Principală  —  Investigatii  —  Ancheta   —   Ajutoare pentru oamenii preşedintelui

Ajutoare pentru oamenii preşedintelui

revolutie-2301Recent, Curtea de Conturi a prezentat trei rapoarte de audit a unor controale efectuate la trei cancelarii: a Preşedinţiei, a Parlamentului şi a Guvernului. Din aceste documente aflăm că s-au comis abuzuri financiare, unele în mod repetat, şi că cele trei instituţii trebuie să repare erorile în cel mai scurt timp. Serviciile de presă ale celor mai importante 3 instituţii de stat nu au emis comunicate de presă care ar informa publicul nici despre rezultatele auditului, nici despre acţiunile întreprinse.

Guvernul: flori, mâncare şi bilete de avion

Raportul «auditului regularităţii la Aparatul Guvernului pe anul 2008» a fost realizat în lunile februarie-martie 2009, dar a fost publicat abia la 19 iunie.

«În cadrul auditului au fost consemnate unele domenii problematice ce ţin de: raportarea unor cheltuieli, asigurarea acţiunilor protocolare, mijloacele alocate din Fondul Prim-ministrului, acumularea veniturilor din mijloacele speciale», se spune în document.

Din acest act aflăm că s-au comis ilegalităţi la procurarea biletelor de avion pentru oamenii de afaceri care au călătorit împreună cu prim-ministrul prin diferite state ale lumii. Potrivit Legii, oamenii de afaceri ar fi trebuit să şi le procure singuri, însă aceste bilete au fost procurate de Guvern şi oamenii de afaceri, se pare, încă nu le-au achitat.

Nu doar deplasările în străinătate au cauzat cheltuieli nefondate sau documentate insuficient din partea Cancelariei Guvernului. S-au întâmplat nereguli în special la procurările efectuate pentru acţiuni protoicolare, aşa cum ar fi produsele alimentare şi florile. „Se recomandă conducerii Aparatului Guvernului, în comun cu Ministerul Finanţelor, să reglementeze normele de cheltuieli pentru asigurarea acţiunilor protocolare cu caracter intern, precum şi cele ce ţin de procurarea suvenirelor în cazurile vizitelor delegaţiilor oficiale peste hotarele ţării”, spune Curtea de Conturi, adăugând că aceste nereguli au fost sesizate şi în cadrul controlului anterior.

Am solicitat Serviciului de presă al Guvernului să ne explice dacă a fost emis un comunicat de presă odată cu publicarea acestui act în care sunt semnalate nereguli ce ţin de consumul banilor publici. „Aşa un comunicat nu a fost. Putem să vă dăm numărul de telefon al domnului Pop, şeful Cancelariei Guvernului, dar el probabil nu va răspunde la telefon,” ne-a informat o persoană din cadrul Biroului de presă, care după câteva insistenţe a spus că se numeşte Tatiana Cazacu. Am solicitat Biroului de presă să medieze o convorbire cu Mihail Pop. „Trebuie să faceţi o scrisoare oficială, altfel nu e posibil.” Scrisoarea în cauză a fost remisă. Răspunsul primit este următorul: „La solicitarea dvs. comunicăm următoarele. Aparatul Guvernului a luat act de Raportul Curţii de Conturi publicat în Monitorul Oficial din 19.06.2009 şi va întreprinde acţiunile necesare în vederea remedierii obiecţiilor semnalate în Raport”.

Parlamentul: reparaţii ilicite şi un aparat frigorific de 712300 lei

„Auditul a relevat existenţa unor abateri la gestionarea resurselor financiare şi a patrimoniului public şi domeniile problematice ce ţin de raportarea unor cheltuieli, spune Raportul Curţii de Conturi cu privire la auditul efectuat la Aparatul Parlamentului R.Moldova. Această instituţie a admis „planificarea şi efectuarea cheltuielilor din contul mijloacelor alocate pentru întreţinerea Aparatului Parlamentului, pentru reparaţiile capitale ale clădirilor şi încăperilor înregistrate la bilanţul Direcţiei de deservire a clădirilor Parlamentului, care are buget propriu”.

S-au mai stabilit nereguli la procurarea în 2008 a unui aparat frigorific de 712300 de lei, precum şi la evidenţa altor utilaje.

Angela Crasovschi, şefa Direcţiei Financiare a Aparatului Parlamentului, s-a arătat surprinsă de apelul nostru pentru elucidarea acţiunilor de răspuns la demersul Curţii de Conturi. „Dar măcar ştiţi ce se spune în actul Curţii?” După ce am asigurat-o că suntem în posesia acestui act, Angela Crasovschi a declarat: „Pare-mi-se, au fost îndeplinite toate punctele indicate. Pur şi simplu nu am răspuns încă Curţii de Conturi, deoarece am fost ocupaţi cu alte proceduri, în special cu restabilirea datelor.”

Preşedinţia: bani pentru păturile vulnerabile alocaţi angajaţilor Preşedinţiei

Şi la Aparatul Preşedintelui a fost efectuat un audit, în aceeaşi perioadă. Şi acolo au fost stabilite nereguli în utilizarea banilor publici. Unul dintre punctele actului care vizează utilizarea neadecvată a banilor publici arată că banii destinaţi ajutorării cetăţenilor vulnerabili au fost acordaţi chiar angajaţilor Preşedinţiei.

„Astfel, din contul mijloacelor alocate din fondul Preşedintelui Republicii Moldova au fost efectuate cheltuieli pentru acordarea ajutoarelor materiale persoanelor socialmente vulnerabile în sumă de 103,0 mii lei, inclusiv angajaţilor Aparatului în sumă de 25,0 mii lei, care au fost înregistrate la art.135 alin.25 „Alte transferuri către populaţie”. Conform Clasificaţiei bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 91 din 20.10.2008, aceste ajutoare materiale nu se includ în cheltuielile atribuite pentru întreţinerea entităţii,” arată actul Curţii de Conturi.

Deoarece telefoanele Serviciului de Presă nu au răspuns, am solicitat anticamera: 504201. O voce masculină ne-a spus că nu e nimeni la Preşedinţie, pentru că e reparaţie. La serviciul 1188 am fost informaţi că există un singur număr de telefon la care poate fi apelată Preşedinţia: 504274 – Serviciul Petiţii. „Nu avem nici anticamera, nici biroul de presă, este un singur telefon şi un fax”, ne-a spus reprezentanta serviciului 1188. La telefonul Serviciului Petiţii tot nu a răspuns nimeni pe parcursul zilei de ieri.

A.R.