Principală  —  IMPORTANTE   —   DOC/ Proiectul legii taxei de…

DOC Proiectul legii taxei de stat, votat de Parlament în prima lectură, criticat de experții în domeniul juridic. Olesea Stamate: „Taxele ce țin de amânarea repetată a ședințelor de judecată vin să disciplineze participanții la proces”

Experții în domeniul juridic critică proiectul legii taxei de stat, votat în prima lectură, pe 29 decembrie 2022, de 52 de deputați, declarând că „nu are nimic comun cu accesul liber la justiție și dreptul la un proces echitabil”. De cealaltă parte, președinta Comisiei juridice, numiri şi imunităţi, Olesea Stamate, una dintre autoarele proiectului de lege, susține că instituirea mai multor taxe, „cum sunt cele ce țin de amânarea repetată a ședințelor de judecată, vin să disciplineze participanții la proces”.


Avocata Augustina Prisacari, directoarea executivă a unui birou de avocați din Chișinău, a declarat pentru Ziarul de Gardă că proiectul nu este adaptat realităților din R. Moldova, iar în cazul în care va fi votat în lectură finală, fără modificări, cetățenii de rând, care nu au suficiente resurse financiare, ar putea fi împovărați.

„Acest proiect de lege este inspirat din legislația de peste Prut. Trebuie să evidențiem că acesta nu este adaptat realităților din R. Moldova (…). Proiectul în esență prevede pe lângă taxele actuale (valoarea acțiunii), încasarea de la participanți și a anumitor taxe de procedură, cum ar fi taxe pentru cereri de recuzare, strămutare, accelerarea procesului sau audiere a martorilor, experților, specialiștilor.

Drept exemplu, în cazul unui proces simplu de încasare a sumei în baza unei recipise, să zicem în valoare de 15 000 de lei, reclamantul azi trebuie să achite taxa de stat în valoare de 3% din valoarea acțiunii, ceea ce constituie 450 de lei, iar conform proiectului de lege: 250 + 4%, ceea ce constituie 850 de lei. În cazul în care pentru strategia de apărare este necesar audierea unui martor și asigurarea acțiunii, persoana ar trebui să mai achite încă cinci sute de lei.

CtEDO prevede că în cazul în care persoana are un dubiu rezonabil că judecătorul este părtinitor, aceasta „trebuie” să-l recuzeze, dar instituirea unei taxe, ar presupune că chiar de sunt convins că judecătorul nu este imparțial cazului, nu-l pot recuza întrucât nu dețin resurse financiare, ceea ce este în contradicție cu art. 20 din Constituție. Mai mult, proiectul de lege nu prevede scutirea de la plata taxei de stat, pe acest segment sunt hotarâri CtEDO. Iar partea cu taxa impusă pentru amânarea ședințelor de judecată, vine în contradicție cu CPC, ori conform acestuia, poți amâna ședința de judecată doar o singură dată”, a declarat avocata.

Președinta Comisiei juridice, numiri şi imunităţi, Olesea Stamate, una dintre autoarele proiectului de lege, a spus într-un comentariu pentru ZdG că proiectul este necesar, deoarece taxele judiciare nu au fost ajustate de mulți ani.

„Proiectul a fost elaborat în cadrul grupului de lucru constituit pe platforma parlamentară, la care au participat avocați, judecători, reprezentanți ai Cancelariei de Stat, ai Ministerului Justiției etc. Acest proiect este necesar, deoarece taxele judiciare nu au fost ajustate de mulți ani. Totodată, au apărut taxe noi în proiect, cum sunt cele ce țin de amânarea repetată a ședințelor de judecată, care vin să disciplineze participanții la proces (…). Evident că între prima și a doua lectură vom face consultări publice, la care vor fi invitați toți cei interesați să participe cu argumente”, a declarat Olesea Stamate pentru ZdG.

Pe 29 decembrie 2022, Parlamentul a votat, în prima lectură, proiectul legii taxei de stat. Inițiativa legislativă a fost susținută cu votul a 52 de deputați. Conform autorilor proiectului de lege, acesta a fost elaborat „cu scopul de a ajusta cadrul normativ și de a crea un echilibru bugetar între asigurarea unui serviciu public calitativ și obligația cetățeanului care folosește acest serviciu”.

Principalele prevederi ale proiectului legii taxei de stat

Printre prevederile proiectului figurează introducerea noțiunii de „taxă de timbru” – suma percepută la contul instanței de judecată de la persoanele fizice și juridice pentru toate cauzele civile de contencios administrativ, precum și pentru contestațiile împotriva procesului-verbal și deciziilor agenților constatatori în procesele contravenționale. Potrivit autorilor, această taxă va preveni depunerea abuzivă a cererilor în instanța de judecată.

De asemenea, vor fi ajustate cuantumurile taxei de stat și va fi modificat procentul de încasare a taxei de stat. Autorii mai propun eliminarea plafonului de 25 000 de lei pentru persoanele fizice și 50 000 de lei pentru persoanele juridice pentru cererile de chemare în judecată privind litigiile cu caracter patrimonial, cererile de contestare a unui titlu executoriu sau a unui alt document prin care încasarea se produce în mod incontestabil.

Totodată, taxa de stat pentru anumite cereri de instanță va fi majorată, astfel încât „persoanele care se află în fața unui litigiu care poate fi soluționat mai simplu și mai rapid pe cale extrajudiciară să fie mai motivați să o facă”.

Autorii au mai propus instituirea mai multor taxe pentru a contracara „amânările abuzive ale ședințelor de judecată și neprezentarea participanților la proces”.

Astfel, potrivit proiectului, de la persoanele fizice și juridice, se va percepe pentru toate cauzele civile de contencios administrativ, precum și pentru contestațiile împotriva proceselor verbale și deciziilor agenților constatatori în procesele contravenționale – taxa de 200 de lei.

  • Taxe de stat pentru cererile introductive depuse de creditor privind intentarea procesului de insolvabilitate – 250 MDL + 1% din valoarea creanței, dar nu mai multe de 50 000 MDL pentru persoanele juridice și nu mai mult de 25 000 MDL pentru persoanele fizice;
  • În cazul confirmării tranzacției de către instanța judecătorească în cadrul unui proces de mediere care a avut loc în afara procesului civil – 500 MDL;
  • Pentru eliberarea înregistrărilor audio a ședinței de judecată – 50 MDL;
  • Pentru eliberarea copiilor – 2% din taxa de timbru per pagină ( 5 lei per pagină);
  • Pentru cererile de audiere a martorilor, experților, specialiștilor – 100 MDL;
  • Pentru cereri de recuzare – 400 MDL;
  • Pentru cereri de strămutare – 400 MDL;
  • Pentru cereri de asigurarea acțiunii – 400 MDL.