Principală  —  Ştiri  —  Social   —   La manșa elicopterului SMURD se…

La manșa elicopterului SMURD se afla copilotul. Primele concluzii ale tragedei

Elicopterului SMURD s-ar fi prăbuşit acum o săptămână în apropierea satului Harăgaș, Cantemir din cauza unei erori umane, scrie digi24.ro, citând surse din anchetă. La manşa aeroambulanței nu se afla comandantul unităţii de la Iaşi, ci pilotul mai tânăr Voicu Şocae, pentru că primul nu avea autorizaţia de a pilota elicopterul de salvare. Elicopterul avea o cameră video la bord, care înregistrează toți parametrii de zbor, iar imaginile i-ar putea ajuta pe anchetatori să descopere cauzele tragediei. Ultima conversaţie dintre pilot si turnul de control este acum probă în dosarul procurorilor. 

Elicopterul, care  mai avea câteva zeci de kilometri până a ateriza la Cahul, zbura foarte jos din cauza plafonului de nori coborât. Una dintre ipoteze este că pilotul a urcat o pantă iar în faţa lui a văzut stâlpi de înaltă tensiune. Aparatul a evitat liniile de curent iar pilotul ar fi vrut să readucă elicopetrul la înălţimea dorită. Atunci a atins vârfurile copacilor deasupra cărora zbura în acel moment. Elicopterul a rupt arborii pe o lungime de aproape 80 de metri, s-a dezintegrat şi s-a prăbuşit. În ultima discuţie avută cu turnul de control al Aeroportului Chişinău, pilotului i s-a spus despre condițiile meteo nefavorabile.

Cel care avea comanda elicopterului era Voicu Șocae. Copilot era comandantul bazei din Iaşi, spun surse din anchetă. Şi asta pentru că Doru Gavril urma să dea examen pentru a putea pilota acest tip de elicopter. Doru Gavril avea peste 4.000 de ore de zbor, dar nu toate la manşa aparatelor de tip Eurocopter.

(UPDATE) Apelat de ZdG, procurorul general interimar al R. Moldova, Eduard Harunjen, a infirmat că la manșa aeronavei s-a aflat copilotul. Acesta afirmă că sunt niște speculații și că nicio probă de la fața locului încă nu a fost transmisă în România, respectiv nici camerele de bord, care înregistrează parametrii de zbor. Probele vor fi ajunge în România abia luni și doar după efectuarea expertizelor se va stabili cauza tragediei.

Ofi­ci­ali ai avi­a­ţiei din cadrul Inspec­to­ra­tu­lui Gene­ral al Avi­a­ţiei Române au pre­ci­zat anterior că eli­cop­te­rul SMURD Iaşi nu avea în dotare radar meteo, care ajută pilo­tul să vadă tipul de nori ce sunt în zona în care urmează să zbo­are. De ase­me­nea, apa­ra­tul nu ar fi fost dotat cu sis­tem cu GPS, care atenţio­nează apro­pi­e­rea de pământ, ci doar cu un apa­rat de orien­tare, în con­di­ți­ile când joi, 2 iunie,  era emis cod gal­ben de de averse puter­nice, însoţite de grin­dină.

Cei patru sal­va­tori Ser­vi­ci­u­lui Mobil de Urgență, Rea­ni­mare și Des­car­ce­rare (SMURD) au fost con­duși pe ulti­mul drum dumi­nică, 5 iunie. Președintele Nicolae Timofti i-a decorat post-mortem cu Ordinul Republicii, distincția oficială supremă în Republica Moldova și se conferă pentru merite excepționale în toate domeniile de activitate.