• Să lupți în stradă oare nu e democratic?

    Să lupți în stradă oare nu e democratic?
    21 ianuarie 2021 | 12:27

    Ce facem mai departe? Că ne-am poticnit, – zic unii, că ne-am oprit în loc, – zic alții. Nu de alta, dar timpul trece… Se alarmează și unii, și alții. Au rămas în urmă alegerile, s-au consumat emoțiile evenimentului inaugural, Președinția nu mai este a lui Dodon și a socialiștilor, au venit și s-au dus, pe rând, pe vechi și pe nou, Sărbătorile de Iarnă… Mai departe ce urmează? Că după primul PAS (15 noiembrie 2020) trebuia să urmeze pasul doi și pasul trei. R. Moldova, așa cum avea nevoie de un alt și altfel de președinte, are nevoie și de un alt Parlament, și de un altfel de Guvern. Schimbarea R. Moldova la față nu se poate întâmpla decât printr-o primenire generală.

    Ca și pe toată durata campaniei electorale, toți sau aproape toți potențialii actori politici la zi (în speță partidele politice parlamentare) insistă, ca soluție a schimbării (și pe bună dreptate), pe ideea alegerilor parlamentare anticipate, însă o claritate în acest sens, indiferent de motivații, așa și nu este. Până la ziua de azi, fiecare dintre partidele parlamentare și-a elaborat și flutură în public propria „foaie de parcurs” privind inițierea procedurii de declanșare și termenii în care să fie desfășurate aceste alegeri, dar mai departe de asta nu s-a mers. Călcăm iarăși pe urmele fabulei lui Donici cu „Racul, broasca și știuca”. Riscul că unele partide sau deputați nu vor mai putea reveni în Parlament, în urma anticipatelor, este mare, fapt care, vrem sau nu, trebuie luat în calcul la vot și care pune sub mare semn de întrebare șansele anticipatelor.

    Degrabă avem o lună de când R. Moldova este mai mult neguvernată decât guvernată. Și asta, pe timp de iarnă și în plină criză pandemică, economică, politică, socială, instituțională și morală… Criză peste criză. De pe 23 decembrie, practic, nu mai avem Guvern, iar cel pe care-l avem este unul la pripon, impropriu, forțat și formal, controlat în continuare de Dodon și rămas după ce, cu o zi înainte de învestirea în funcție a Maiei Sandu, premierul Ion Chicu își anunța demisia. „Pentru a grăbi dizolvarea Parlamentului și organizarea de alegeri anticipate” își motiva Chicu demisia. Chicu a trișat. Dodon nu era gata nici pe 23 decembrie și nu e gata nici azi să accepte anticipatele.

    La o săptămână după abdicarea lui Chicu, devenea nefuncțional și Parlamentul. De pe 29 decembrie, legiuitorii plecau în vacanță (până pe 1 februarie), dar nu înainte ca forfecarii lui Dodon, în complicitate cu pirojcarii lui Șor, să golească haznaua statului de tot ce mai putea fi golită și să ne bage în 2021 (răzbunare pe Maia și pe alegătorii Maiei) cu un buget găurit și răzgăurit. Socialiștii s-au așteptat, probabil, că Maia Sandu va reacționa triumfal la demisia lui Chicu și va desemna în pripă un Guvern asumat, care în condițiile unui buget dezgolit să nu poată face față plăților la pensii, salarii, alte cheltuieli și care s-o compromită pe ea și să compromită PAS-ul din perspectiva unor alegeri parlamentare anticipate, despre care vorbesc toți și pentru care nu e gata nimeni, în afară de PAS. Să ne amintim de ultima declarație a lui Dodon pe post de președinte: „alegerile s-au terminat, lupta încă nu… Perioada următoare va fi una foarte interesantă… Totul abia începe”. De urmat, însă, nu a urmat nimic „interesant”. Declarația lui Dodon a rămas declarație. Atât. Maia Sandu a ales altă agendă decât cea cerută de Dodon: să scoată mai întâi R. Moldova din izolare internațională, să-i restabilească relațiile cu vecinii și cu partenerii strategici occidentali, ca să poată ști pe cine și pe ce poate miza într-o situație de impas general în care a fost adusă de trinomul Dodon-Greceanîi-Chicu. În mai puțin de o lună, Sandu a reușit să reanimeze relațiile cu Bucureștiul, Kievul și NATO, iar la începutul acestei săptămâni a făcut același lucru privind relația cu UE. Practic, a reușit ceea ce nu i-a reușit lui Igor Dodon în 4 ani de mandat, fapt care nu i-a plăcut „fostului”.

    Luni de dimineață, Igor Dodon i-a cerut în mod ultimativ Maiei Sandu să numească un candidat pentru funcția de prim-ministru până la 1 februarie, în caz contrar, socialiștii vor pune problema unui impeachment. Dodon forțează nota, încercând să creeze impresia că socialiștii (PSRM) vor anticipate. Poate și le-au vrut, dar până la prezidențiale, atunci când controlau totul în R. Moldova și aveau în mâini și pâinea, și cuțitul. După ce au eșuat lamentabil și nu mai sunt cine erau, la ce le-ar trebui? Ca să piardă și ce le-a mai rămas? Ei, și la fel ca ei și cei de la Partidul Șor. Și unii, și alții (doar dacă nu vor să recunoască) vor fi făcuți ferfeniță, în caz de anticipate, de Renato Usatîi și PN-ul lui. Dar nu-i exclus și să prindă la curaj, vrând anticipate, dar nu în primăvară, ci la „momentul potrivit”, în toamnă sau peste un an. Asta, dacă cumva un nou Guvern, numit de Sandu și votat de Parlament, ar ajunge să fie pus de trinomul Dodon-Șor-Sîrbu în imposibilitatea de a guverna, strâns cu ușa și compromis în halul în care Maia Sandu și PAS să nu mai poată avea un cuvânt de spus în alegeri. Așa cum s-a întâmplat (ultimul exemplu mai aproape de noi) cu Partidul Comuniștilor. Ar putea exista și o altă variantă, mai puțin reală, dar nu imposibilă: dacă Dodon, Șor și Usatîi ajung cumva la o înțelegere între ei și împart „pielea oii” până la alegeri, deși Usatîi creează impresia că vrea să facă altfel de politică decât Dodon și Șor. Așa sau altfel, Maia Sandu va trebui să propună Parlamentului (în termen de până la 3 luni) candidatura pentru funcția de prim-ministru. Atât doar că nominalizarea trebuie făcută (pentru siguranță) din perspectiva unui mandat deplin, iar candidatul va trebui să fie o persoană cu caracter, bine pregătită, capabilă să lupte pentru interesul public, în caz de nevoie, chiar și cu Parlamentul. Nu este exclus să revenim la practicile anilor 1990-1992, când strada era parte la luarea deciziilor (deci, a guvernării), alături de Parlament sau Guvern. Parcă să lupți în stradă nu e democratic?

    Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 1000 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web, ÎN LEAD, trebuie indicat și linkul direct către articolul preluat, iar în text, minim încă un hyperlink la sursa primară. Instituțiile de presă care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica sursa și autorul informației. Materialele de pe www.zdg.md sunt protejate de Legea 139 privind dreptul de autor și drepturile conexe, inclusiv de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova. Preluarea integrală a materialelor ZdG se poate realiza doar în condițiile unui acord prealabil cu redacția.

  • TRIMITE ȘTIREA TA
    Cunoști o informație de interes public? Trimite-o la ZdG
    FORMULAR

    Abonează-te pentru a fi la curent cu toate noutățile!

    Ziarul de Gardă. Singurul ziar de investigații din Republica Moldova. Abonează-te și tu! Abonează-te

    VIDEO/ „În 25 de ani, am asistat doar la distrugerea justiției”. De vorbă cu magistratul Ion Cotea despre un sfert de secol din viața sa

    După un sfert de secol, pe care l-a dedicat sistemului judecătoresc din R. Moldova, magistratul Ion Cotea constată cu regret că în toți acești ani „a asistat doar la distrugerea justiției”. Judecătorul afirmă c…
    VIDEO/ „În 25 de ani, am asistat doar la distrugerea justiției”. De vorbă cu magistratul Ion Cotea despre un sfert de secol din viața sa

    Atenție, șoferi! Traficul rutier va fi suspendat pe o stradă din capitală. Transportul public va activa cu traseu modificat

    Primăria municipiului Chișinău informează că în perioada: 6 și 8 martie, va fi suspendată circulația transportului public pe strada Ion Creangă, pe tronsonul cuprins între str. V. Belinski și str. E. Coca spre…
    Atenție, șoferi! Traficul rutier va fi suspendat pe o stradă din capitală. Transportul public va activa cu traseu modificat

    Ce trebuie să știi despre depunerea Declarației cu privire la impozitul pe venit pentru persoanele fizice – cetățeni

    Contribuabilii persoane fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător pot depune Declarația persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (Forma CET18) aferentă anului 2020 până la 30 aprilie, cure…
    Ce trebuie să știi despre depunerea Declarației cu privire la impozitul pe venit pentru persoanele fizice – cetățeni

    STUDIU/ De ce femeile au venituri mai mici decât bărbații pe tot parcursul vieții

    Stereotipurile de gen potrivit cărora îngrijirea copilului/copiilor este o responsabilitate principală a femeilor, și nu a bărbaților, determină, în mare măsură, gradul de participare a femeilor pe piața forței…
    STUDIU/ De ce femeile au venituri mai mici decât bărbații pe tot parcursul vieții

    Comisia pentru investigarea circumstanțelor atacului de tip raider asupra băncilor și companiilor de asigurări a prezentat raportul în plenulul Parlamentului

    Raportul Comisiei de anchetă pentru investigarea tuturor circumstanțelor preluării forțate (atac de tip raider) a acțiunilor băncilor comerciale, companiilor de asigurări/reasigurări din Republica Moldova, exer…
    Comisia pentru investigarea circumstanțelor atacului de tip raider asupra băncilor și companiilor de asigurări a prezentat raportul în plenulul Parlamentului

    DOC/ În atenția călătorilor: intră în vigoare noi reguli de trecere a frontierei de stat

    Poliţia de Frontieră informează cetăţenii despre ultimele modificări stipulate în Hotărârea Comisiei Naționale Extraordinară în Sănătate Publică din 4 martie 2021 cu privire la regulile de intrare în R. Moldova…
    DOC/ În atenția călătorilor: intră în vigoare noi reguli de trecere a frontierei de stat