• DOC/ Decizia integrală a Curții Constituționale privind constatarea circumstanțelor care justifică dizolvarea Parlamentului

    DOC/ Decizia integrală a Curții Constituționale privind constatarea circumstanțelor care justifică dizolvarea Parlamentului
    de
    16 aprilie 2021 | 07:35

    Curtea Constituțională (CC) a publicat Avizul integral pronunțat joi, 15 aprilie, privind constatarea circumstanțelor care justifică dizolvarea Parlamentului de la Chișinău. În Avizul Curții Constituționale (CC), care conține 16 file, Înalta Curte descrie circumstanțele cauzei, analiza Curții și respectiv concluzia finală.

    AVIZUL INTEGRAL AL CC:

    Circumstanțele cauzei 

    La originea cauzei se află sesizarea depusă de dna Maia Sandu, Președintele Republicii Moldova. În baza articolului 85 alineatele (1) și (2) din Constituție, autoarea sesizării solicită îi solicită Curții să constate circumstanţele care justifică dizolvarea Parlamentului de legislatura a X-a, din cauza expirării termenului de trei luni în cadrul căruia Parlamentul trebuia să formeze Guvernul și a expirării termenului de 45 de zile de la prima solicitare și respingerea a două solicitări de învestitură a Guvernului.

    Analiza Curții 

    Pentru a constata, în acest caz, întrunirea circumstanțelor prevăzute de articolul 85 alineatele (1) și (2) din Constituție care justifică dizolvarea Parlamentului, Curtea a verificat:

    (a) dacă Parlamentul a respins cel puțin două solicitări de învestitură a Guvernului;

    (b) dacă Guvernul nu a fost format timp de trei luni;

    (c) dacă a avut loc consultarea fracțiunilor parlamentare în baza articolului 85 alin. (1) din Constituție. 

    a) Dacă Parlamentul a respins cel puțin două solicitări de învestitură a Guvernului 

    În prezenta cauză, Curtea a observat că prima solicitare de învestire a Guvernului datează cu 8 februarie 2021, atunci când dna Natalia Gavrilița, candidat pentru funcția de Prim-ministru, desemnată de Președintele Republicii prin Decretul nr. 25-IX din 27 ianuarie 2021, a depus un demers la Președintele Parlamentului, prin care a solicitat votul de încredere al Parlamentului asupra programului de activitate și întregii liste a Guvernului. Pe 11 februarie 2021, Parlamentul a respins solicitarea de învestire a Guvernului. Prin urmare, Curtea a constatat că prima solicitare de învestitură a Guvernului a fost respinsă. 

    În cadrul procedurilor primei solicitări de învestitură, se poate susține că fracțiunile parlamentare au avut, în mod rezonabil, posibilitatea de a propune un candidat, iar omisiunea lor de a-și exercita această competență nu le poate fi imputată altor autorități. Prin urmare, Curtea a constatat că eșuarea formării Guvernului la prima solicitare îi poate fi imputată Parlamentului. 

    Curtea a subliniat că, din data de 11 februarie 2021, a fost formalizată o majoritate parlamentară absolută care susținea candidatura dnei Mariana Durleșteanu pentru funcția de Prim-ministru. Având în vedere refuzul dnei Mariana Durleșteanu de a candida, prin Decretul Președintelui Republicii Moldova nr. 47-IX din 16 martie 2021, dl Igor Grosu a fost desemnat în calitate de candidat pentru funcția de Prim-ministru. Desemnarea dlui Igor Grosu în această calitate ținea de puterea discreționară a Președintelui Republicii. În același timp, Curtea a reținut că atât refuzul dnei Mariana Durleșteanu de a fi candidat la funcția de Prim-ministru din partea majorității parlamentare absolute formalizate, cât și faptul că majoritatea parlamentară nu s-a asigurat de convingerea candidatului propus privind menținerea acceptului da a candida nu-i pot fi imputate Președintelui Republicii. Această situație îi este imputabilă Parlamentului, de vreme ce renunțarea reprezentantului (i.e. a candidatului) manifestă, pe acest plan constituțional, efecte negative pentru reprezentat (i.e. majoritatea parlamentară), efecte care nu-i pot fi imputate unui terț. 

    A doua solicitare de învestire a Guvernului datează cu 23 martie 2021, atunci când dl Igor Grosu a depus un demers la Secretariatul Parlamentului prin care a solicitat votul de încredere al Parlamentului asupra programului de activitate și întregii liste a Guvernului. Dezbaterea programului de activitate și lista Guvernului  a fost stabilită pentru data de 25 martie 2021. Prezentarea programului de activitate și a întregii liste a Guvernului propuse de dl Igor Grosu a eșuat din lipsa cvorumului în Parlament. În jurisprudența sa, Curtea a reținut că neîntrunirea cvorumului, atunci când se examinează subiectul învestirii unui Guvern, reprezintă un eșec al învestiturii. Prin urmare, pe 25 martie 2021, Parlamentul a respins a doua solicitare de învestire a Guvernului. 

    De asemenea, Curtea a observat că de la prima solicitare de învestitură (i.e. 8 februarie 2021) și până la respingerea celei de-a doua solicitări de învestitură (i.e. 25 martie 2021) au trecut 45 de zile. 

    Prin urmare, Curtea a constatat că este respectată condiția respingerii a cel puțin două solicitări de învestitură într-un termen de cel mult 45 de zile între ele. 

    b) Dacă Guvernul nu a fost format timp de trei luni 

    În jurisprudența sa, Curtea a reținut că termenul de trei luni, prevăzut de alin. (1) al articolului 85 din Constituție, este un termen general de formare a Guvernului, care începe să curgă de la data apariției circumstanțelor care au determinat necesitatea formării unui nou Guvern și curge indiferent de declanșarea procedurilor de formare a noului Guvern și/sau de îndeplinirea procedurilor prevăzute de alineatul (2) al articolului 85 din Constituție. Termenul de trei luni include perioadele de consultare a fracțiunilor parlamentare și de efectuare a altor proceduri legale și constituie o limită temporală pentru formarea noului Guvern. 

    În această cauză, Curtea a observat că termenul de trei luni pentru formarea Guvernului a început să curgă de la 23 decembrie 2020 (data demisiei Guvernului) și a expirat pe 23 martie 2021. 

    În consecință, Curtea a notat că condiția referitoare la imposibilitatea formării Guvernului timp de trei luni, așa cum aceasta este stabilită de articolul 85 alin. (1) din Constituție, este întrunită. 

    c) Dacă a avut loc consultarea fracțiunilor parlamentare în baza articolului 85 alin. (1) din Constituție 

    Curtea a reținut că, pe 26 și 29 martie 2021, Președintele Republicii a consultat fracțiunile parlamentare, îndeplinind astfel exigența articolului 85 alin. (1) din Constituție.           

    Prin urmare, Curtea a constatat că sesizarea Președintelui Republicii adresată Curții de a constata circumstanțele care justifică dizolvarea Parlamentului de legislatura a X-a a fost depusă după consultarea fracțiunilor parlamentare, așa cum prevede articolul 85 alin. (1) din Constituție. 

    Concluzii 

    Curtea a raportat faptele la numărul solicitărilor de investitură a Guvernului, în conformitate cu articolul 85 alineatul (2) din Constituție, la împlinirea termenului constituțional prevăzut pentru formarea Guvernului și la organizarea de către Președintele Republicii a consultărilor obligatorii prescrise de articolul 85 alineatul (1) din Constituție și a constatat întrunirea circumstanțelor constituționale care justifică dizolvarea Parlamentului.

    Avizul Curții: 

    Pornind de la argumentele invocate, Curtea a constatat drept circumstanță care justifică dizolvarea Parlamentului Republicii Moldova de legislatura a X-a imposibilitatea formării Guvernului în conformitate cu prevederile articolului 85 alineatele (1) și (2) din Constituție. 

    Potrivit CC, acest aviz este definitiv, nu poate fi supus niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. 

    Documentul integral:

    Joi, 15 aprilie, după ce Curtea Constituțională a constatat că există circumstanțe care justifică dizolvarea Parlamentului, președinta R. Moldova, Maia Sandu, a declarat că urmează să semneze decretul privind dizolvarea Legislativului și să anunțe data organizării alegerilor anticipate parlamentare.

    Ne puteți urmări și pe Telegram, unde publicăm investigații și cele mai importante știri ale zilei, dar și pe YouTube, Facebook, Instagram și TikTok.

    Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 1000 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web, ÎN LEAD, trebuie indicat și linkul direct către articolul preluat, iar în text, minim încă un hyperlink la sursa primară. Instituțiile de presă care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica sursa și autorul informației. Materialele de pe www.zdg.md sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova. Preluarea integrală a materialelor ZdG se poate realiza doar în condițiile unui acord prealabil cu redacția.

  • TRIMITE ȘTIREA TA
    Cunoști o informație de interes public? Trimite-o la ZdG
    FORMULAR

    Abonează-te pentru a fi la curent cu toate noutățile!

    Ziarul de Gardă. Singurul ziar de investigații din Republica Moldova. Abonează-te și tu! Abonează-te

    VIDEO/ „În 25 de ani, am asistat doar la distrugerea justiției”. De vorbă cu magistratul Ion Cotea despre un sfert de secol din viața sa

    După un sfert de secol, pe care l-a dedicat sistemului judecătoresc din R. Moldova, magistratul Ion Cotea constată cu regret că în toți acești ani „a asistat doar la distrugerea justiției”. Judecătorul afirmă c…
    VIDEO/ „În 25 de ani, am asistat doar la distrugerea justiției”. De vorbă cu magistratul Ion Cotea despre un sfert de secol din viața sa

    Un jurnalist BBC aflat la bordul navei Defender dezvăluie detalii despre incidentul din Marea Neagră: „Vasul de război a fost survolat de mai mult de 20 de avioane rusești”

    Un corespondent BBC se afla miercuri, 23 iunie, la bordul distrugătorului britanic HMS Defender, în timpul incidentului din Marea Neagră. Jonathan Beale, jurnalist specializat în probleme de apărare, a spus că…
    Un jurnalist BBC aflat la bordul navei Defender dezvăluie detalii despre incidentul din Marea Neagră: „Vasul de război a fost survolat de mai mult de 20 de avioane rusești”

    Citiți joi în ZdG

    În ediția de joi, 24 iunie, a Ziarului de Gardă găsiți un nou supliment electoral în care, în continuare, vă prezentăm cele mai importante detalii din carierele altor candidați electorali care cer votul cetățen…
    Citiți joi în ZdG

    FOTO/ Trei cetățeni ai R. Moldova, printre care și un copil, și-au pierdut viața în urma unui accident produs în România: un alt copil, transportat la spital

    Trei cetățeni ai R. Moldova – un bărbat de 28 de ani, o femeie de 29 de ani și un copil de șase ani și-au pierdut viața în urma unui accident produs miercuri, 23 iunie, pe DN1 Cluj-Napoca – Oradea,…
    FOTO/ Trei cetățeni ai R. Moldova, printre care și un copil, și-au pierdut viața în urma unui accident produs în România: un alt copil, transportat la spital

    DOC/ Lista și locațiile secțiilor de vot care vor fi deschise în străinătate pentru alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie

    La alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie curent urmează a fi deschise 150 de secții de vot în străinătate, astfel încât cetățenii moldoveni plecați peste hotare să-și poată exercita dreptul la vot. O d…
    DOC/ Lista și locațiile secțiilor de vot care vor fi deschise în străinătate pentru alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie

    ULTIMA ORĂ! CEC a decis: 150 de secții de vot urmează să fie deschise în diasporă pentru alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie

    După două săptămâni de procese în instanțele de judecată și după opt ore de consultări între membrii Comisiei Electorale Centrale (CEC) și reprezentanții Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene (…
    ULTIMA ORĂ! CEC a decis: 150 de secții de vot urmează să fie deschise în diasporă pentru alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie