr care nu a fost lăsat la bordul unui avion fiind anunțat, fără explicații, că ar fi suspect de infectare cu COVID – 19. De două luni își caută dreptatea

Cu două luni în urmă, unui tânăr din R. Moldova i-a fost interzis să urce la bordul unui avion de pe ruta Londra – Chișinău, fără să primească prea multe explicații de la compania aeriană sau de la reprezentanții aeroportului din capitala Marii Britanii.

După ce a pierdut zborul, compania care a efectuat cursa i-a spus tânărului că motivul de bază a fost că cineva din R. Moldova le-ar fi comunicat că acesta ar fi suspect de infectare cu noul coronavirus.

De atunci, tânărul încearcă să-și facă dreptate, inclusiv să-și recupereze banii plătiți pentru acel bilet, dar fără succes.

Potrivit lui Octavian Bulgac, pe data de 3 martie curent, când zborurile comerciale încă se efectuau în regim normal, avea cumpărat un bilet din Londra spre Chișinău, iar atunci când a ajuns la aeroport, reprezentanții aeroportului i-au spus că nu are voie să urce în avion.

,,Pe dată de 03 martie 2020 la ora 00:25, trebuia să zbor cu compania Wizz Air, cursa Londra – Chișinău, eu am luat biletul cu o lună înainte, dus – întors. Ajungând în aeroportul Luton din Londra, cu check-in-ul făcut, m-am apropiat la ghișeu, mi-au verificat pașaportul și mi-au spus eu nu pot zbura astăzi și atât, mai mult nimic nu am auzit de la persoanele de la ghișeu. În același timp pasagerii cursei treceau fără probleme în sala de așteptare”, povestește băiatul.

Acesta spune că abia după ce a pierdut zborul unul dintre reprezentanții companiei Wizz Air i-a oferit un răspuns.

,,Când toți pasagerii au plecat în sala de așteptare, eu am rămas ultimul la coadă și ghișeurile de primire s-au închis deja, am rămas ca un prost în mijlocul aeroportului fără nici un răspuns. În acel moment am început să mă revolt în aeroport că mai rămăsese 30 de minute până la îmbarcare. Am sunat administrația aeroportului că să vină să se clarifice, pe când persoanele de la ghișeu se fereau de mine. Tocmai peste o ora deja, după ce am scăpat avionul, cei de la Wizz Air au răspuns la apel”, relatează Octavian.

Drept răspuns, tânărul susține că reprezentanții de la Wizz Air i-au spus că nu i s-a permis să urce la bord pe motiv că ar fi fost suspect de infectare cu noul coronavirus.

,,O doamnă, pare-mi-se un operator de la WizzAir Moldova, mi-a spus în câteva cuvinte: ,,Domnul Octavian ne cerem scuze, nu vă putem permite să urcați la bord, din motiv că sunteți în baza de date WizzAir ca suspect că aveți coronavirus (unicul din toți pasagerii), deoarece am avut un apel de la autoritățile R. Moldova ca să vă interzicem decolarea. Cineva a sunat la linia fierbinte și ne-au preîntâmpinat că dvs sunteți bolnav”, explică Octavian Bulgac.

Acesta a precizat că de pe data de 11 ianuarie până pe 3 martie s-a aflat doar în Londra. Totodată, după această situație, tânărul spune că a depus o plângere oficială la compania Wizz Air, doar că aceștia ar fi refuzat să-i întoarcă banii pentru bilet.

,,Eu nu am idee de unde au luat așa ceva, eu eram sănătos, nu am călătorit nicăieri de pe data de 11 ianuarie până pe 3 martie, nu am fost suspect nicăieri, nu am fost testat de autoritățile engleze, (era perioada când încă nu era oficial carantină nici în R. Moldova nici în UK). Eu am mers imediat cu o plângere oficială la Wizz Air, dar Wizz Air au spus că nu îmi vor întoarce banii pe bilet și nici o compensație, din motiv că ei au mers pe baza regulamentului și nu au încălcat nimic”.

Peste două zile, băiatul spune că și-a luat un alt bilet spre Chișinău, de această dată de la compania Air Moldova.

,,A doua zi mi-am luat bilet de la Air Moldova. Pe data de 5 martie am zburat cu Air Moldova, am ajuns cu bine în Chișinău. Ce fel de interdicție, dacă am ajuns în Moldova? Ajungând în Chișinău m-am revoltat la ghișeul de informare al aeroportului, domnul de acolo mi-a spus că în Moldova nu sunt reprezentanți de la Wizz Air și nu mă poate ajuta cu nimic. A spus că încearcă să apeleze să vadă care a fost problema, el m-a mințit și în loc să apeleze la Wizz Air, domnul a chemat Poliția de Frontieră a aeroportului, peste 5 minute au apărut 5 polițiști, m-au luat și m-au dus la medic să-mi verifice temperatura. După ce mi-a verificat-o, au văzut că nu am febră, eram sănătos, nu aveam suspiciuni deloc.

Poliția a spus să plec la Toma Ciorbă să trec testul pentru coronavirus și să iau îndreptare că sunt sănătos ca să pot zbura înapoi cu Wizz Air spre Londra. Am fost la Toma Ciorbă, m-am testat, medicul mi-a dat un certificat că sunt sănătos, eu imediat am dus certificatul la Poliția de Frontieră a aeroportului”.

Potrivit lui Octavian, peste câteva zile, fără dificultăți, a zburat cu avionul de pe cursa Chișinău-Londra efectuată de compania Wizz Air.

,,Peste câteva zile vin la aeroport, am trecut vama fără nicio problemă, nimeni nu mi-a cerut certificatul, nimeni nu m-a întrebat nimic, am zburat tot cu Wizz Air înapoi”.

Ulterior, Octavian Bulgac a trimis o solicitare de informații la Ministerul Sănătății Muncii și Protecției Sociale pentru a afla dacă sunt tangențe între acest caz și instituție. În răspuns, MSMPS, a precizat că R. Moldova nu are interdicții de intrare în țară pentru cetățenii săi. Totodată, a fost precizat faptul că ,,persoanele suspecte sau cele cu posibil contact cu bolnavi de COVID – 19 sunt plasate sub supraveghere la domiciliu pe un termen de 14 zile”.

Octavian a trimis o solicitare de informații și la Poliția de Frontieră, însă spune că nici până astăzi nu a primit un răspuns.

S-a adresat și la o companie care oferă compensații în urma unor prejudicii. Peste câteva săptămâni, băiatul a primit un răspuns prin care a informat că acțiunile companiei Wizz Air au fost pe deplin făcute în concordanță cu cerințele impuse de state împotriva răspândirii noului coronavirus.

Totodată, băiatul afirmă că s-a adresat și la Ambasada R. Moldova din Londra, unde i-a fost cerut refuzul de îmbarcare, pe care nu l-a primit la aeroportul din Londra. După ce a spus că nu îl are, reprezentanții ambasadei i-au spus că nu îl pot ajuta cu nimic, i-au închis telefonul și nu i-au mai răspuns la apeluri.

Ce spune compania Wizz Air?

Ziarul de Gardă a încercat să contacteze reprezentanții companiei Wizz Air. Timp de două zile ne-au răspuns câțiva operatori care doar ne-au confirmat faptul că lui Octavian Bulgac nu i s-a permis să călătorească de la Londra la Chișinău în acea zi, refuzând să ne spună care a fost motivul. Aceștia ne-au mai spus că acest caz trebuie investigat și că nu dețin informațiile necesare. Am expediat și o solicitare de informații referitor la acest caz, dar nu am primit încă un răspuns.

Pe 17 martie a fost sistat traficul aerian, indiferent de direcția de intrare sau ieșire din R. Moldova

Parlamentul Republicii Moldova a instituit stare de urgență pe întreg teritoriul țării în perioada 17 martie-15 mai 2020 în legătură cu pandemia de coronavirus și a abilitat Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova să introducă carantină și regim special de activitate pentru toate entitățile și pentru cetățenii Republicii Moldova.

Tot din acea zi a fost sistat traficul aerian, indiferent de direcția de intrare sau ieșire din țară. Însă, a rămas posibilă efectuarea zborurilor private, pentru a permite autorităților din R. Moldova, dar și a altor state, de a evacua cetățenii săi din alte țări.

Pe data de 25 martie, Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) a emis o Directivă operațională cu privire la instituirea unor restricții în domeniul aviației civile în scopul prevenirii răspândirii infecției cu noul Coronavirus (2019-nCoV). Operatorilor aerieni li s-a solicitat asigurarea informării pasagerilor în legătură cu schimbările intervenite în programul zborurilor. De asemenea, li s-a recomandat să stabiliească mecanismele de comunicare cu pasagerii pentru furnizarea informațiilor actualizate referitor la programele de zbor.

În Marea Britanie, premierul Boris Johnson a decis impunerea carantinei naționale sub supravegherea poliției abia la 24 martie.