Principală  —  Ştiri  —  Justiție   —   Ministerul Justiției despre noua funcție…

Ministerul Justiției despre noua funcție a fratelui procurorului general, Marin Gurin

La 17 noiembrie curent, fratele procurorului general, Corneliu Gurin, a fost promovat la Ministerul Justiţiei. Marin Gurin a fost numit în funcţia de consultant superior la Direcţia Reprezentare la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului.

Ziarul de Gardă a solicitat Ministerului Justiției, la 18 noiembrie, informații despre circumstanțele concursului pentru numirea în funcție a lui Marin Gurin, dar și despre existența unui conflict de interese, în situația în care fratele acestuia este procuror general. Deși am fost asigurați că informația va fi prezentată în termen de două zile, răspunsul Ministerului a venit abia după săptămâni.

Marin Gurin a activat anterior în calitate de jurist-asistent în cadrul serviciului de grefă la Curtea Europeana a Dreptului Omului. Potrivit cumunicatului, Ministerul Justiției „apreciază activitatea dlui Marin Gurin, aceasta fiind una relevantă domeniului și totodată oferă plus –valoare direcției în care a fost angajat”. Deși, presa a solicitat anterior mai multe informaţii despre activitatea profesională a lui Marin Gurin, responsabilii de la Ministerul Justiției au refuzat, invocând caracterul personal al informaţiei solicitate. Marin Gurin a refuzat să prezinte jurnaliștilor de la jurnal.md și CV-ul în baza căruia a fost admis la concursul pe care l-a câştigat, motivând prin faptul că legea nu-l obligă.

Potrivit Ministerului Justiției, un conflict de interese nu poate fi atestat, deoarece Marin Gurin este funcționar public, angajat în cadrul Ministerului Justiției, iar fratele său, Corneliu Gurin activează în altă instituțile de stat, Procuratura Generală, care este „autonomă”. Respectiv, cei doi nu sunt angajați în cadrul aceleiași autorități publice.

Ministerul Justiției și-a argumentat răspunsul prin citarea Legii cu privire la conflictul de interese nr. 16 din data de 15.02.2008 și a Legii nr. 158 din 04.07.2008 cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public.

„Ministerul Justiției ține să Vă informeze că, soluția pe marginea problematicii abordate este reflectată în Legea cu privire la conflictul de interese nr. 16 din data de 15.02.2008, art. 2 cu ipoteza noțiuni generale, în care Legislatorul Republicii Moldova recunoaște conflictul de interese ca pe un conflict dintre exercitarea atribuţiilor funcţiei deţinute şi interesele personale care ar putea influenţa necorespunzător îndeplinirea obiectivă şi imparţială a obligaţiilor şi responsabilităţilor ce le revin potrivit legii.

Interes personal (potrivit aceluiași articol) este „orice interes, material sau nematerial…care rezultă din necesităţile sau intenţiile personale ale acestora, din activităţi care altfel pot fi legitime în calitate de persoană privată, din relaţiile lor cu persoane apropiate sau persoane juridice, indiferent de tipul de proprietate, din relaţiile sau afiliaţiile personale cu partide politice, cu organizaţii necomerciale şi cu organizaţii internaţionale, precum şi care rezultă din preferinţele sau angajamentele acestora”;

Legea nr. 158 din 04.07.2008 cu privire la funcția publica și statutul functionarului public vizează restricțiile în ierarhia funcției publice în art.26 , alin. (1), (2):

(1) Funcţionarul public nu poate exercita o funcţie publică în subordinea nemijlocită a unei rude directe (părinte, frate, soră, fiu, fiică) sau a unei rude prin afinitate (soţ/soţie, părinte, frate şi soră a soţului/soţiei) în cadrul aceleiaşi autorităţi publice.

(2) Aceeaşi prohibiţie se aplică şi în situaţia în care conducătorul superior nemijlocit al funcţionarului public are calitatea de persoană ce exercită funcţie de demnitate publică.”, se menționează în răspunsul Ministerului Justiției.

În total, la concursul care a avut loc pe 30 octombrie s-au înscris cinci persoane. Gurin Marin a promovat concursul cu 7,61 puncte, acesta fiind rezultatul maxim înregistrat.

„A depus actele, a trecut concursul. Lucrează în cadrul Ministerului Justiţiei. Chiar nu am avut niciun fel de participare la această numire. După patru ani de activitate în cadrul grefei la CEDO, cred că ar trebui să-şi găsească şi un loc de muncă în Republica Moldova”, a declarat anterior Corneliu Gurin.

Potrivit Ministerului Justiției, în funcția de consultant superior la Direcţia Reprezentare la CEDO, Marin Gurin va exercita următoarele atribuții:

  1. „ Elaborarea proiectelor de observaţii ale Guvernului Republicii Moldova în cauzele comunicate de Curtea Europeană a Drepturilor Omului depuse contra Republicii Moldova, obiectul cărora face parte din jurisprudenţa Curţii relevantă la realizarea acţiunilor în vederea acordării asistenţei necesare Agentului Guvernamental în realizarea sarcinii de reprezentare a Guvernului Republicii Moldova la Curtea Europeană a Drepturilor Omului;
  2. Elaborarea proiectelor de acorduri de reglementare amiabilă a cauzelor contra Republicii Moldova notificate de CEDO, proiectelor de comentarii ale Guvernului Republicii Moldova asupra pretenţiilor de satisfacţie echitabilă pretinse de reclamanţi în cauzele notificate de Curtea Europeană Guvernului Republicii Moldova, obiectul cărora face parte din jurisprudenţa Curţii relevantă;
  3. Elaborarea opiniilor în ceea ce privește compatibilitatea legislației naționale și proiectelor actelor normative cu prevederile Convenției și cu jurisprudența Curții Europene;
  4. Identificarea lacunelor admise în cauzele comunicate de către Curtea Europeană a Drepturilor Omului în care Republica Moldova are calitatea de pîrît şi elaborarea proiectului notificării în numele Agentului Guvernamental a autorităţilor naţionale de resort în vederea evitării noilor încălcări ale prevederilor Convenţiei europene pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale;
  5. Traducerea și redactarea în limba de stat a hotărîrilor și deciziilor Curții Europene în cauze îndreptate împotriva Republicii Moldova și asigurarea traducerii unor hotărîri sau decizii ale Curții Europene în cauze îndreptate împotriva unui alt stat, ori a unui rezumat al acestora, după caz.”