Principală  —  Advertoriale   —   Mai mulți elevi ai liceelor…

Mai mulți elevi ai liceelor din țară au participat la Școala de Vară „acCElerator”: „La o astfel de școală de vară trebuie să participe fiecare elev, cel puțin o dată în viață. La terminarea sesiunii simți că pleci acasă un alt om”

Elevii din Consiliile elevilor în cadrul Școlii de Vară „acCelerator”; Foto/ZdG;

La începutul lunii iulie, elevii a opt licee din sudul și nordul țării care sunt implicați în Consiliile Elevilor au participat la Școala de Vară „acCElerator”, organizată de Centrul „CONTACT-Cahul” și Centrul de Resurse pentru Tineret DACIA, cu suportul Fundației Soros Moldova. 

În timp ce organizatorii susțin că Școala de Vară „acCElerator” are ca scop abilitarea elevilor în vederea implicării lor în procesul decizional și creșterea potențialului acestora  de a deveni lideri, tinerii spun că pe lângă cunoștințele și abilitățile obținute, li s-a schimbat modul în care percep realitatea și că „la terminarea sesiunii simți că pleci acasă alt om”.

„La o astfel de școală de vară trebuie să participe fiecare elev, cel puțin o dată în viață. La terminarea sesiunii simți că pleci acasă un alt om”

Ilinca Gherega, elevă în clasa a 12-a la LT „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din orașul Drochia; Foto/ZdG;

Ilinca Gherega este elevă în clasa a 12-a la Liceul Teoretic „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din orașul Drochia. Ea le-a spus reporterilor ZdG că a venit la Școala de Vară „acCelerator” cu „intenția de a învăța lucruri noi și de a deprinde abilități pe care să le utilizez în echipa Consiliului Elevilor din liceu.” Ilinca susține că în cadrul acestei tabere a învățat și multe lucruri din domeniul dezvoltării personale.

„Mi-am făcut foarte mulți prieteni și am ascultat cu interes experiențele, dificultățile și succesele pe care le-au avut ei în cadrul activității Consiliului Elevilor. Reieșind din cele auzite aici, intenționez să propun modificarea procedurii electorale în Consiliul Elevilor. Una dintre ideile expuse de mentori care m-a impresionat profund este că «din eșecuri înveți mai rapid decât din succes». Sunt mai încrezătoare și mi-e mai puțin frică de eșec, știind că acesta poate contribui la dezvoltarea mea”, povestește Ilinca Gherega. 

„În aceste zile ne-am gândit mult la realitățile și problemele cu care se confruntă adulții. A trebuit să rezolvăm probleme complexe și să creăm «poduri» între comunități diferite. Am fost împărțiți în două echipe: «Continentalii» care dispuneau de toate avantajele unei civilizații dezvoltate și «Insularii» – liberi și fără reguli.

Prin crearea unor «poduri» între cele două comunități fiecare își dorea să obțină cât mai multe beneficii, fără a pierde din avantaje, iar noi trebuia să găsim soluțiile optime”, relatează Ilinca cu entuziasm. 

Ea zice cu încredere că „la o astfel de școală de vară trebuie să participe fiecare elev, cel puțin o dată în viață. La terminarea sesiunii simți că pleci acasă un alt om”, conchide Ilinca.

„La această școală de vară am învățat la modul practic ce înseamnă punctualitatea și colaborarea”

Ivan Corovlean, elev în clasa a 12-a la LT „Petru Rareș” din orașul Soroca; Foto/ZdG;

Ivan Corovlean este elev în clasa a 12-a la Liceul Teoretic „Petru Rareș” din orașul Soroca. El povestește că a intrat în Consiliul elevilor dintr-o întâmplare. Ivan locuiește într-o suburbie a orașului Soroca și se deplasează zilnic la liceu, iar la prima ședință a Consiliului a participat ca să „treacă timpul până la venirea microbuzului. Mi-a plăcut să mă implic în viața școlii și a comunității din care fac parte. (…) La școala de vară mi-au plăcut mult jocurile care ne-au determinat să muncim în echipă. Am făcut parte dintr-o echipă de construcție care trebuia să predea lucrările în termenul stabilit. Aici am învățat la modul practic ce înseamnă punctualitatea, colaborarea și respectarea Constituției R. Moldova”, susține Ivan. 

Referitor la problema identificată la nivelul comunității în care trăiește, Ivan s-a referit la „necesitatea reparării canalizării din zona Cetății Sorocii. Vin mulți turiști, iar acolo este uneori un miros insuportabil. Momentan, cred că nu este în puterile noastre, ale tinerei generații, să rezolvăm această problemă, deoarece este nevoie de bani”, conchide Ivan, spunând că încă analizează cum ar putea contribui la ameliorarea situației.

„Unii dintre noi au mai multă experiență, alții sunt de-abia la început de mandat, dar avem ce învăța unii de la alții”

Iana Bratu, elevă în clasa a 10-a la LT „Mihai Eminescu” din satul Slobozia Mare; Foto/ZdG;

Iana Bratu este elevă în clasa a 10-a la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din satul Slobozia Mare. Deși este de trei ani membră a Consiliului Elevilor liceului, Iana spune că este încântată să participe la această Școală de Vară, unde „învățăm și ne împărtășim unul altuia experiența din activitatea noastră în cadrul Consiliului.”

„Colegii din alte licee au menționat că folosesc activitățile distractive pentru a atrage voluntari. Este important pentru noi acest aspect, deoarece pentru a realiza ce ne propunem avem nevoie de susținerea cât mai multor elevi din instituție”, zice eleva. 

„Unii dintre noi au mai multă experiență, alții sunt de-abia la început de mandat, dar avem ce învăța unii de la alții. Una din intențiile cu care am venit la această tabără a fost să determinăm la ce nivel activează Consiliul din instituția noastră. Vrem să ne dezvoltăm.

Aici am învățat cât de importantă este colaborarea și cum să o facem eficient. Am conștientizat că un element important în activitatea pe care o desfășurăm este cum transmitem informația și cum este percepută aceasta de către destinatar”, susține Iana Bratu. 

„Avem aici 25 de elevi activi, implicați și care doresc să facă schimbări la nivel de instituție și localitate”

Viorica Cecan, asistentă proiect AO Centrul „CONTACT – Cahul”; Foto/ZdG;

Viorica Cecan, managera pe comunicare a AO Centrul „CONTACT-Cahul”: „Avem aici 25 de elevi activi, implicați și care doresc să facă schimbări la nivel de instituție și localitate. Ei au adus cu ei experiențe diverse și perspective interesante și aici sunt învățați cum să se implice mai eficient în procesul decizional. Sesiunea a fost axată pe importanța implicării elevilor în procesul decizional, cultura democratică în școlile noastre, oportunitățile egale de exprimare, responsabilitățile și atribuțiile elevilor.

Este important ca elevii să fie implicați activ în viața școlii și să aibă posibilitatea de a-și exprima opiniile și ideile. Împreună am analizat valorile și principiile democratice care stau la baza Uniunii Europene și am discutat cum pot fi aplicate în contextul școlar și cum ne pot influența activitățile noastre zilnice.”

„Rezultatul final al proiectului este creșterea potențialului tinerilor de a deveni lideri și de a promova propriile idei legate de problemele comunităților”

Mihai Cucereanu, directorul AO Centrul „CONTACT – Cahul”; Foto/ZdG;

„Proiectul «Abilitarea elevilor în vederea implicării în procesul decizional» este un proiect de încurajare a participării liceenilor în procesul de luare a deciziilor la nivel școlar. Proiectul a luat start în anul 2018 și a fost susținut financiar în cadrul Departamentului Buna Guvernare al Fundaţiei Soros Moldova. Proiectul se implementează în colaborare cu două organizații partenere, active în domeniul politicilor de tineret la nivel local – Centrul de resurse pentru tineri DACIA din or. Soroca, pentru zona Nord și Centrul „CONTACT-Cahul”, pentru zona Sud. În fiecare din aceste două regiuni sunt susținute câte 4 Consilii ale elevilor. Acest proces este argumentat și fundamentat prin Codul Educației al R. Moldova”, susține Mihai Cucereanu, directorul AO Centrul „CONTACT-Cahul”.

„Scopul proiectului este încurajarea tinerilor din școli pentru participarea activă în luarea deciziilor și pregătirea lor pentru a deveni adulți implicați civic. Selectarea liceelor partenere a avut loc în baza unui formular de aplicare care a fost depus de către Consiliile de Elevi și administrația instituției de învățământ. Alegerile în Consiliul Elevilor se desfășoară în cadrul unui exercițiu democratic, organizat în incinta liceului.

Consilierii școlari sunt implicați în activități tematice, sunt asistați în rezolvarea problemelor legate de necesitățile, interesele și aspirațiile lor, participă la elaborarea materialelor de suport în desfășurarea procesului de alegeri, sunt instruiți în domeniul participării civice, liderism, lucrul în echipă, comunicare ș.a.

Rezultatul final al proiectului este dezvoltarea capacităților tinerilor prin îmbunătățirea abilităților lor de comunicare, de gândire critică și creativă, creșterea potențialului lor de a deveni lideri, de a promova propriile idei legate de problemele comunităților din care provin, atât în cadrul școlii, cât și în afara acesteia”, conchide Mihai Cucereanu.

Activitate în cadrul Școlii de Vară „acCelerator”; Foto/ZdG;
Elevii din Consiliile elevilor în cadrul Școlii de Vară „acCelerator”; Foto/ZdG;