Principală  —  Ştiri  —  Extern   —   Rusia transformă în câmpuri minate…

Rusia transformă în câmpuri minate nu doar pământul, ci și marea: cum se pregătesc țările din bazinul Mării Negre pentru deminarea zonei

Colaj: Zaborona

În cei aproape doi ani de război, Marea Neagră s-a transformat într-un câmp minat. Acest lucru reprezintă o amenințare nu doar pentru transportul maritim civil ucrainean și pentru exporturile de cereale ucrainene, ci și pentru transportul maritim al altor state din zona Mării Negre. Economiile Turciei, Bulgariei și României sunt puternic legate de logistica maritimă. Astfel, forțele navale ale acestor țări au anunțat un proiect comun pentru a curăța culoarele maritime.

Poate fi trasă la răspundere Rusia pentru această infracțiune separată? Ce resurse sunt necesare pentru a curăța Marea Neagră? Cum vor fi afectate exporturile ucrainene? Zaborona a discutat cu mai mulți experți pentru a afla răspunsul la aceste întrebări.

Cum Rusia minează apele teritoriale ale Ucrainei

14 mii de kilometri pătrați de zone acvatice ucrainene sunt contaminate cu obiecte explozive ca urmare a agresiunii rusești. Potrivit Ministerului ucrainean al Apărării, Rusia continuă să arunce bombe în Marea Neagră – bombe noi, dar și din cele sechestrate de la bazele militare după anexarea Crimeii în 2014. În acest fel, țara agresoare recurge în mod deliberat la provocări și discreditează Kievul în fața partenerilor internaționali.

Andrei Rîjenko / Facebook

Înainte de 2014, la baza de armament din Sevastopol existau multe mine marine cu sigla Forțelor Navale ale Ucrainei. De la începutul invaziei pe scară largă a Federației Ruse, rușii au minat masiv apele teritoriale ale Ucrainei chiar cu aceste mine. Când o astfel de mină se desprinde de ancoră, ea plutește în derivă spre România, Bulgaria și Turcia, mânată de curenții naturali din Marea Neagră”, explică Andrei Rîjenko, căpitan de gradul I trecut în rezervă al Forțelor Navale ale Ucrainei și expert al Centrului pentru Strategii de Apărare, într-un comentariu pentru Zaborona.

Potrivit acestuia, trupele rusești lansează bombe direct din avioane. De asemenea, pentru a descuraja contraofensiva forțelor ucrainene, acestea minează arterele fluviale. Ca urmare a atacului terorist asupra centralei hidroelectrice de la Kahovka, aceste obiecte explozive au ajuns în apele de coastă ale Ucrainei.

Crimele Federației Ruse pe mare

Din cauza atacurilor cu rachete și a minelor, Federația Rusă pune în pericol navele civile din Marea Neagră ce navighează sub  pavilionul altor țări. Specialistul în drept și securitate maritimă, avocatul specializat în drept internațional, Bohdan Ustîmenko, explică încălcările agresorului în comentariul său pentru Zaborona.

Bohdan Ustîmenko / Facebook

Federația Rusă a încălcat legea războiului ca atare. Conform principiului distincției, statele beligerante sunt obligate să nu lovească obiecte civile cu forțele și mijloacele pe care le au. Dar acest lucru s-a întâmplat de mai multe ori. Statelor beligerante le este strict interzis să comită orice acte agresive în apele neutre și să obstrucționeze navigația și interesele altor state. Imaginați-vă că o mină rusească aruncă în aer un petrolier. Ce consecințe ecologice ar avea pentru Marea Neagră?”, spune Ustîmenko.

Potrivit avocatului, va fi foarte dificil ca Rusia să fie trasă la răspundere pentru încălcarea dreptului internațional. Dar acest lucru este posibil dacă infracțiunile Rusiei de încălcare a securității navelor civile vor fi documentate de către agențiile de aplicare a legii atât din Ucraina, cât și de către vecinii săi din zona Mării Negre. Aceste dovezi vor ajunge apoi la Curtea Penală Internațională. Ca urmare, va fi posibilă obținerea compensațiilor de la ruși pentru daunele economice sau de mediu cauzate în timpul războiului, fie în instanță, fie în afara acesteia. Potrivit lui Ustîmenko, pot fi revendicate și activele înghețate ale Federației Ruse.

Grupul Mării Negre (MCM Black Sea) în cadrul unei inițiative tripartite cu România și Bulgaria sub conducerea Turciei, la Istanbul. Turcia, 11 ianuarie 2024. Fotografie: Arif Hudaverdi Yaman / Anadolu via Getty Images

MCM Black Sea: ce reprezintă acest tratat

Așadar, minele pe mare amenință transportul maritim în vestul Mării Negre: minele aflate în derivă ajung în apele teritoriale ale țărilor din zona Mării Negre. Astfel, în aprilie 2022, în apropiere de strâmtoarea Bosfor, militarii turci și români au distrus patru mine rusești, iar în septembrie, a explodat dragorul „Dimitrie Nicolescu” al Forțelor Navale ale României, care încerca să dezamorseze o mină în apropiere de portul Constanța. Iar amploarea amenințărilor cauzate de mine va crește, consideră Andrei Rîjenko.

„Timp de un an și jumătate de război, au fost înregistrate aproximativ 80 de astfel de cazuri. Prin urmare, la 11 ianuarie 2024, a fost semnat memorandumul MCM Black Sea, conform căruia, a fost înființat un grup comun de luptă cu minele format din trei state membre NATO. Acestea vor lucra pentru a căuta și distruge obiectele periculoase în partea de vest a Mării Negre – de fapt, în apele teritoriale ale acestor state”, notează căpitanul în rezervă.

Turcia, Bulgaria și România vor lucra cu diferite tipuri de nave timp de trei ani (termenul poate fi prelungit). Deși operațiunea privind deminarea este mai degrabă de natură umanitară, experții remarcă faptul că țările de coastă își manifestă în așa mod dezacordul față de agresiunea militară a Rusiei și de poluarea cu mine a Mării Negre.

Acesta este, de asemenea, un ajutor tangibil pentru Ucraina, deoarece prin partea de vest a Mării Negre trece ruta navelor din cadrul „coridorului de cereale”. Forțele comune de neutralizare a minelor din țările de coastă vor contribui la crearea unor condiții sigure pentru transportul maritim și pentru navele care exportă cereale ucrainene.

„O mină se află sub apă la o adâncime între doi și 10 metri. În cazul în care cablul care leagă mina de ancoră cedează, aceasta se ridică la suprafață. În astfel de situații, mina trebuie să se autodezactiveze și să se transforme pur și simplu într-o bucată de fier. Dar rușii dezactivează acest mecanism, astfel încât mina care plutește în derivă la suprafață rămâne extrem de periculoasă. O mină conține aproximativ 20-30 de kilograme de explozibil. Acest lucru este suficient pentru a ucide o persoană, pentru a avaria sau chiar a distruge o barcă mică de până la 10 metri lungime sau pentru a avaria semnificativ o navă mai mare sau o navă de război”, explică Andrei Rîjenko.

Un preot sfințește apele Mării Negre în timpul sărbătoririi Epifaniei în Odesa, 6 ianuarie 2024. Fotografie: OLEKSANDR GIMANOV/AFP via Getty Images

Contramăsuri împotriva minelor: cum procedează țările NATO și Ucraina

Pentru a căuta mine, statele membre ale NATO folosesc bărci fără echipaj dirijate prin radio, bărci de dragare a minelor sau drone de recunoaștere maritimă dotate cu echipamente speciale, cum ar fi scanerele cu vedere laterală și sonarele. Potrivit unui expert de la Centrul pentru Strategii de Apărare, utilizarea unei ambarcațiuni fără echipaj uman, cu sisteme de urmărire la bord, este limitată doar la zona de coastă a țării, în timp ce o navă de dragare a minelor este capabilă să pătrundă pe distanțe mari în larg și să detecteze minele.

Rîjenko a declarat că marina ucraineană dispune, de asemenea, de echipamente moderne pentru detectarea obiectelor explozive. Acestea sunt folosite pentru a supraveghea apele teritoriale și dacă este necesar, pentru a efectua deminări în apropierea porturilor din Odesa, în vederea asigurării unei navigații sigure. Totuși, aceste dispozitive sunt insuficiente pentru control, având în vedere amploarea teritoriului minat.

„Ucraina dispune deja de scanere cu vedere laterală sub forma unor drone subacvatice care sunt lansate de pe ambarcațiuni mici, chiar și gonflabile. Aceste scanere examinează situația de pe fundul mării și transmit automat informații către centrul de comandă. Se discută posibilitatea achiziționării suplimentare a unui anumit număr de dispozitive. După părerea mea, inițial, Ucraina trebuie să pună în serviciu bărci fără pilot cu o lungime de 10-12 metri. Acestea sunt programate și caută minele pe o suprafață de 3,5 kilometri pătrați pe oră și apoi coordonează distrugerea lor”, spune căpitanul în rezervă de gradul I al marinei ucrainene.

Oameni care se scaldă în limanul Kuialnik de la Marea Neagră. 16 august 2023, Odesa, Ucraina. Fotografie: Pierre Crom / Getty Images

Deminare după victorie

Pericolul minelor din Marea Neagră va rămâne o problemă pentru mulți ani de acum încolo, sunt convinși experții care au discutat cu Zaborona. După încheierea ostilităților, alte țări NATO care dispun de flote și echipamente puternice se vor alătura efortului de realizare a  deminării. În special Marea Britanie, care și-a luat angajamente separate ca parte a coaliției maritime.

În primul rând, potrivit comandantului Forțelor Navale ale Ucrainei, viceamiralului Oleksii Neijpapa, Ucraina va trebui să elibereze de mine rutele recomandate și locurile de ancorare folosite în transportul maritim civil. Acest lucru ar putea dura între 5 și 7 luni. „Forțele Navale ale Ucrainei au creat un sediu special, oamenii sunt instruiți, avem deja nave de dragare a minelor care vor ajunge în Marea Neagră imediat după victorie. Pregătim specialiști, inclusiv scafandrieri”, susține viceamiralul.

Editare și adaptare: Olga BULAT