Ultimul cuvânt: Grigore Vieru

În noaptea accidentului, în timp ce era transportat la spital, poetul Grigore Vieru a reuşit doar să-şi rostească propriul nume. Îî era frică, probabil, că nu va fi recunoscut sau că va fi uitat, aşa cum i s-a întâmplat în ultimii ani. Cu mâinile la tâmple, Gheorghe Munteanu striga: “Ce-am făcut, ce-am făcut?”. Cu toate că suferea şi el, fiind rănit, spunea că nu simte nimic şi ruga echipa de medici să-l salveze pe Grigore Vieru.

Panoul ucigaş

“La mulţi ani, cu mai multă sănătate, cu mai multă pace, cum lui Hristos îi place”, acestea au fost ultimele urări ale poetului Grigore Vieru, adresate celor prezenţi în sala Palatului de Cultură din Cahul. La 15 ianuarie, aici a fost organizat un concert de comemorare a 159 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu. Alături de Fuego, Grigore Vieru a recitat mai multe poezii şi chiar a interpretat un cântec. După concert, a urmat o recepţie, iar pe la orele 22.00, Grigore Vieru, împreună cu vicedirectorul Ansamblului “Joc”, Gheorghe Munteanu, a plecat spre Chişinău. Deşi li s-a propus să rămână peste noapte la Cahul, cei doi au preferat să se întoarcă acasă, ne spune viceprimarul de Cahul, Petru Popazu. Din păcate, pentru Grigore Vieru acesta avea să fie ultimul drum în viaţă.

La doar câteva zile de la tragicul accident, Comisariatul de Poliţie Ialoveni a iniţiat o cauză penală, pentru a stabili cauzele şi vinovaţii de accident. Alături de mai multe articole din Codul rutier, printre care necuplarea centurii de siguranţă, se menţionează că şoferul «nu a ţinut cont de indicatorul rutier nr.4.2.1 al Regulamentului circulaţiei rutiere (instalat pe temelia de beton a panoului publicitar), care avertizează despre ocolirea obligatorie a obstacolului”, se menţionează într-un comunicat al MAI.

Din cele prezentate de Ministerul de Interne, Gheorghe Munteanu, fiind obosit şi conducând cu viteză, s-a tamponat de temelia de beton a panoului de reclamă, dislocat la începutul gazonului ce desparte sensurile de circulaţie.

Am încercat să aflăm dacă amplasarea acelui bloc de beton, de care s-a lovit automobilul în care era şi poetul Grigore Vieru, este o construcţie autorizată şi legitimă. Panoul publicitar aparţine SA Lider şi se află la km 9+350 m pe traseul Chişinău-Basarabeasca. Acesta este amplasat chiar la începutul fâşiei de gazon ce separă benzile de circulaţie. Indicatorul rutier care semnalează despre panoul publicitar este amplasat chiar pe fundaţia de beton, şi nu la o distanţă mai mare, aşa cum prevede regulamentul.

Ce spune regulamentul

După regulament, panoul trebuia amplasat la 15—20 m distanţă de la fâşia de gazon care separă benzile de circulaţie, fundaţia de beton trebuie să se afle în pământ şi nicidecum în afară, iar panoul să fie la nivelul solului, explică Gheorghe Tofan, specialist în cadrul Direcţiei Arhitectură şi Urbanistică a Primăriei Chişinău. “El nu este pe teritoriul Chişinăului şi nu ar fi corect să vorbesc despre treburile altora, dar panoul acesta este amplasat nereuşit. În primul rând, pentru că stă în mijlocul drumului, în al doilea rând, chiar dacă a fost amplasat, trebuia păstrată o distanţă de 20-30m de la panou. Locul trebuia izolat cu un gard de protecţie şi cu semne de iluminare nocturnă”, mai spune acesta.

Autorizaţia pentru un panou publicitar se eliberează doar în temeiul unei decizii a Primăriei, aprobată de arhitect, de Poliţia Rutieră şi de Direcţia Drumuri. Aşa cum panoul este amplasat pe porţiunea de drum aflată în subordinea Primăriei Ialoveni, l-am întrebat pe Sergiu Stog, arhitect la Primăria Ialoveni, în ce mod a fost eliberată autorizaţia şi dacă au fost respectate normele de securitate. Luat prin surprindere, acesta s-a arătat uimit de întrebare şi a spus că nu cunoaşte prea multe despre fundaţia panoului, dacă aceasta este la adâncime sau la suprafaţă, adăugând că dânsul răspunde doar de partea tehnică a obiectului, adică de locul amplasării sau de culoarea acestuia. “Eu vă spun că eliberez o autorizaţie după ce se face schema de încadrare cu cele necesare, ca să avem informaţii şi să-i putem controla, deoarece ei plătesc la Primărie taxa pentru autorizare. Eram la faţa locului când a fost amplasat. În privinţa normativelor, ne consultăm cu Poliţia Rutieră şi cu cei de la drumuri. Nu am luat singur decizia. Dacă lipseşte o semnătură, nu eliberăm autorizarea. Nu ştiu ce să vă spun despre norme. Nu mai ştiu cum era în proiectul respectiv”, ne-a răspuns arhitectul.

Accidentul putea fi evitat

Conform experţilor, nu doar fundaţia panoului şi locul unde este amplasat acesta nu corespund normelor, ci şi indicatorul rutier care semnalează obstacolul şi arată că obiectul trebuie ocolit. Constantin Bereşteanu, ex-angajat al Direcţiei Transport Auto a Ministerului Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului (MCDT), susţine că şi indicatorul rutier nu este amplasat corect. “El nu trebuia să se afle chiar pe fundaţia panoului de publicitate, ci la cel puţin 50 m de panou. Pe fundaţie putea fi pus suplimentar. Numai că acest indicator nu putea fi amplasat mai departe, deoarece ar fi fost chiar la mijlocul drumului. Linia de demarcaţie a împărţit drumul în două, dar a dus drept spre mijlocul fundaţiei. Dacă era la o distanţă de cel puţin 30 cm de la peretele fundaţiei, accidentul putea fi evitat”, explică Bereşteanu cum trebuia să fie amplasat indicatorul rutier, de a cărui neglijare organele de ordine îl suspectează pe şofer.

Din nefericire, panoul şi fundaţia acestuia nu au fost observate decât atunci când s-a întâmplat tragedia care a curmat viaţa marelui poet. Experţii susţin că în R. Moldova mai sunt asemenea fundaţii, care au provocat accidente similare. Acestea ar trebui amplasate astfel, încât să nu schimbe nimic din construcţia iniţială a drumului.

De altă părere este inginerul Oleg Lisnic, din cadrul Poliţiei Rutiere Ialoveni. “Atât indicatorul, cât şi panoul sunt amplasate corect, iar decizia de amplasare a fost eliberată de la Chişinău, nu de noi. Sunaţi acolo”, ne-a îndrumat acesta. Lisnic a mai spus că pe acea porţiune de drum au mai fost înregistrate accidente, dar nu din cauza panoului, ci a vitezei excesive a şoferilor şi a neglijării normelor rutiere.

Statisticile poliţieneşti arată că, în anul 2008, 14% (403 accidente rutiere) din numărul total de tragedii la trafic, au avut drept cauză tamponarea de un obstacol din zona drumului public.

“Veţi fi sunaţi”

Ştefan Racu, şef adjunct al Direcţiei Întreţinere şi Gestionarea Drumurilor, a MCDT, ne-a confirmat cele spuse de experţi privind amplasarea panourilor de publicitate şi a indicatoarelor rutiere. “Sunt anumite norme pe care le respectăm. Fundaţiile de beton ale panourilor de publicitate trebuie să fie în pământ şi nu în afară, iar indicatoarele rutiere trebuie amplasate la o anumită distanţă de obiect. Cât priveşte fundaţia de care s-a lovit maşina în care era Grigore Vieru, deocamdată cercetăm cazul. Suntem o direcţie nou-formată şi încă nu putem comenta cele întâmplate”, ne-a explicat acesta.

Am încercat să aflăm cine este proprietarul acelui panou de publicitate. Constantin Gliţos, directorul SA Lider, ne-a spus că firma doar arendează acest panou, dar a evitat să ne spună despre proprietar. Ne-a rugat să nu mai insistăm şi ne-a asigurat că va lua cineva legătura cu noi pentru a ne răspunde la toate întrebările. “Eu am lăsat toată informaţia unei persoane responsabile, care vă va suna, ca să vă răspundă la toate întrebările. Tot ce mi-au spus e că au fost căutaţi şi de la MCDT, şi de la Primărie. Totul e în regulă cu panoul, încălcările lipsesc, totul a fost verificat”, ne-a asigurat şeful companiei.

Diana LUNGU

Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

3 comentarii

  1. Anghelina

    Era si de asteptat ca cazul va duce la o neclaritate totala. Stim cu totii cum se ofera/primesc autorizatiile in ziua de azi.
    Pacat ar fi daca vom “pierde” doi artisti din prostia autoritatilor noastre.
    Dar cu parere de rau nimic nu mai poate fi schimbat, pe Vieru nu-l intoarcem.

  2. IONICA

    Eu am studiat regulile de amplasare a indicatorilor din grupa 4.2 si sunt convins ca expertii au fost corecti :
    1.Indicatorul trbuia amplasat la 50 metri de obstacol.
    2.Fundatia nu trebuia sa iasa de la nivelul carosabilului
    3. PILONUL TREBUIA SA FIE DIN MATERIL CARE AR PROTEJA VEHICOLUL LA IMPACT (ударно безопасный)
    Am scris din motive ca personal de doua ori, odata prin ciata , alta data pe timp bun am evitat acest obstacol in ultimul moment. Deasemenea am observat cum sunt semnalizate obstacolele din carosabil in Germania, Austria.., inainte de obatacol sunt amlasate indicatoarede la 100 metri care si ziua si noaptea au lumina care se sting si se aprind pentru atrage atentia si sunt facute din masa plastica care in caz de impact maximum pot putin zgaria autovehiculul. Parerea mea este ca vina principala o poarta politia rutiera care a eliberat autorizatia si acei care zilnic verifica starea carosabilului.Daca ar fi nimerit in astfel de accident un strain ,sa zicem din Europa, guvernul Moldovei ar fi platit despagubiri de milioane de euro cu atat mai mult ca Moldova a semnat Conventia rutiera de la Vena din 1968, si este obligata sa o respecte, in caz contrar nimeni din Moldova cu permis moldovean nu mai intra in Europa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *