Doliu la Ungheni: Un autobuz nou i-ar fi costat mai puţin

Satul Morenii Noi este în doliu. 12 morţi într-un singur accident. Este cea mai mare tragedie din ultima perioadă în R. Moldova. Oameni, cunoscuţi şi necunoscuţi, transmit condoleanţe familiilor, dar totodată se întreabă ce anume a provocat accidentul. Autorităţile, de asemenea, caută vinovaţii şi promit că vor interveni ca astfel de tragedii să nu se mai repete.

În dimineaţa zilei de 9 august, în jurul orei 7.40, pe traseul Ungheni-Morenii Noi a avut loc un grav accident rutier. Potrivit martorilor, călătoria nu a durat decât 15 minute. Oamenii susţin că şoferul a încercat să evite impactul, dar nu a reuşit. Cauza accidentului deocamdată rămâne necunoscută, însă oficialii susţin că, în prezent, cazul se investighează, iar rezultatele vor fi făcute publice ulterior.

Doar morţi, de jur-împrejur

Unii săteni, imediat cum au aflat despre accident, s-au grăbit să vadă ce s-a întâmplat. La locul tragediei, li se înfăţişase o imagine de groază: “Doar morţi, de jur-împrejur. Pe unii nici nu-i recunoşteam, nu mai rămăseseră nimic din chipurile lor de altădată. Era înspăimântător”. Oamenii din sat sunt şocaţi de cele întâmplate. Ei îşi amintesc cu durere despre cei decedaţi. Cel mai mult îi îngrozeşte faptul că toate victimele erau din satul lor, erau vecini sau se cunoşteau îndeaproape. “Toţi erau din satul nostru, copilaşii noştri, toţi… Jumătate de sat s-a dus. Doamne, câţi copii au rămas fără părinţi”, aşa îi deplâng consătenii pe cei plecaţi în lumea de apoi.

Potrivit MAI, cercetările preliminare arată că, la locul accidentului, ar lipsi urmele de frânare. Sunt vehiculate mai multe ipoteze referitoare la cauza accidentului. Dorin Recean, ministrul de Interne, a menţionat că “nu este primul accident de acest gen, dar este, poate, cel mai grav, cu cel mai mare număr de victime din ultimul timp”. Totodată, ministrul a subliniat că urmează “să se stabilească exact ce s-a întâmplat. Trebuie să determinăm: nu s-a frânat (de ce nu s-a frânat, nu era în stare şoferul, n-a fost atent, s-a speriat de ceva) sau nu s-a putut frâna (era un defect care putea fi identificat atunci când a ieşit de la companie sau nu putea fi identificat)”. Şoferul, de 53 de ani, nu poate răspunde la întrebări, deoarece a decedat în drum spre spital.

Eduard Florea, procurorul raionului Ungheni, susţine că “înainte de cursă, şoferul Ion Păduraru a primit unele observaţii din partea mecanicului, dar nu le-a înlăturat”. Mai mult, Victoria Popov, procuror, subliniază că şoferul a fost sancţionat de mai multe ori pentru încălcarea Regulamentului rutier. Sătenii spun, însă, că bărbatul avea experienţă, nu consuma alcool, iar autobuzul se stricase şi anterior: “Poate şi de data aceasta s-ar fi descurcat, dar autobuzul era supraplin. Oamenii s-au speriat. Cineva trăgea de mână, cineva de volan, fiecare trăgea la sine. E greu să te descurci în astfel de condiţii”. Unii martori spun că ar fi văzut cum şoferul încerca să vireze într-o parte, dar frâna nu funcţiona. Victimele îşi amintesc mirosul puternic de cauciuc, atunci când se deplasau la vale.

Iartă-mă, Ioane!

Printre cei decedaţi se numără şi doi minori, Aliona Coroliovscaia şi Ion Golubev, de 16 ani. Mama fetei îşi aminteşte cum a deschis ochii după accident şi şi-a văzut alături copila “fărâmată”. Aceasta n-a putut fi prezentă la înmormântarea fiicei, la fel ca şi tatăl băiatului, ei fiind internaţi în spital. A decedat şi o mamă a cinci copii. Aceştia refuză să creadă că mama lor nu se va mai întoarce niciodată. Au decedat şi primarul Ion Mardari, şi soţia sa. În autobuz se afla şi fiica acestora, care a supravieţuit, fiind acum spitalizată. Fiul lor, de doar 6 ani, a rămas în grija buneilor, suferinţa cărora nu are margini. Sătenii au doar cuvinte de laudă pentru primarul decedat: “A tras apă în sat. Acum, stâlpii de electricitate sunt schimbaţi tot datorită lui. A restaurat grădiniţa… E dureros că s-a dus”. Oamenii spun că, poate, o fi avut primarul şi duşmani, dar cu siguranţă nu printre ţărani: “Un astfel de primar am avut o singură dată. Mai mult nu vom mai avea. Niciodată nu refuza pe nimeni. Cei care ajung la putere promit că vor munci pentru popor, iar el chiar muncea pentru noi. Nu şi-a făcut nici căsoaie cu 3 etaje, nici maşină nu avea. Salariul nu-i era prea mare. Se învârtea şi el cum putea, ca să-şi întreţină familia: era muzician şi cânta uneori pe la nunţi, cumetrii, avea ore la şcoală. Era un om simplu, muncea de rând cu toată lumea”.

Sătenii mai spun că primarul cerea insistent un autobuz nou. Iurie Toma, preşedintele raionului Ungheni, recunoaşte şi el că primarul de Moreni a cerut un alt autobuz, pe care, însă, nu l-a obţinut. “Iartă-mă, Ioane”, astfel şi-a cerut scuze, în timpul funeraliilor, preşedintele raionului. Valentina Buliga, ministra Protecţiei Sociale şi a Familiei, reprezentantă a Guvernului la funeralii, şi-a cerut scuze de la sat pentru faptul că autorităţile nu au împiedicat această tragedie: “Să ne ierte că nu am fost capabili să evităm accidentul”. Totodată, Iurie Toma a semnat o dispoziţie prin care a declarat ziua de 11 august zi de doliu la Ungheni.

5000 de lei pentru familiile celor decedaţi

La nici patru luni de la achiziţionarea a trei maşini de lux pentru preşedinte, şeful legislativului şi premier, întrucât cele existente ar fi fost vechi şi le-ar fi putut pune viaţa în pericol, a avut loc cel mai grav accident din ultimul timp, în care a fost implicat un autobuz vechi, de 23 de ani. Oamenii îi acuză, în primul rând, pe cei de la guvernare. “Acesta nu era autobuz, ci o adunătură de fier, o rablă ruginită. Ne miram cum de funcţiona. N-a durat însă veşnic. Cei de sus îşi cumpără maşini de o jumătate de milion de euro, iar noi circulăm cu rable. Viaţa noastră nu contează deloc.” În timp ce unii săteni se întreabă de ce Dumnezeu a permis să se întâmple o astfel de tragedie, alţii susţin că forţele divine i-ar fi avertizat să acţioneze: ba a căzut o roată în mijlocul drumului, ba s-a defectat frâna, dar nimeni nu a intervenit.

Autobuzul aparţine companiei de transport Feodora SRL. Mecanicul firmei a declarat, pentru Publika TV, că unitatea de transport, produsă în 1989, a trecut testarea tehnică şi că specialiştii nu ar fi depistat vreo defecţiune. Acest fapt a fost confirmat şi de agenţii de circulaţie. “Unitatea de transport a trecut testarea tehnică în mai. Din spusele specialiştilor, corespundea normelor tehnice şi, respectiv, dimineaţa a primit instructajul de la SRL Feodora”, afirmă şeful poliţiei rutiere din Ungheni, Viorel Caras. În pofida acestor declaraţii, procurorii de la Ungheni consideră că şi compania de transport poartă o parte din vină, dar că vor veni cu precizări după ce vor încheia ancheta.

Din Fondul Republican de Susţinere Socială a Populaţiei, familiilor celor decedaţi li s-a acordat câte 5 mii de lei pentru funeralii. În total, au fost alocaţi 100 mii de lei. Şi Compania Naţională de Asigurări în Medicină a transferat în avans Spitalului din Ungheni 400 mii de lei, pentru acoperirea cheltuielilor de tratament al persoanelor care au suferit în urma accidentului. Îndureraţi, oamenii nu-şi ascund emoţiile: “Acum s-au trezit să dea ajutor? Înainte de tragedie, de ce n-au făcut nimic? Atunci când primarul, săracul, a cerut un alt autobuz, de ce nu ne-au dat? Acum, după ce-a murit atâta lume, dau ajutoare”.

Pentru a evita, pe viitor, un accident similar, Boris Gherasim, viceministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, a anunţat că transportatorii auto de călători vor fi obligaţi să instaleze în unităţile de transport camere video şi centuri de siguranţă pentru pasageri. Serghei Diaconu, şeful Poliţiei Rutiere, este convins că, dacă pasagerii autobuzului implicat în accidentul din 9 august ar fi avut centuri de siguranţă, numărul victimelor ar fi fost mai mic. Montarea unei centuri de siguranţă ar costa 50 de lei. În urma accidentului de pe traseul Ungheni-Morenii Noi, au decedat 12 persoane, iar 38 sunt spitalizate, printre care 11 copii. Două persoane sunt în stare gravă.

Olga BULAT

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

1 comentariu

  1. galaction

    in harburi sa puna centuri? De ce nu se permite importatrea masinior mai vehi de 7 ani, dar autobuzele care transorta oamenii pot fi si harburi, si mi vechi? Din 1989! Cine a dat licenta? cine a expertizat tehnic?! Ce autobuze harbuite circula si pe rute internationale, mai cu seama, in Romania!Expertiza tehnica se cumpara!?!?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *