Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Guvernul din umbră — partenerii…

Guvernul din umbră — partenerii de dezvoltare

Nu cunosc cât timp şi cum anume au lucrat asupra Notei informative Partenerii de Dezvoltare: Naţiunile Unite, Banca Mondială, Delegaţia UE în R. Moldova, USAID, Agenţia de Cooperare Internaţională a Germaniei, Agenţia de Dezvoltare Austriacă, Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare, reprezentanţele diplomatice ale SUA, Suediei, Elveţiei, Germaniei şi Austriei.

Bănuiesc, însă, că cele 83 de pagini, înmânate premierului Chiril Gaburici pe 4 martie, au fost elaborate în termene restrânse. Posibil, s-a lucrat zi şi noapte, căci altfel nu se putea, or, noul premier, învestit la 18 februarie, pornise vizitele prin pieţe agricole, cumpărând câteva mere de la ţărani, dădea câte o raită pe la vreun spital, căutând prin sertare pastile de analghin, veritabile şi nu analoagele acestora… La Combinatul de panificaţie nu se sătura să tragă cu ochiul la torturile colorat împodobite, care ar fi trebuit să dea impresia tuturor telespectatorilor, căci pentru ei fuseseră efectuate aceste vizite, că, în R. Moldova, e sărbătoare continuă: cu torturi colorate pe mese, cu mere ecologic pure, cumpărate de la ţărani, şi cu analghin veritabil şi tămăduitor.

O fi urmărit partenerii de dezvoltare (instituţii solide, cu experienţe de muncă în diverse ţări ale lumii) hăulitul premierului şi o fi înţeles că trebuie ajutat, ca nu cumva lucrurile să se limiteze la astfel de vizite, total inutile, efectuate sub ochii vigilenţi ai pazei de corp, prin pieţe agricole, spitale, maternităţi sau întreprinderi de panificaţie.

Documentul transmis premierului Gaburici e mai mult decât un program de guvernare. Acesta conţine strategii pentru cele mai importante domenii de activitate: reformarea justiţiei, combaterea corupţiei, sectorul financiar, societatea civilă, Transnistria, educaţia, guvernarea electronică etc. Dacă membrii Guvernului s-ar apropia cu suficientă atenţie către aceste Note diplomatice, la prima vedere, nu ar mai avea nevoie de elaborarea altor planuri şi strategii de activitate.

„Comunitatea partenerilor de dezvoltare din R. Moldova ar fi onorată să participe la dialogul privind politicile de dezvoltare cu noul Guvern”, se spune în deschiderea documentului, după care accentele sunt plasate pe implementare. Se pare, însă, că acest lucru e cel mai greu de realizat astăzi în R. Moldova.

Pentru cea mai dureroasă problemă, situaţia din sectorul financiar-bancar, partenerii de dezvoltare acordă cel mult 100 de zile în care ar trebui depăşite problemele. Ei spun exact cum poate fi efectuat acest lucru. Între altele, potrivit partenerilor de dezvoltare ai R. Moldova, ar trebui dezvăluită public valoarea pierderilor suportate de stat din cauza BEM, Unibank şi a Băncii Sociale, şi tragerea la răspundere a celor responsabili. Partenerii recomandă securizarea tuturor calculatoarelor şi registrelor BEM, Unibank şi ale Băncii Sociale şi, totodată, contractarea unui audit-investigaţii cu una dintre firmele de top din audit.

Potrivit autorilor Notei informative, ar fi oportună desemnarea unui organ formal pentru realizarea unei evaluări a stabilităţii financiare a întregului sistem.

Se mai cere modificarea Legii BNM, a Legii CNFM şi a altor legi, în funcţie de necesităţi, pentru a oferi asistenţă şi protecţie juridică deplină tuturor colaboratorilor BNM şi CNFM în caz de judecată pentru acţiuni întreprinse cu bună credinţă.

Spre sfârşitul capitolului respectiv, partenerii de dezvoltare ai R. Moldova propun să fie efectuată reevaluarea acţionarilor bancari, în scopul asigurării dezvăluirii beneficiarilor finali şi asigurării monitorizării continue a acţionarilor.

Fiecare capitol conţine soluţii absolut inedite, iar fiecare cetăţean ar căpăta un dram de linişte şi încredere, dacă ar fi sigur că cele recomandate în acest document s-ar realiza, pas cu pas, fără intrigi şi fără lupte pentru întâietate, comune politicienilor de la noi.