Stăpânii televiziunilor

Vladimir Plahotniuc, fost deputat şi prim-vicepreşedintele autosuspendat din funcţie al Partidului Democrat a devenit, pe 10 noiembrie 2015, proprietarul oficial a patru posturi de televiziune, Prime TV, Canal 2, Canal 3 şi Publika TV. Cele patru instituţii media au trecut, din proprietatea unui off-shore în posesia unei firme fondate de Plahotniuc chiar pe 10 noiembrie 2015, în urma unei „cesiuni de creanţe”. Chiril Lucinschi, deputat PLDM, Victor Ţopa, om de afaceri condamnat la închisoare, Valeriu Pleşca, fost ministru al Apărării sau Ilan Şor, controversatul primar al oraşului Orhei, sunt alţi câţiva stăpâni „cu nume” ai televiziunilor din R. Moldova.

Până la 10 noiembrie 2015, ca urmare a modificărilor Codului Audiovizualului, prevăzute de Legea privind transparenţa proprietăţilor mass-media, radiodifuzorii au fost obligaţi să plaseze pe site-urile lor lista cu numele proprietarilor beneficiari ai instituţiilor media, dar şi să furnizeze această informaţie Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA). Conform CCA, până la acea dată, 88 din 120 de radiodifuzori au depus actele solicitate, iar alţi 20 au făcut acest pas, depăşind termenul. Alte 12 instituţii media nu s-au conformat cerinţelor legale şi riscă amenzi de câteva mii de lei.

Plahotniuc a devenit, oficial, proprietar a patru televiziuni

Noutatea acestor modificări este, fără îndoială, asumarea de către Vladimir Plahotniuc, fost deputat şi fost prim-vicepreşedinte de Parlament, actualul prim-vicepreşedinte autosuspendat din funcţie al Partidului Democrat (PD) a faptului că deţine cel puţin patru televiziuni. Prime TV, Canal 2, Canal 3 şi Publika TV erau, până la 10 noiembrie 2015, deţinute de „General Media Group” SRL, fondată în 2010 de către „OTIV Prime Media B.V.” din Olanda, iar Plahotniuc era doar proprietarul neoficial al acestor instituţii media. În şedinţa CCA din 13 noiembrie, însă, s-a acceptat ca toate cele patru instituţii media să treacă din gestiunea „General Media Group” SRL în cea a firmei „General Media Group Corp” SRL. „A fost o cesiune a creanţelor”, explică Dinu Ciocanu, preşedintele CCA. „OTIV Prime Media B.V.” rămâne fondator al „General Media Group” SRL, care, deşi a rămas fără televiziuni, nu a fost radiată, dar şi la alte patru firme, printre care „Casa Media Plus”, care deţine o agenţie de publicitate sau „Angel-S”, agenţie de modele, toate afiliate cu numele lui Plahotniuc. Fosta deţinătoare a celor patru televiziuni a avut, în 2012, un venit din vânzări declarat de aproape 56 milioane de lei.

Noul SRL „General Media Group Corp”, care a preluat cele patru posturi TV, este înregistrat la Camera Înregistrării de Stat (CÎS) chiar pe 10 noiembrie 2015, dată la care expira ultimatumul legal pentru publicarea informaţiilor despre stăpânii televiziunilor. Acesta are un capital social de 42 milioane de lei, este fondat de Vladimir Plahotniuc, administrat de Petru Jelihovschi şi îşi are sediul pe str. Ghioceilor 1, unde sunt localizate şi cele patru posturi TV. Terenul pe care au fost construite studiourile aparţin firmei „Finpar Invest” SRL, agent economic fondat de o firmă off-shore, care, la fel, aparţine lui Plahotniuc. Clădirile au fost construite în perioada 2013-2014, pe un teren care aparţine Centrului Internaţional de Expoziţii „Moldexpo”, o întreprindere de stat. Din martie 2012, firma lui Plahotniuc închiriază acel teren de la întreprinderea statului.

544-chiril-lucinschi-tvAlte televiziuni ale policienilor: TV7, TNT, MBC şi Accent TV

Chiril Lucinschi, deputat din partea Partidului Liberal Democrat din Moldova (PLDM), este un alt om politic cu afaceri în TV. Acesta deţine postul TV7 prin intermediul firmei „Analiticmedia – Grup” SA. Prin declaraţia pe proprie răspundere, depusă de administraţia televiziunii la CCA, se menţionează că toate cele 100% din acţiunile firmei sunt deţinute de Chiril Lucinschi. Fiul ex-preşedintelui Petru Lucinschi a şi indicat această societate pe acţiuni în declaraţiile sale pe venituri şi proprietate. Deputatul mai deţine şi televiziunea TNT Bravo, prin intermediul firmei „Bravo TV” SRL, pe care, la fel, a indicat-o în declaraţia cu privire la venituri şi proprietate.

Un alt om cu ambiţii politice, Valeriu Pleşca, lider de partid, ministru al Apărării în perioada 2004-2007 şi deputat în anii 1998-2004, este unul din fondatorii firmei „SG Media 1”, care deţine postul de televiziune MBC (Moldavian Business Channel). Firma e fondată de „Steaua-Grup” SRL (50%), deţinută de familia Pleşca şi azerul Seymour Akhundzada, om de afaceri cu business-uri în regiunea transnistreană.

Şi Postul Accent TV, cunoscut pentru politica sa pro-PSRM, pare să aibă o filieră politică. El este deţinut de firma „Telesistem TV” SRL, administrată de Stanislav Vîjga, care a activat anterior la postul NIT, închis din cauza propagandei comuniste. Beneficiarul televiziunii, conform actelor depuse la CCA, este Vadim Ciubară, un cetăţean moldovean stabilit la Moscova şi prezentat de mai multe site-uri drept un apropiat al liderului PSRM, Igor Dodon.

Victor Ţopa la Jurnal TV şi urmele lui Ilan Şor la Euro TV şi Alt TV

Jurnal TV este deţinut de firma „Jurnal de Chişinău Plus” SRL, fondată în 2006, cu un capital social de 1,47 milioane de lei. În 2012, aceasta a avut, din vânzări, un venit de peste 6 milioane de lei. La rându-i, acest SRL e fondat de „Rheinstein Media Management Germany GMBH”. Conform declaraţiei pe proprie răspundere, depusă la CCA de administraţia postului TV, singurul beneficiar al firmei, respectiv al televiziunii, este omul de afaceri Victor Ţopa. Acesta a fost pentru câteva luni, în aprilie-decembrie 2001, ministru al Transporturilor şi Comunicaţiilor în Guvernul Tarlev 1, dar şi director al Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile. În 2011, printr-o decizie a Judecătoriei Buiucani, Victor Ţopa a fost condamnat la 10 ani de închisoare, pentru şantaj. Ulterior, pedeapsa i-a fost redusă până la 7 ani de privaţiune de libertate, fiind acum definitivă. Ţopa a fost condamnat ca urmare a unei plângeri depuse de Galina Proidisvet (cumnata lui Victor Ţurcanu, ex-preşedinte al Victoriabank), care l-a învinuit de răpire, şantaj şi estorcare a acţiunilor deţinute la Victoriabank, în valoare de 9 milioane USD. Din perioada în care a fost deschis acel dosar, dar şi după condamnarea sa, Ţopa a declarat că acesta ar fi fost intentat la comanda lui Vlad Plahotniuc, pe care l-a acuzat, şi anterior, şi după condamnare, de mai multe ilegalităţi. Între timp, Victor Ţopa a plecat din R. Moldova, iar în septembrie 2015, Ministerul Justiţiei a cerut Germaniei, ţară în care acesta locuieşte, să fie extrădat. Firma germană care deţine Jurnal TV a mai fondat, din 2009, alte patru întreprinderi din domeniul audiovizualului.

544-shor-tvEuro TV şi Alt TV sunt deţinute de firma „Media Resurse” SRL, care, la rându-i, e fondată de „Klassika Media”. Acest SRL e fondat de Rita (Margarita) Ţvic, aceasta figurând şi în calitate de unic beneficiar al celor două televiziuni. Ţvic este fondatoare la alte două SRL-uri din domeniu: „DNRS Media Star” SRL, unde-i are ca parteneri inclusiv pe fostul deputat comunist, Constantin Starîş, dar şi pe Vladimir Novosadiuc, şeful reprezenţanţei în R. Moldova a agenţiei de ştiri Rusia Astăzi, şi „Noutăţi din Rusia” SRL. Brandul Klassika, însă, aparţine de mai mulţi ani familiei Şor. Relaţiile dintre Rita Ţvic şi Ilan Şor sunt mai vechi. Aceasta, împreună cu Vladimir Novosadiuc, a apărut şi în raportul Kroll, care dezvăluie fraudele din sistemul bancar, în calitate de acţionari la Unibank, instituţie financiară care face parte din Şor Holding. Pe reţelele de socializare există imagini cu Novosadiuc, Ţvic şi Şor la agenţia Sputnik, instituţie de presă (site de ştiri) apărută în 2014.

Explicaţiile PRO TV-ului şi relaţiile dintre N4 şi RTR Moldova

Posturile de televiziune Pro TV Chişinău şi Acasă în Moldova sunt deţinute de „Pro Digital” SRL, fondată în 1997, cu un capital social de 13,7 milioane de lei. În 2012, ea a avut venituri din vânzări în sumă de 18,3 milioane. Acest SRL este fondat de „CME Media Enterprises” (CME) din Olanda, care, la rându-i, e fondat de două off-shore-ri din Curacao (o insulă situată în partea de sud a Mării Caraibelor). Pentru că în presă au apărut mai multe informaţii şi speculaţii la acest subiect, administraţia Pro TV Chişinău a venit cu un comunicat prin care a explicat faptul că cel mai mare acţionar al CME este Time Warner, a treia companie media din lume, care deţine, printre altele, CNN si HBO, dar şi Pro TV Bucureşti. Instituţia menţionează că, deoarece compania este listată la bursă, beneficiarii efectivi se pot schimba zilnic. Precizăm că, CME a fost înfiinţată, în 1994, de omul de afaceri american Ronald Lauder. Acesta are o avere estimată la peste 3 miliarde de USD. În 2009-2013, preşedinte şi chief Executive Officer (CEO) al CME a fost românul Adrian Sârbu, cel care a fondat postul de televiziune Pro TV Bucureşti.

Realitatea TV, televiziune fondată în 2014, este deţinută de o firmă care-l are beneficiar final pe Dumitru Ţâra, fost şef la Publika TV. Din 2009, acesta a fondat patru SRL-uri cu activităţi preponderent în mass-media.

RTR Moldova este deţinut de firma „TV-Comunicaţii Grup” SRL. 50% din capitalul firmei aparţin Parteneriatul Necomercial „Российское общество по организации и управлению проектами в области средств массовой информации и массовых коммуникаций”. Alte 25% aparţin Valentinei Steţco, iar celelalte 25% firmei „SB Grup media” SRL. Valentina Steţco este o femeie de afaceri, fondatoare a mai multor firme. Ea este şi director la Nova TV Group, cu activităţi în radio şi TV. „SB Grup media” SRL are doi fondatori, pe Galina Sârbu (80%) şi Oxana Borşevici (20%). Cele două sunt doar fondatoarele firmei.

Postul de televiziune Naţional 4 este proprietatea firmei „Selectcanal– TV” SRL, fondat de Alexandru Sârbu (80%), Andrei Borşevici (10%) şi Eugeniu Sârbu (10%). Aceştia par rude cu fondatorii de la „SB Grup media”, care deţine 25% din RTR Moldova. Eugeniu Sârbu a fondat recent, împreună cu un partener, Agro TV Moldova. Alexandru Sârbu este tatăl său.

Vocea Basarabiei TV, televiziune creată recent, nu a depus încă la CCA numele beneficiarului său real. În acte, televiziunea aparţine firmei „Canal-X”, condusă de Igor Cijov, tot el administratorul companiei „Caravita Co”, care avea mai multe afaceri în agricultură şi care a fost acuzată de spălare de bani. Recent, instanţa a dispus lichidarea firmei al cărui beneficiar este Vladimir Rusu, naşul lidrului PLDM, Vlad Filat.

CTC Mega este deţinută de „Teledixi” SRL. Beneficiarul televiziunii, conform actelor depuse la CCA, este Dan Lozovan (49%), un om de afaceri implicat în mai multe proiecte media, în special în zona radio, dar şi la CTC Media INC, o firmă cu sediu în SUA, care activează în Rusia. Lozovan deţine şi 51% din CTC Moldova. TVC 21 are doi beneficiari, pe Vadim Denisov şi Irina Konoval.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

7 comentarii

  1. Aurel

    Si ce ma rog aici mare investigatie ati facut voi, daca aceste date au fost declarate de insusi proprietarii acestor televiziuni? Unde aici ii investigatia ? ori ati investigat oleaka net-ul si ati citit declaratiile depuse la CCA ?

    • Hariton Gudumac

      Cat legea ii permite lui Plahotniuc sa detina 4 televiziune, atunci asta nu e nimic nou sub soare.
      Eu nu inteleg de ce nu s-a scris nimic despre Filea si legaturile sale cu posturile Vocea Basarabiei si multe alte. Inclusiv N4.
      Plaha macar a recunoscut, dar liderul PLDM ca de obicei se pune in pozitia strutului.

    • Ceban Victoria

      N-au investigat ei nimic! Sa fi investigat, era sa scrie ca cea mai minciunoasa televiziune este JURNAL TV, si ca CCA deja de mai multe ori ia preintimpinat ca o sa ramina fara licenta daca o sa mai publice informatie ironata

  2. slava

    Este un mit precum plaha are monopolul mediatic in RM daca sa tinem cont de faptul ca societatea civila, si alte ong-uri sunt in buzunarul lui Platon, deasemenea CCA – Lucinschi.

  3. Gerald Butler

    Eu am acasa telecomanda, daca nu imi place un post TV nu il urmaresc niciodata. Asa face majoritatea, nu ma intereseaza cine detine televiziunile, ma uit la ce canal vreau.

  4. Teodor

    Dar presa ,,independenta” ZDG ai carui stapin este? Sau ce, le este rusine sa spuna ca face parte din holdingul lui Filat? De la o vreme, cred ca ZDG si Jurnalul lui Topa sunt cele mai mirsave surse.

  5. Iulian Andrei

    de ce ziarul de gardă nu pomenește cui îi aparțin zdg, unimedia, agora, ziarul național, sau Filat nu permite să se spună că el le deține?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *