Principală  —  Ediţia PRINT  —  Ştiri vechi   —   Ziarele supravieţuiesc, jurnalismul moare

Ziarele supravieţuiesc, jurnalismul moare

Presa quality din Marea Britanie este împărţită între adepţii plăţii pentru conţinutul online şi cei care consideră că aceasta ar adânci prăpastia dintre cititori. Ambele tabere susţin însă că veniturile din difuzare şi publicitate nu sunt suficiente pentru a menţine presa pe linia de plutire.
Strategia „The Guardian”, primul cotidian britanic care este accesibil şi de pe iPhone, este de a trece de la sursele clasice de venit (vânzarea ziarului tipărit şi publicitatea) la cel puţin şase sau şapte asemenea surse, mai ales că specialiştii susţin că veniturile din publicitatea online vor fi mici, întrucât preţul nu se supune regulilor presei tipărite.
Aplicaţia iPhone lansată de „The Guardian” a atras în primele două luni ale anului circa 100.000 de abonaţi, dispuşi să plătească lunar 2,64 euro pentru a avea acces la conţinutul ziarului prin telefon, arată un articol publicat de cotidianul „Le Monde”. Măsura de a taxa accesul prin iPhone a fost neaşteptată, întrucât managerii publicaţiei sunt susţinători ai gratuităţii ediţiei online a ziarului.
De altfel, „The Guardian” este liderul presei britanice online, cu 37 de milioane de vizualizări pe lună.

Pe de altă parte, Rupert Murdoch, patronul „The Times” şi al tabliodului „The Sun”, doreşte să introducă plata pentru accesarea conţinutului web al ziarelor. George Brock, director al şcolii de jurnalism din cadrul City University, consideră că veniturile din publicitatea online nu vor fi foarte mari şi astfel plata pentru a accesa informaţiile online se va impune. „Spaţiul virtual este potenţial nelimitat. Preţul publicităţii nu se va supune aceloraşi regului ca şi în cazul ziarelor tiparite. El nu va creşte.”

Emily Bell, coordonatoarea ediţiei online a „The Guardian”, critică însă plata pentru accesarea publicaţiilor online. „Plata online se justifică în cazul informaţiilor financiare, nu şi al investigaţiilor şi reportajelor. Deseori confundăm apărarea jurnalismului cu apărarea ziarelor. Pentru a impune un brand pe Internet, pentru a atrage audienţă şi pentru a o păstra, trebuie ca informaţia să fie gratuită. Gratuitatea Internetului a permis să acoperim prăpastia dintre cei care au acces la ziarele scumpe şi ceilalaţi.”

Vremea tabloidelor

Presa britanică de calitate a cunoscut un recul sensibil pe fondul crizei economice. Astfel, în februarie, cotidianul „The Daily Telegraph”, cu un tiraj de 685.177 de exemplare, a înregistrat o scădere de 7,3% faţă de aceeaşi lună a anului 2009. „The Times” (505.000 exemplare) a scăzut cu 16,9%, „Financial Times” (390.000 de exemplare) a scăzut cu 7,3%, „The Guardian” (284.000), a scăzut cu 16,3%, iar „The Independent” (183.000 de exemplare), cu 10,8%.

Tabloidele au făcut faţă crizei mult mai bine. „The Sun”, cu un tiraj de 2,9 milioane de exemplare, a înregistrat chiar o creştere de 0,6%, iar „Daily Star” (800.000 de exemplare) a crescut cu aproape 3%.

cotidianul.ro