Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   "Moldova Unită" pe capul transportatorilor

„Moldova Unită” pe capul transportatorilor

264-transportAcum câteva săptămâni, la 20 ianuarie, la sediul Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA), avea loc o întrunire a reprezentanţilor Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor. În cadrul acestei întruniri, persoane neidentificate au distribuit materiale promoţionale ale Partidului „Moldova Unită”. Participanţi la reuniune spun că, deşi această organizaţie este una apolitică, distribuirea unor foi volante ale „Moldovei Unite” a fost posibilă deoarece preşedintele AITA, Vladimir Florea, este prieten bun şi chiar naş de cununie al lui Vladimir Ţurcan.

Organizatoarea evenimentului, Uniunea Transportatorilor şi Drumarilor, potrivit statutului, este o organizaţie patronală care îşi propune „asistarea membrilor asociaţiei prin acordarea de servicii şi consultaţii, protecţia drepturilor şi reprezentarea intereselor membrilor ei în relaţiile cu autorităţile publice, cu sindicatele, precum şi cu oricare alte organizaţii neguvernamentale pe plan naţional şi internaţional în domeniul infrastructurii transporturilor din R. Moldova”.

Gazda evenimentului, AITA, potrivit informaţiei oficiale, este o organizaţie-garant, recunoscută de Organele Vamale de Stat. Aceasta reprezintă transportatorul auto naţional sau internaţional care efectuează operaţiuni de transport pe teritoriul R. Moldova, insoţite de carnetul TIR. De asemenea, AITA este abilitată cu recepţionarea apelaţiilor de la organele vamale ale R. Moldova în cazul identificării încălcărilor în operaţiunile de transport efectuate pe teritoriul R. Moldova cu carnete TIR. AITA reprezintă şi apără interesele membrilor săi în R. Moldova şi peste hotare.

Niciun cuvânt despre implicarea sau afilierea politică a acestor organizaţii, din care fac parte sute de transportatori. Peste 400 sunt implicaţi în transportul de pasageri, iar peste 600 – în transportul de mărfuri.

„Politicienii, de obicei, preferă să aibă relaţii bune cu cei prin intermediul cărora pot contacta cu mai multă lume”, ne-a spus Oleg Alexa, preşedintele Consiliului Asociaţiei Transportatorilor Auto de Călători din R. Moldova, membri ai Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor. Întrebat cum anume profită politicienii de membrii acestor organizaţii, Alexa a explicat că, de obicei, de la marfari se căpătuiesc cu bani sau motorină, transportatorii de pasageri fiind implicaţi, în special, în răspândirea pliantelor sau chiar în campanii de promovare în rândul călătorilor.

Niciun participant la întrunirea de la 20 ianuarie nu cunoaşte cine anume şi cu acordul cui a adus în sală materialul agitatoric al „Moldovei Unite”. Potrivit unor participanţi la acea reuniune, în declaraţie, Vladimir Ţurcan, Ludmila Belcencova, Victor Stepaniuc şi Valentin Guznac, semnatarii documentului, argumentau că foştii lor colegi, comuniştii, „prin actul de nevotare a preşedintelui R. Moldova au facilitat concentrarea puterii de stat pentru următorii 3—4 ani în mâinile forţelor de extremă dreaptă, unioniste, în frunte cu M. Ghimpu, au prejudiciat procesul de consolidare a forţelor de stânga şi stataliste din Parlament”. Participanţii la reuniune mai susţin că politizarea acţiunii a fost posibilă datorită faptului că Vladimir Florea, preşedinte AITA, ar fi prieten apropiat sau chiar rudă cu Vladimir Ţurcan, preşedinte al Partidului „Moldova Unită”.

Solicitat de ZdG, Florea a recunoscut că e prieten din copilărie cu Vladimir Ţurcan, fiindu-i chiar naş de cununie. „Suntem profesionişti şi nu ne implicăm în politică”, a spus Florea, precizând că scandalul ar fi fost provocat de cei cărora „transportatorii le stau în gât”.

Eugen Daţco, director executiv al Uniunii Transportatorilor şi Drumarilor din R. Moldova, îşi aminteşte că cineva a solicitat ca acele voi volante ale „Moldovei Unite” să fie repartizate membrilor PCRM din sală. „Era o adresare către comunişti, o explicaţie despre motivele formării „Moldovei Unite”. El nu a oferit numele celor care au adus foile volante.

Directorul companiei de transport BALCANTIR SRL, Valeriu Sterea, ne-a spus că a auzit despre acest caz, dar nu a participat la acea adunare. „Dacă aş fi fost în sală, aş fi constatat, cu siguranţă, cine a adus şi cine a împărţit acele foi”, a precizat Sterea.

Nicolae Schidu îşi aminteşte că foile erau transmise prin sală. Când a întrebat de Daţco ce se întâmplă, acesta a spus că s-a adresat cineva, precizând că ar fi procedat la fel dacă s-ar fi adresat şi alte formaţiuni. „Până la urmă, a început un scandal. Transportatorii au spus că nu se pot implica în politică. Probabil, s-a dorit ca adunarea să se pronunţe, să susţină acel mesaj, dar noi nu am luat nicio atitudine”, a precizat Schidu.

Oleg Alexa, de la Uniunea Transportatorilor, a confirmat că mai mulţi transportatori s-au plâns că a existat o tentativă de implicare a lor în politică, în sprijinul „Moldovei Unite”. „Noi am decis să iniţiem nişte proceduri interne, în raport cu acele persoane care au încercat să folosească organizaţia în scopuri politice”, afirmă Alexa.

În lipsa lui Vladimir Ţurcan, plecat într-o delegaţie, l-am contactat pe Victor Stepaniuc, vicepreşedinte „Moldova Unită”, unul dintre semnatarii acelei declaraţii. „Noi nu am participat la acea adunare. Nu cunosc nimic despre repartizarea unor foi volante. Noi am fost la întâlniri prin republică, dar nu şi la Chişinău”, spune Stepaniuc, precizând că, probabil, „a fost o provocare organizată de comunişti”.

A.G.