Principală  —  Reporter Special  —  Reportaje   —   „Elevii oscilează între o somnolenţă…

„Elevii oscilează între o somnolenţă contagioasă şi nevoia obsesivă de a evada într-o realitate virtuală, mai dinamică”

471-upgrade„Dacă aş fi părinte, m-aş gândi de două ori înainte să-mi dau copilul la o şcoală din R.Moldova. Din păcate, momentan, aceasta nu satisface potenţialul generaţiei mele”, pe această notă a început prima NeConferinţă în Educaţie din R.Moldova. Evenimentul a adunat zeci de persoane interesate de procesul de învăţământ. S-a vorbit despre inovaţii în educaţie şi metode alternative şcolii generale.

Nemulţumiţi de starea actuală a sistemului de educaţie, elevi, studenţi, profesori, părinţi, reprezentanţi ai ONG-urilor şi autorităţilor s-au adunat duminică, 18 mai, în incinta bibliotecii B.P.Hasdeu din Chişinău, la prima neConferinţă UpGrade în Educaţie. Acesta este un spaţiu neformal de discuţii, creat cu scopul de a identifica unele soluţii privind accelerarea inovaţiilor în educaţie.

„Şcoala actuală nu satisface potenţialul tinerei generaţii. În consecinţă, avem o situaţie în care elevii oscilează între o somnolenţă contagioasă şi o nevoie obsesivă de a evada într-o realitate virtuală, mai vie, mai dinamică, mai colorată decât realitatea prozaică şi cenuşie din cadrul orelor de la şcoală”, spune Dan Mocanu, elev în clasa a XII-a la LT „Spiru Haret” din Chişinău, preşedinte al Consiliului Naţional al Elevilor. „Am crescut, ne-am dezvoltat, fiecare are înclinaţii diferite şi, între timp, ne-am dat seama că şcoala nu mai răspunde nevoilor noastre aşa cum ne-am fi dorit”, explică elevul.

O soluţie propusă de preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor ar fi ca modelul şcolii de cultură generală să fie limitat până la clasa a VII–a,VIII–a. Un alt proiect ar fi cel legat de introducerea mai multor profiluri, nu doar cele realist şi umanist. Pentru că se invocă deseori că nu ajung profesori competenţi sau în general nu sunt profesori pe unele domnii ce i-ar interesa pe elevi, Dan Mocanu a propus să se apeleze la metodele online de instruire. „Sigur că noi nu suntem utopici să credem că lucrurile acestea se vor întâmpla foarte degrabă, dar fiindcă trăim într-un secol care a schimbat fundamental modul în care au funcţionat lucrurile, credem că utilizarea masivă a tehnologiilor informaţionale ar putea rezolva aceste probleme. Am colegi care vin la anumite ore, citesc şi spun că n-au înţeles nimic de la lecţia respectivă. Merg acasă şi intră pe un site care le oferă aceeaşi temă într-un mod mult mai accesibil. Nu ştiu cum se face, dar de acolo ei înţeleg”, susţine Dan.

„Durerea cea mare în învăţământ este că la schimbare s-au opus foarte mulţi. Am impresia că foarte puţini au înţeles de ce este nevoie de schimbare. Or, nouă ne place să fim comozi. Ne place să stăm în zona noastră de confort şi atunci nu prea avem ce câştiga”, spune Viorica Bolocan, profesoară de limba şi literatura română la LT „Mircea Eliade” din Chişinău. „Am lăsat învăţătura pe vechi şi am început-o pe nou. Treptat, am renunţat la a preda din pagină în pagină. Mi-a reuşit o comunicare bună cu elevii. Ei vor să fie ascultaţi, ei vor discuţii individuale. Lor nu le place să-i tachinezi în faţa tuturor elevilor. Mi-au reuşit lecţiile în echipe. din nefericire, în şcolile noastre ele se fac doar la orele demonstrative, dar sunt foarte eficiente. Lumea când aude un cuvânt nou se revoltă, batem pasul pe loc, şi asta e foarte dureros. Ne dăm seama că avem nevoie de profesori buni, dar de unde să-i luăm? ”, se întreabă profesoara, tot ea autoare de manuale şi de ghiduri didactice.

Prezentă la eveniment, viceministra Educaţiei, Liliana Nicolăescu-Onofrei, a vorbit şi ea despre problemele sistemului pe care îl reprezintă, despre nevoia de inovaţie şi mai ales despre paşii concreţi care s-au făcut sau sunt planificaţi. Mesajul pe care l-a lăsat să se înţeleagă a fost că lucrurile nu se pot schimba dacă nu există implicare şi din partea celor care beneficiază de educaţie.

Tot în cadrul acestui eveniment au fost prezentate şi câteva proiecte de succes, care constituie o alternativă pentru învăţământul general, precum „Grădiniţa părinţilor”, „Cocoşul Roşu”, „Şcoala de Studii Avansate în Jurnalism”, „Restart în educaţie, România”. Au fost organizate mai multe ateliere de discuţii, unde au fost abordate subiecte precum plăţile neformale din şcoli; Educaţie neformală – avantaje şi dezavantaje; Cum pot părinţii să formeze grupuri de iniţiativă; Cum pot fi stabilite relaţii de parteneriat între părinţi şi administraţiile grădiniţelor de copii. Aici, au fost iniţiate discuţii pe situaţii concrete şi s-a făcut schimb de opinii şi experienţe.

„Ce s-a întâmplat e exact ce trebuie să se întâmple”, este unul dintre principiile NeConferinţei. Evenimentul a fost organizat de şase tinere mame, care şi-au propus să iniţieze o comunitate pentru cei interesaţi de identificarea unor soluţii eficiente pentru o educaţie de calitate.

Mai multe fotografii de la eveniment vedeți aici.