Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Alina Radu: 5 clone la…

Alina Radu: 5 clone la Chişinău

Mâine-seară va lua sfârşit această campanie electorală. Una care ne-a afectat în mod special pe noi, cei de la Ziarul de Gardă.

Problema clonelor jurnalistice a ajuns departe peste hotarele R. Moldova. Reporteri şi manageri de ziare din Germania, Austria, Danemarca, Rusia ne-au contactat ca să afle detalii, să se asigure că aşa ceva este adevărat, şi mai mult – să se asigure că autorităţile R. Moldova au rezolvat cazul şi că o soluţie există.

„Crimele transfrontaliere se răspândesc cu uşurinţă. Dacă acest gen de crime nu vor fi pedepsite acolo unde s-au produs iniţial, atunci ceva similar se poate întâmpla cu alte ziare în alte state”, mi-a zis un coleg din Germania. Sunt de acord cu el, dar ce putem face? Facem tot ce putem, inclusiv am iniţiat un dialog cu experţi ai Curţii Europene pentru Drepturile Omului pentru o calificare mai profesionistă a acestor crime noi: clonarea ziarelor.

Între timp, procesul clonării a devenit, se pare, o marcă electorală la Chişinău. O clonă de consiliu municipal a apărut, creată de către candidatul electoral Igor Dodon.

La 5 iunie a fost creată şi o pagină clonă a „Primăriei Municipiului Chişinău” pe reţeaua de socializare Facebook. În descrierea acestei pagini electronice nu se spune cine exact a creat pagina, dar vizitatorii sunt salutaţi cu un „Bun venit pe pagina oficială a Primăriei municipiului Chişinău în reţeaua de socializare Facebook”. Este folosită sigla Primăriei, şi astfel se creează impresia că chiar poate exista un dialog în direct cu primarul Chişinăului şi cu Consiliul Municipal. Dar, când deschizi pagina de conversaţii, descoperi câteva mesaje exclusiv în limba rusă, ale unor membri din aripa tânără a PCRM; printre care şi candidatul Igor Dodon încurajează, tot în limba rusă, cu un „Privet vsem!”.

Dar şirul de clone nu se termină aici. Recent, în cutiile poştale ne-au venit mai multe telegrame, cu un conţinut identic.

elegramele par trimise de către o instituţie oficială, de „Poşta Moldovei”, pe hârtia şi formularul tradiţional, formularul înregistrat F-TG-1. Telegrama este expediată de către „Asociaţia Relaţii Publice”, fără adresă  şi date de contact. Asociaţia ne indică doar că „Primarul Dodon va putea întruchipa deciziile cu privire la ameliorarea situaţiei în Chişinău”, sau „Golosuem za Kişiniov, za Dodona”.

Aşa cum clonarea ziarelor este o întâmplare nouă pentru Codul penal sau Administrativ vechi, se pare că şi clonarea actelor şi formularelor poştale, în acest caz – a telegramelor, este o încălcare fără acoperire. Unica informaţie pe care o pot afla din telegrama clonată este că a fost tipărită la „Бизнес-Элита” cu un tiraj de 16.000 de exemplare, dar şi acest fapt trebuie verificat.

Dacă, însă, aş vrea să-i răspund adresantului, adiсă Asociaţiei Relaţii Publice, cum să o fac? În registrul ONG-urilor, dar şi în cel al firmelor, o asemenea organizaţie nu există. Bineînţeles, e şi aceasta o clonă, creată doar pentru sezonul telegramelor false.

Dacă în această campanie s-a făcut uz de intoxicarea cetăţenilor pe căi atât de „netradiţionale”, cum ar fi falsificarea ziarelor, a paginilor de pe reţelele de socializare, a consiliilor municipale, a telegramelor, cine îşi doreşte ca să avem un mandat al clonelor pentru următorii 4 ani – va vota. Ca să aibă în continuare parte de clone, iar lista necesităţilor de clonare e mare: sediul de lux al PCRM ar putea fi nu doar oferit imediat partidului, ci creat încă unul, cel puţin tot atât de luxos, dacă nu şi mai şi. S-ar putea ca vestitul cartier de lux din strada Ciocârliei să fie clonat şi extins în câteva sectoare din Chişinău. S-ar putea ca şi clonele lui Papuc şi Gumeniţă să reapară la conducerea afacerilor interne, dar poate şi externe. S-ar putea ca şi Dosarul Heroina să fie clonat, iar cardul bancar al lui Oleg Voronin să fie emis, cu aceleaşi sume, în multe variante. Şi Reşetnicov ar putea fi clonat din nou la conducere, şi Iovv, şi alţi dumnezăratici atei din conducerea PCRM.

Dar… clonele ar putea fi oprite. Dacă oamenii ar decide că se mulţumesc cu cele 5 clone consumate în această campanie. Alegerea pare simplă, rezultatul – complicat. Sau invers, alegerea pare complicată – rezultatul, însă, ar putea simplifica multe.

Alina Radu, 
alina.radu@zdg.md