Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Telefoanele mobile,  interzise în școli…

Telefoanele mobile,  interzise în școli în mai multe țări. Ce face R. Moldova? 

„Noi promovăm ideea de a transforma telefonul într-un instrument de învățare” vs „doar așa poți să schimbi situația statului pe rețele și jucatul pe telefon din timpul orelor”

Telefoanele mobile au fost interzise în școlile din Anglia. Anterior, o astfel de măsură a fost luată de țări precum Franța sau Italia, Grecia sau Finlanda. Este nevoie de o astfel de lege și în țara noastră? Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării afirmă că „încă suntem în discuții cu părinții și cu profesorii”, în timp ce Viorica Goraș-Postică, vicepreședinta Centrului Educațional „Pro Didactica”, crede că „avem lucruri mult mai importante de realizat în domeniul educației, mai ales că noi promovăm ideea de a transforma telefonul într-un instrument de învățare”. 

Totuși, în R. Moldova există deja licee care au implementat această regulă. „Copiii se mai uită în ochi unul la altul, mai discută unul cu altul în pauze, mai apar alte interese în afară de jocuri în telefoane”, este convins Grigore Vasilache, directorul adjunct al Liceului Teoretic „Mircea Eliade” din Chișinău, unde s-a implementat această restricție. 

Recent, telefoanele mobile au fost interzise în școlile din Anglia. „Această lege a fost aprobată ca fiind parte a planului guvernului de a minimiza perturbările și de a îmbunătăți comportamentul în sălile de clasă”, scrie în comunicatul emis de Guvernul britanic

„Noile orientări privind telefoanele mobile în școli emise astăzi (19 februarie 2024) sprijină directorii în interzicerea utilizării telefoanelor mobile pe tot parcursul zilei școlare, inclusiv în timpul pauzelor. Multe școli din întreaga țară interzic deja utilizarea telefonului mobil, având rezultate foarte bune. Aceste orientări vor asigura existența unei abordări coerente în toate școlile. Până la vârsta de 12 ani, 97% dintre copii au propriul telefon mobil, potrivit Ofcom. Utilizarea telefoanelor mobile în școli poate duce la hărțuire on-line, distragere a atenției și perturbarea clasei, ceea ce, la rândul său, poate duce la pierderea timpului de învățare. Anul trecut, UNESCO a cerut ca smartphone-urile să fie interzise în școli, deoarece dovezile au arătat că au fost legate de performanțe educaționale reduse și că timpul excesiv petrecut în fața ecranului a avut un impact negativ asupra bunăstării copiilor”, se arată în documentul Guvernului britanic prin care s-a argumentat decizia.

În R. Moldova, o astfel de lege nu a fost adoptată oficial de către Ministerul Educației, deși unele instituții recurg de sine stătător la diferite metode de interzicere a telefoanelor la ore, precum buzunare speciale sau cutii în care sunt adunate toate telefoanele la începutul orei, pe motiv că adesea telefoanele sunt folosite abuziv în timpul orelor de către elevi. 

„Copiii se mai uită în ochi unul la altul, mai discută unul cu altul în pauze, mai apar alte interese în afară de jocuri în telefoane”

Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din capitală implementează o astfel de regulă începând cu 1 martie curent. 

Telefoanele se lasă în cutii speciale și se folosesc doar când este nevoie de ele în timpul orelor. 

Grigore Vasilache, directorul adjunct al Liceului Teoretic „Mircea Eliade”, a declarat pentru Ziarul de Gardă că „o astfel de lege se cerea impusă sută la sută”. 

„Aș spune că este prea devreme să facem o diferență dintre cum era cu telefoane și cum este acum, dar pot să spun clar că deja se văd schimbări. Copiii se mai uită în ochi unul la altul, mai discută unul cu altul în pauze, mai apar alte interese în afară de jocuri în telefoane”,  este convins acesta. 

Grigore Vasilache spune că s-a luat o astfel de măsură în urma discuțiilor inclusiv cu părinții elevilor, majoritatea fiind de acord cu astfel de restricții. El mai susține că elevii nu doar în pauze „stăteau cu ochii în telefoane”, ci sistematic și în timpul orelor.

Grigore Vasilache, director adjunct al Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din Chișinău. Sursa: Facebook

În ceea ce ține de utilizarea telefonului pentru învățare în timpul lecțiilor, Grigore Vasilache argumentează că „dacă elevii au nevoie de telefon pentru ore, se aduce cutia, se ia telefonul, apoi se lasă înapoi în cutie”.   

Directorul adjunct este convins că numai printr-o astfel de reglementare poți să schimbi situația „statului pe rețele și jucatul pe telefon din timpul orelor” și că este de acord ca ministerul să decidă o astfel de reglementare, care să fie obligatorie. 

Cum văd experții „situația telefoanelor mobile” în școlile din R. Moldova? 

Viorica Goraș-Postică, vicepreședinta Centrului Educațional „Pro Didactica”, a declarat pentru Ziarul de Gardă că telefoanele mobile n-ar trebui interzise în școli, ci mai degrabă abordarea acestora trebuie să fie una corectă. 

„Eu, care am călătorit în mai bine de treizeci de țări, nu pot să spun categoric, în baza studiilor de psihopedagogie pe care le am și a cercetărilor pe care le-am făcut, că la moment în R. Moldova este realistă și oportună o astfel de lege, fiindcă avem lucruri mult mai importante de realizat. Noi promovăm ideea de a transforma telefonul într-un instrument de învățare, adică să fie dozat. Apreciez însă experiența școlilor care la intrarea la ore pun telefoanele în dulap sau în buzunare speciale”, a declarat experta. 

Viorica Goraș-Postică a mai adăugat că „utilizarea periodică a telefonului, atât în scopul pregătirii temelor pentru acasă, cât și pentru relaționarea cu părinții, este încă oportună în R. Moldova” și că „telefonul trebuie să fie gestionat corect”. 

Viorica Goraș-Postică, vicepreședinta Centrului Educațional „Pro Didactica”. Sursa: Facebook

Ea consideră că a le interzice elevilor să folosească telefonul va crea și mai multă frustrare: „Acest «nu trebuie» creează o generație de copii supărați pe sistemul de învățământ că li se atentează la libertatea lor de dezvoltare intelectuală. Cred că mai avem de muncit la acest capitol”, afirmă experta. 

Roman Banari, secretar general în cadrul Consiliului Național al Tinerilor din Moldova (CNTM) și membru al European Youth Forum, a afirmat pentru ZdG că problema telefoanelor a fost adresată către Ministerul Educației și Cercetării (MEC), însă lucrurile sunt vagi, întrucât prioritățile acum sunt altele.

Banari este de părere că telefonul este singurul instrument de învățare de care pot dispune elevii la ore atât timp cât nu există alte posibilități.

„Da, există o astfel de problemă în ceea ce privește implicarea precară la ore a unor elevi care folosesc abuziv telefoanele în timpul lecțiilor, dar o altă problemă ține și de cât de capabili sunt unii profesori să îi mobilizeze pe elevi. (…) Desigur că nu putem miza pe o învățătură de calitate utilizând doar telefoanele, de pe care, de altfel, este greu să înveți sau să citești etc. Respectiv, ar fi cazul să optăm pentru laptopuri cel puțin”, conchide Roman Banari.  

Roman Banari, secretar general în cadrul Consiliului Național al Tinerilor din Moldova. Sursa: Facebook

Acesta mai spune că în țara noastră nu există o analiză clară a acestei probleme, care să ne confirme cât de mult sunt folosite telefoanele la ore în scopul „divertismentului” și cât sunt folosite pentru lecții, de aceea „nu ne putem raporta clar la o problemă”, însă Banari este de părere că atât profesorii, cât și elevii, ar trebui să utilizeze la maxim tehnologia cu scop de învățare. 

„Pentru a evita telefoanele, noi trebuie să avem alternative, instituții digitalizate și dotate corespunzător. Aceasta este o responsabilitate a Ministerului Educației până la urmă, știm că este dificil, dar asta este”, susține Roman Banari. 

Ministerul Educației și Cercetării: „Avem în vizor acest subiect la moment”

ZdG a discutat la acest subiect și cu Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării. Acesta afirmă că situația încă se află sub observație și că este nevoie de o perioadă mai lungă de timp pentru a analiza subiectul. 

„Acesta este unul dintre subiectele pe care le abordăm în ultima perioadă. Încă suntem în discuții cu părinții și cu profesorii. Argumentele din ambele părți sunt împărțite și cred că necesită o discuție mai largă ca să putem lua o decizie. Pe de o parte, nu putem lua proprietatea privată a copilului – cum îl confiscăm, ce facem cu el? Pe de alta parte, sunt școli care deja implementează tehnici pentru a interzice telefoanele, pentru că se abuzează la ore (…) Rămâne să analizăm acest subiect, îl avem în lista de priorități”, punctează ministrul. 

Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării

În Anglia, cele mai recente date guvernamentale arată că aproximativ o treime (29%) din elevii de gimnaziu au raportat că telefoanele mobile au fost folosite atunci când nu ar fi trebuit să o facă la majoritatea sau la toate lecțiile.”

Potrivit datelor menționate pe site-ul guvernului britanic, școlile din Marea Britanie au înregistrat succes în interzicerea telefoanelor mobile prin tactici precum introducerea dulapurilor cu puncte de încărcare pentru elevi, asigurându-se astfel că aceștia nu intră cu ele  în sălile de clasă.

În Italia, telefoanele mobile au fost interzise încă din anul 2022, când ministrul Educației, Giuseppe Valditara, a emis o circulară care prevedea interzicerea obligatorie a telefoanelor în școli, „întrucât este un element de distragere a atenției proprii și a celorlalți și o lipsă de respect față de profesori, pentru care prioritară este restituirea autorității”, afirma atunci ministrul Valditara, potrivit documentului oficial.    

La fel și în Franța, la finele anului 2023 a fost adoptată o nouă lege de către ministrul Educației, Bernard Drainville, care interzicea utilizarea telefoanelor mobile și a altor gadgeturi la școală: „Interdicția se aplică utilizării telefoanelor mobile și a oricăror alte echipamente terminale de comunicații electronice (de exemplu, tablete sau ceasuri inteligente) în incinta școlilor și colegiilor.

De asemenea, legea permite consiliului de administrație al liceelor să introducă în regulamentul intern interzicerea utilizării acestor aparate de către elevii de liceu. Această interdicție este valabilă în timpul orelor școlare și extrașcolare”, se arată pe site-ul oficial al Ministerului Educației din Franța.  

Printre țările europene care au interzis sau restricționat folosirea telefoanelor și dispozitivelor mobile în școli se mai numără Grecia sau Finlanda.

VIDEO/ Copilul și telefonul – o relație complicată. Cum influențează dezvoltarea copiilor timpul petrecut în fața ecranelor