Principală  —  Ştiri  —  Social   —   O afacere socială din R.…

O afacere socială din R. Moldova provoacă părinții și copiii să recicleze creativ: „Împreună oprim invazia de deșeuri”

Atelierul „EduJoc” a lansat o provocare inedită pentru copii și părinți. Aceștia sunt îndemnați să facă reciclare creativă, cu scopul de a opri „invazia de deșeuri”. Fondatorul „EduJoc”, Igor Hîncu, punctează că, pe lângă decorațiunile din carton pe care le vor decupa gratuit pentru copiii ce vin la atelier, vor mai decupa și jucării pentru pisici, cu scopul de a cultiva atât dragostea de mediu, cât și grija pentru necuvântătoare. 

Voi aduceți cartonul, iar noi vă oferim gratuit monstrul cu laser. Dacă aveți prin casă/depozit carton uzat, care nu vreți să ajungă la gropile de gunoi, dar căruia ați vrea să-i prelungiți ciclul de viață şi să-l transformați în jucării sau decorațiuni, vă invităm la atelier să creăm împreună ceva frumos.

Reciclarea creativă este una dintre cele mai importante lecții pe care le putem învăța împreună cu copiii noștri. Grija pentru planetă este responsabilitatea tuturor”, a sunat îndemnul „EduJoc”.

„Nu aud ce spui, pentru că ceea ce faci strigă mai tare”

Igor Hîncu afirmă că, după ce atelierul a distribuit eroilor din prima linie peste 80 mii de viziere, boxe de intubare, dispozitive de comunicare, măşti pentru hipoacuzici şi alte echipamente de protecție, care au contribuit la diminuarea ratei de infectare, s-a simțit responsabil pentru plasticul ce a stat la baza acestor echipamente. Din acest motiv, s-a decis pentru o reprofilare – producerea jocurilor din carton. 

Am creat un constructor din carton care pe noi ne-a salvat în perioada carantinei: copiii au fost captivați şi prinşi în vraja jocului multă vreme. Câteva cubulețe din carton s-au dovedit a fi un joc de construit cu totul special. 

Am inventat câteva idei uimitoare de aventură: am construit un submarin – pentru că ne plac excursiile sub apă, apoi am mers într-o o călătorie către lună într-o navă spațială, tot construită din cuburile de carton. Pentru prințesa  noastră Rebeca, am creat un castelul, iar viteazul Elisei s-a luptat cu un dragon feroce. Ne-am plimbat pe un leu, am construit un magazin şi am testat alte zeci de moduri de a încuraja jocul imaginativ”, povestește Hîncu. 

După ce a văzut că pot construi aventuri din cele mai trăsnite şi inimaginabile cu ajutorul cartonului, familia Hîncu a decis să împărtăşească experiența cu alți părinți și copii. Astfel, și-au provocat urmăritorii să facă la reciclare creativă – „Ei au adus deșeurile din carton, iar noi le-am oferit gratuit monstrul cu laser”. 

În urma invitației respective, mai multe grupuri de copii au mers la atelierul din Floreni cu deşeurile din carton adunate prin casă, dornici să le transforme în decorațiuni, măşti sau chiar jucării pentru pisici.  

Un grup de meşteri de la liceul Orizont „Super Eroii care salvează planeta”, au venit chiar de două ori, semn că au îndrăgit activitatea prin care continuă ciclul de viață al cartonului”, adaugă Igor Hîncu. 

În opinia sa, copiii au nevoie cel mai mult de modele pozitive, care să-i învețe să respecte și să protejeze natura. 

Ana Niculaeș

Potrivit psihologului Ana Niculaeș este important ca educația ecologică să înceapă din familie, întrucât copiii preiau mai ușor exemple din acțiunile adulților, decât din ceea ce spun ei. 

Regula de bază în educarea copiilor este: nu aud ce spui, pentru că ceea ce faci strigă mai tare. Adulții mereu sunt un model pentru copii, iată de ce, dacă vrem ca copii să fie implicați în reciclare, cel mai simplu mod este ca noi, la rândul nostru, să reciclăm și să le explicăm importanța reciclării”, explică specialista. 

Datele Biroului Național de Statistică (BNS) arată că în R. Moldova se formează aproximativ 3 milioane de metri cubi de deşeuri care provin din gospodării şi din activităţile comerciale. Circa 90% dintre acestea sunt aruncate la gunoiști fără a fi sortate sau prelucrate. 

Conform Inspectoratului pentru Protecția Mediului (IPM) rata de reciclare și valorificare a deșeurilor este foarte redusă, iar deșeurile reciclabile sunt aruncate împreună cu cele nereciclabile la gunoiști. Astfel, se pierde potențialul util al plasticului, hârtiei, sticlei și a metalelor.

„Ne vedem nevoiți să intervenim” 

Igor Hîncu punctează că, întrucât „EduJoc” este afacere socială și oferă soluții pe termen lung pentru unele probleme din comunitate, au decis să transforme reciclarea creativă într-un nou obiectiv al lor.  

Mai ales că statul, în loc să asigure un management eficient al deșeurilor, obstrucționează activitatea unicii întreprinderi de sortare din Moldova. 

Ne vedem nevoiți noi să intervenim și să contribuim la stoparea invaziei de deșeuri, planificăm chiar să achiziționăm un utilaj pentru reciclarea creativă a cartonului, ca cei mici să nu aștepte prea mult „monstrul” să le decupeze foile din carton”, mai spune Igor Hîncu. 

Activista eco Elena Tacu, de la „Tinerii pentru Eco Plastic”, subliniază că în R. Moldova sunt „mai multe gunoiști decât localități”, așa că orice activitate ce vizează ridicarea nivelului de conștientizare a populației și mai ales a copiilor este binevenită. 

Upcycling-ul adevărat nu există doar de dragul făcutului, ci servește un scop. R. Moldova are nevoie de asemenea inițiative, întrucât ele devin substrat pentru o tânără generație informată și activă.

Din păcate, acum responsabilitatea pentru administrarea deșeurilor este pusă pe umerii societății civile și a întreprinderilor sociale. Upcycling-ul este un prim pas spre gestionarea corectă a gunoiștilor”, opinează ea. 

Pe viitor, „EduJoc” planifică să extindă această inițiativă și urmează să deschidă curând un punct de upcycling chiar lângă magazin, unde își doresc să recicleze, împreună cu copiii, cam tot ce se poate. 

Reciclarea creativă, cunoscută și ca upcycling sau reutilizare creativă, este un proces prin care deșeurile, obiectele inutile sau cele nedorite sunt transformate prin metode creative în ceva nou, interesant și folositor.

O afacere socială reprezintă activitatea economică a unui antreprenor sau a unei organizații care își folosește profitul în scopuri caritabile, sociale. Igor Hîncu a pus bazele afacerii sale „EduJoc” acum 8 ani, iar jucăriile produse la atelierul de la Floreni se zice că sunt pentru toți copiii de la 1 la 99 de ani.