Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   Promo-LEX, despre convocarea Parlamentului în…

Promo-LEX, despre convocarea Parlamentului în sesiune extraordinară: „În lipsa proiectelor cu regim prioritar sau de urgență, nu pare justificată”

Sursa: Parlament/Flickr.com

„În lipsa proiectelor cu regim prioritar sau de urgență, organizarea sesiunii extraordinare nu pare justificată, chiar dacă a fost motivată de președintele Parlamentului prin necesitatea de a promova urgent o serie de acte normative care să reglementeze probleme ce țin de evaluarea integrității instituționale, reforma în domeniul justiției, a legislației electorale și a partidelor politice”, conform unui comunicat de presă emis de Asociației Promo-LEX, care monitorizează activitatea Legislativului.

Promo-LEX remarcă că un singur proiect a fost examinat în regim de urgență, „dar rămâne neclar momentul acordării acestui regim, deoarece în primele două lecturi proiectul nu avea instituit regimul de urgență”. Este vorba despre proiectul înregistrat de deputații Partidului Acțiuni și Solidaritate (PAS) și remis spre reexaminare de către președinta Republicii Moldova privind modificarea Codului Electoral și a Legii privind partidele politice.

În privința acestui proiect, Promo-LEX a recomandat Parlamentului, cu o zi mai devreme, să-și revadă inițiativa privind posibilitatea desfășurării concomitente a referendumului republican și a alegerilor prezidențiale sau parlamentare, însă acest apel a rămas fără reacție, proiectul fiind votat de 61 de deputați în cadrul reexaminării.

Ordinea de zi a ședinței a inclus în total 5 proiecte, după ce, la propunerea autorului, a fost exclus proiectul pentru modificarea legii cu privire la Procuratură. Anterior, mai multe organizații ale societății civile, inclusiv Asociația Promo-LEX, au cerut, printr-un apel public, retragerea acestui proiect, care prevede, între altele, excluderea obligativității acordării punctajului în procedura de selecție a Procurorului General.

Toate proiectele inclusive în ordinea de zi au fost votate în urma dezbaterilor ce au durat între 1 – 5 minute.

Transparența decizională a fost afectată în proporție de 60%, adică în cazul a 3 proiecte, prin nesolicitarea, neacordarea sau nepublicarea unor acte aferente proiectelor: avizul Guvernului (1), avizele comisiilor permanente (3) și varianta finală a proiectului redactat (1)”, subliniază organizația.

La începutul ședinței și-au înregistrat prezența 82 deputați, inclusiv noul deputat ales pe lista PAS, Ion Poia, al cărui mandat a fost validat de Curtea Constituțională, pe 16 ianuarie. În aceeași zi, Curtea a respins validarea mandatului de deputat al candidatei supleante pe lista BCS, Svetlana Popa invocând că aceasta este privată de dreptul de a exercita o funcție de răspundere, respectiv este sub incidența unei condiții de ineligibilitate prevăzute de articolele 38 alin. (3) din Constituție și 16 alin. (2) lit. d) din Codul electoral. 

În acest context, Asociația Promo-LEX recomandă Parlamentului să examineze necesitatea revizuirii cadrului legal care reglementează statutul deputatului Republicii Moldova, astfel încât condițiile nevalidării mandatului să fie clare și previzibile.

„În semn de protest față de refuzul validării mandatului Svetlanei Popa, dar și din alte motive, deputații BCS au anunțat la începutul ședinței plenare că boicotează ședința, părăsind sala. Promo-LEX reitează că lipsa opoziției parlamentare de la ședințele plenare nu asigură dezbateri autentice ale proiectelor de acte normative”, se mai arată în comunicatul de presă.

Parlamentul s-a convocat în sesiune extraordinară în perioada 17-18 ianuarie. În cererea președintelui Parlamentului, Igor Grosu, depusă la Biroul permanent, s-a menționat necesitatea de a fi examinate unele proiecte de acte normative de importanță social-economică și politică pentru Republica Moldova, „care urmează a fi adoptate și aplicate în regim de urgență”.

Potrivit Regulamentului Parlamentului, în cazul în care Parlamentul nu se află în sesiune ordinară, acesta se poate întruni în sesiuni extraordinare sau speciale, la cererea preşedintelui Republicii Moldova, a preşedintelui Parlamentului sau a unei treimi din deputaţi.