Principală  —  IMPORTANTE   —   Clienții mai multor bănci, ținta…

Clienții mai multor bănci, ținta escrocilor. Au fost înregistrate peste 200 de cazuri de sustragere a banilor de pe carduri în valoare totală de peste un milion de lei

În ultima perioadă, clienții mai multor bănci din R. Moldova au devenit ținta fraudelor cu utilizarea cardurilor bancare. Este și cazul unei cititoare a Ziarului de Gardă, care ne-a comunicat că a căzut pradă escrocilor, iar ulterior a depus și o plângere la poliție.

Potrivit reprezentanților Inspectoratului național de investigație (INI), până în prezent, au fost deja înregistrate 200 de cazuri în care persoanele au fost manipulate printr-o nouă schemă pusă la cale de escroci. Totodată, din datele colectate, ofițerii Centrului pentru combaterea crimelor informatice al INI au constatat că valoarea totală a resurselor sustrase se ridică la peste un milion de lei.

Potrivit poliției, noua schemă constă în faptul că infractorii iau legătura telefonic cu deținătorii de carduri prin intermediul unei tehnologii care permite mascarea numărului real de la care se efectuează apelul, iar victimelor li se afișează pe ecran numărul instituției bancare. Astfel, deținătorii de carduri sunt încrezuți că discută cu angajații băncii și răspund la întrebările acestora, oferindu-le, la solicitare, date cu caracter bancar.

Sub pretextul de a bloca tranzacțiile frauduloase fictive, care sunt prezentate de către escroci, sau pentru a transfera anumite ajutoare financiare, infractorii cer numărul integral al cardului bancar pe care banca nu îl divulgă nimănui), numele și prenumele deținătorului de card, codul de securitate (CVV/CVC) și apoi parolele unice expediate prin SMS la numărul de telefon mobil al deținătorului de card. În acest mod, cu ajutorul informațiilor ce le sunt furnizate, escrocii extrag mijloace financiare.

Serviciul de presă al INI ne-a comunicat că a înregistrat deja 200 de cazuri, iar ofițerii de investigație „întreprind toateă măsurile necesare pentru stabilirea identificării și tragere la răspundere” a celor responsabili.

Prin intermediul acestei scheme au fost deja afectați clienții mai multor bănci din R. Moldova, motiv pentru care instituțiile bancare (Victoriabank, Moldindconbank, Moldova-Agroindbank, Banca Comercială Română etc.), au început să expedieze SMS-uri clienților prin care îi informează să fie vigilenți la fraude, dar și să informeze persoanele prin intermediul platformelor online despre riscurile care se expun atunci când oferă informații lor bancare.

Şeful Direcției marketing din cadrul Moldindconbank, Vladislav Strișcă, ne-a comunicat că un prim val de fraude prin intermediul cardurilor bancare a început acum circa două săptămâni, iar clienții erau abordați prin intermediul rețelelor de socializare sau a poștelor electronice.

„Clienții primeau mesaje prin care expeditorii se prezentau drept operatori ai băncii și solicitau fotografii ale cardului pentru a efectuate presupuse transferuri pe card, sau alte motive. Încercau să manipuleze utilizatorii în mai multe moduri pentru a obține datele cardurilor lor bancare, ca ulterior să efectueze tranzacții online”, susține Vladislav Strișcă.

Vladislav Strișcă ne-a mai comunicat că banca nu poartă răspundere pentru acest fenomen, or clienții sunt cei care oferă aceste date, iar banca află despre aceste cazuri post factum:

„Zilele trecute a început un nou val de apeluri. Escrocii s-au învățat să falsifice numerele de telefon și sunau de pe un număr străin, dar care se identifica ca numărul call centrului nostru. Aceste apeluri au fost blocate până când, dar sunt și alte tehnologii pe care noi încercăm să le combatem”.

Întrebat ce măsuri întreprinde instituția în urma cazurilor de fraudă, șeful Direcției de marketing a băncii ne-a spus că în adresa clienților au fost expediate mesaje de avertizare, unele site-uri prin care erau extrași banii au fost blocate, iar banca efectuează și măsuri de profilaxie, cum ar fi de exemplu limitarea tranzacțiilor.

Potrivit investigațiilor preliminare, escrocii ar fi obținut informații despre clienți prin intermediul magazinului online JOOM. Mai exact, baza de date a site-ului, unde erau păstrate datele despre clienți, a fost compromisă, iar escrocii au reușit astfel să obțină informații despre numele, adresa și datele de contact ale mai multor persoane.

Scurgerea de informații care a avut loc prin intermediul magazinului online JOOM nu permite compromiterea mijloacelor financiare de pe carduri, ci doar oferă câteva informații ale utilizatorilor pe care escrocii le pot folosi în scheme ulterioare.

Dacă ați efectuat în ultimii doi ani tranzacții prin intermediul magazinului online JOOM, cel mai probabil, escrocii au făcut rost de numele și prenumele, adresa de e-mail și numărul dvs de telefon. Aceștia ar putea avea la dispoziție și primele sau ultimele patru cifre ale cardului. În aceste condiții, fiți vigilenți și nu oferiți datele dvs bancare în cazurile în care sunteți apelat sau contactat.

Ziarul de Gardă a încercat să obțină o reacție din partea unuia dintre cei mai mari operatori de plăți electronice, Mastercard, care autorizează procesarea cardurilor de către prestatorii de servicii de plată, însă reprezentanții acestuia ne-au cerut să le expediem o solicitare de informații. Vom reveni cu actualizări când vom recepționa răspunsurile.

În acest context, pentru a nu cădea pradă escrocilor, Centrul pentru combaterea crimelor informatice al Inspectoratului național de investigații, recomandă tuturor cetățenilor să respecte următoarele regulile de securitate:

  • Nu divulgați nimănui (nici personalului băncii) informațiile Dvs. personale sau datele cardului bancar, (numărul de card, data expirării, codul PIN, codul de securitate format din 3 cifre tipărit pe partea verso a cardului, codul de securitate primit prin SMS sau la adresa de e-mail de la bancă pentru efectuarea tranzacției în mediul on-line), chiar dacă apelul este aparent efectuat de pe numere asemănătoare sau identice cu cele ale băncilor comerciale;
  • Pentru a verifica dacă într-adevăr sunteți apelați de către angajații băncii, sunați independent la numerele de telefon indicate pe website-urile băncilor comerciale, sau a celor indicate pe cardurile bancare, pentru verificare;
  • Nu transmiteţi cardul persoanelor terţe, nu lăsaţi cardul bancar la vedere şi nu permiteţi fotografierea sau copierea datelor cardului de către persoane străine;
  • Verificați lunar extrasul de cont, astfel încât dacă apar tranzacții suspecte, adresează-te băncii cât mai repede.
  • Dacă suspectați  o fraudă sau o activitate suspicioasă, contactați imediat Serviciul  Clienți,  la numărul de pe verso cardului, valabil 24 de ore din 24.