Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   1030 de avize de la…

1030 de avize de la CNA

Ieri, Centrul Naţional Anticorupţie (CNA) ne anunţa că a expediat peste 1030 de anunţuri către entităţile publice din R. Moldova ai căror angajaţi cad sub incidenţa Legii privind testarea integrităţii profesionale. În cele 1030 de avize, CNA cere instituţiilor vizate să informeze, contra semnăturii, agenţii publici despre eventualitatea aplicării testării integrităţii profesionale în privinţa lor. Deci, agenţii publici vor fi informaţi să se pregătească de testare: cum să-şi declare „cadourile”, cum să nu le declare, sau cum să ascundă mai bine averile dobândite pe căi ilicite. E prima acţiune demarată de CNA după adoptarea, la 23.12.2013, de Parlament, a Legii privind testarea integrităţii profesionale.

Potrivit acestei legi, testarea ar asigura integritatea profesională, prevenirea şi combaterea corupţiei, verificarea modului de respectare de către agenţii publici a atribuţiilor de serviciu şi a normelor de conduită, identificarea vulnerabilităţilor şi riscurilor care ar putea determina sau ar favoriza acte de corupţie, neadmiterea unor influenţe nocive în exercitarea obligaţiilor şi atribuţiilor de serviciu ale agenţilor publici.

Două instituţii sunt responsabile de organizarea şi desfăşurarea testării integrităţii angajaţilor din structurile publice: CNA şi SIS. Potrivit CNA, testele de integritate profesională în privinţa angajaţilor autorităţilor publice vor fi efectuate, începând cu 14 august 2014, în plină campanie electorală. Potrivit CNA, SIS a şi demarat procesul de testare a angajaţilor de la Anticorupţie.

Legea privind testarea integrităţii pare una complexă, dar nu conţine detalii despre felul în care vor fi testaţi funcţionarii la integritate. În esenţă, efectuarea unor astfel de teste în R. Moldova, unde corupţia e la ea acasă în toate structurile, inclusiv în cele abilitate cu drepturi de a testa alţi angajaţi, pare o activitate de rutină, de la care societatea nu ar aştepta mare lucru. Experienţa Comisiei Naţionale de Integritate (CNI), de la care cu toţii am aşteptat anchete şi dezvăluiri, s-a limitat, până acum, la depozitarea declaraţiilor pe venituri şi interese ale funcţionarilor şi la o serie de anchete superficiale, care nu au durut pe nimeni. În lista activităţilor CNI descoperim cursuri de instruire, concursuri de achiziţii, vizite de documentare. Într-un singur aviz se spune că, după ce CNI a constatat încălcarea de către primarul de Ignăţei, Rezina, a regimului juridic al incompatibilităţii, acesta a fost revocat din funcţie, decizia, însă, nefiind definitivă, cel vizat având dreptul să o atace la Curtea de Apel.

Ieri, am citit şi am recitit Legea despre testarea integrităţii. Articol cu articol, încercând să înţeleg cum anume vor avea loc testările şi câtă încredere ar trebui să aibă societatea în testorii de integritate, care au dreptul să determine cine anume ar trebui testat şi ce fel de metode, aplicate, ar fi mai eficiente. Ştiu că proiectul de lege a fost citit şi recitit de experţi, inclusiv din străinătate. În alt stat, probabil, această lege ar şi funcţiona. În R. Moldova, însă, lucrurile stau altfel. Aduc în calitate de exemplu rubrica „Dispoziţii finale”, unde este indicat că CNA şi SIS vor prezenta, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a legii, către Comisia securitate naţională, apărare şi ordine publică şi Comisia juridică, numiri şi imunităţi ale Parlamentului câte un raport despre implementarea acesteia. Ştim noi ce impact au astfel de rapoarte. Singura soluţie eficientă, se pare, ar putea fi, cel puţin pentru prima perioadă, cooperarea cu testori din afară, care ar efectua, ca la carte, procedurile de testare. De fapt, ar exista şi aici o condiţie: aceştia să nu se lase „măguliţi” de funcţionărimea locală.