Se schimbă ora. Ce efecte negative pot apărea și cum le putem depăși

În noaptea de 28 octombrie 2018, adică sâmbătă spre duminică, pe întreg teritoriul Republicii Moldova va avea loc trecerea la „ora de iarnă”, prin transferul acelor ceasornicului cu o oră înapoi. Astfel, ora 4.00 va deveni ora 3.00. 

Pe lângă câștigul unei ore în plus de somn, schimbarea ceasurilor poate produce și efecte mai puțin pozitive asupra organismului uman, scrie evz.ro.

  1. Lipsa de energie. Sunt persoane care resimt o lipsă de energie, aparent nejustificată, în primele două săptămâni după ce ora a fost schimbată. Explicația este în „debusolarea” ceasului biologic și chiar în inadaptarea organismului la diminuarea expunerii la lumina soarelui.
  2. Apetit crescut. Sunt persoane care resimt această schimbare prin intermediul alimentației. Suntem tentați să mâncăm mai mult și mai „bogat caloric”, ceea ce se traduce printr-o tulburare de alimentație, însă acest episod nu durează mult.
  3. Perturbări de somn. Chiar dacă pare greu de crezut, pentru că „aparent” dormim mai mult cu o oră, resimțim oboseala și devenim irascibili. Avem nevoie de câteva zile până ce organismul se va adapta la noul program.
  4. Stresul. Schimbarea ceasului devine un factor de stres atunci când avem o viață activă. Este important, dacă ne știm cu un grad de stres ridicat, să minimalizăm efectele acestei schimbări și să ne luăm timp să facem schimbarea tuturor ceasurilor la care avem acces în mod direct.
  5. Depresia. Trecerea la ora de iarnă poate declanșa un tip de depresie temporară, cunoscută ca tulburare afectivă sezonieră. Depresia de iarnă sau tulburarea afectivă sezonieră începe să se manifeste odată cu scurtarea zilelor, iar întunericul își face simțită prezența mult mai mult în 24 de ore ale unei zile. Este important de știut că schimbarea orei în sine nu este un factor declanșator al acestor stări, ci mai degrabă un factor care poate contribui suplimentar la accentuarea unui dezechilibru deja existent. De aceea, aceste stări nu își fac simțită prezența simultan și nici nu este obligatoriu să le experimentăm pe toate.

Sugestii pentru a depăși mai ușor această perioadă:

  • Reglarea manuală a ceasului este utilă persoanelor anxioase, stresate, deoarece nu vor mai resimți stare de angoasă generată de faptul că uită să schimbe ora. În altă ordine de idei, atunci când nu ne bazăm pe tehnologie când vine vorba de schimbarea orei, de fapt, ne obișnuim cu ideea că intrăm într-un alt ritm.
  • Suntem tentați să lenevim în weekend- urile imediat după schimbarea orei, însă acest aspect aduce după sine un disconfort pentru că seara vom adormi mai greu și nu ne vom acomoda schimbării cât mai repede.
  • Să evităm consumul de cafea și băuturi ce conțin cofeină. Cu toate acestea, sunt persoana care nu sunt afectate de schimbarea orei și se simt în elementul lor atunci când știu că au de dormit mai mult sau atunci când persoanele au un randament mai bun seara.
  • Persoanele care sunt mai eficiente seara, în această perioadă, se simt perfect și, de multe ori, le este greu să-i înțeleagă pe cei care nu se acomodează sau se acomodează mai greu. Indiferent de ce parte a baricadei ne găsim, dacă ne acomodăm repede sau nu, este important să ne focusăm pe latura pozitivă. Atunci când ne „hrănim” cu aspectele negative, de fapt ne îngreunăm procesul de adaptare.

În septembrie, curent, Comisia Europeană a propus renunţarea la schimbarea sezonieră a orei în Europa în 2019, oferind statelor membre libertatea de a decide dacă doresc să aplice în mod permanent ora de vară sau de iarnă. Pentru a permite o tranziţie fără probleme, conform propunerii Comisiei, fiecare stat membru ar trebui să comunice, până în aprilie 2019, dacă intenţionează să aplice în mod permanent ora de vară sau pe cea de iarnă.

Comisia Europeană a organizat și o consultare publică în vara anului 2018, care a primit 4,6 milioane de răspunsuri – cel mai mare număr de răspunsuri primite vreodată în cadrul oricărei consultări publice organizate de Comisia Europeană. 84 % dintre respondenţi au fost în favoarea renunţării la schimbarea sezonieră a orei. Mai multe state, printre care Islanda, Rusia, Belarus sau Turcia nu schimbă ora.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *