Principală  —  IMPORTANTE   —   Foto/ Un avion ucrainean, gestionat…

Foto Un avion ucrainean, gestionat de o companie suspectată de implicare în comerț ilegal cu arme, a staționat șase zile pe Aeroportul Internațional Mărculești. Precizările autorităților

Sursa: jetphotos.com

După ce a staționat șase zile pe Aeroportul Internațional Mărculești, duminică, 21 iunie, un avion al unei companii ucrainene a decolat spre Egipt. Destinația finală însă nu a putut fi stabilită, pentru că aeronava a dispărut de pe radar.

Ziarul de Gardă a constatat că atât compania aeriană care a operat anterior această aeronavă, cât și actuala firmă ucraineană care gestionează acest avion au fost suspectate că ar fi implicate în comerțul ilegal de arme și că ar fi avut relații cu Viktor Bout, un traficant de arme rus.

Potrivit autorităților, motivul staționării aeronavei pe teritoriul aeroportului din R. Moldova a fost „odihna echipajului și confirmarea recepționării achitării pentru motoare”.

Potrivit site-ului de specialitate, FlightRadar24, avionul UR-CPV, de tip Ilyushin IL-76T, operat de compania aeriană Yuzmashavia, a decolat la 15 iunie, aproximativ ora 16:47, de pe Aeroportul Gostomel din Ucraina și a aterizat la scurt timp pe Aeroportul Internațional Mărculești. 

Sursa: jetphotos.com

Ziarul de Gardă a constatat că aeronava IL-76 UR-CPV aparține companiei Artic Group LP, iar din anul 2018 aceasta este operată de compania Yuzmashavia, o companie aeriană cu sediul în Dnipro, Ucraina, înființată în 1985. Compania nu are un site activ, însă potrivit site-ul vechi, domeniul său de activitate este de a desfășura „transporturi aeriene în domeniul aviației de afaceri, dar și livrarea mărfurilor voluminoase în scopuri civile și militare”.

O notă a președintelui Consiliului de Securitate al Organizației Națiunilor Unite din anul 2000, care include raportul final al mecanismului de monitorizare a sancțiunilor din Angola, arată că firma aeriană Yuzmashavia ar fi oferit aeronave charter pentru utilizarea fixă în transfortarea armelor companiei AirCess deținută de Viktor Bout, un traficant de arme rus.

Totodată, aeronava IL-76 UR-CPV s-a aflat anterior în gestiunea companiei Aerocom, o companie aeriană cu sediul la Chișinău, care era suspectată că ar fi implicată în comerțul ilegal de arme și că ar fi avut relații cu același Viktor Bout. În 2004, firma a fost închisă.

Motivul staționării aeronavei pe teritoriul Aeroportului Internațional Mărculești, invocat de autorități

După șase zile de staționare, la 21 iunie, aproximativ ora 14:55, avionul a decolat spre o direcție necunoscută. Ulterior, zburând deasupra Mării Mediterane, neajungând până la Egipt și virând ușor în direcția Libiei, avionul a dispărut de pe radar.

Sursa: flightradar24.com

Contactat de Ziarul de Gardă, Nicolae Clichici, administratorul Aeroportului Internațional Mărculești, ne-a comunicat că nu cunoaște detaliile staționării aeronavei pe teritoriul aeroportului pe care-l administrează.

„Ei au venit, au staționat un timp oarecare, au achitat parcarea și cam asta-i tot. Celelalte detalii nu țin de competența aeroportului. Noi doar organizăm totul din punct de vedere tehnic. Mai multe detalii despre acest zbor vă poate comunica Moldatsa sau Autoritatea Aeronautică Civilă, fiindcă ei au dat permisiunea de decolare și lor li se prezintă planul de zbor”, a precizat acesta.

Sursa: flightradar24.com

Ulterior, Irina Bodolica, șefa Serviciului de presă al Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC), a confirmat pentru ZdG că aeronava IL-76 UR-CPV a companiei aeriene Yuzmashavia a sosit pe aeroportul Mărculești din Gostomel (Ucraina) la data de 16 iunie. Totodată, potrivit informației oferite, avionul avea la bord un elicopter Mi-8, dezasamblat, care aparține aceleiași companii. 

„A plecat la data de 21 iunie în Alexandria, Egipt, cu două motoare la bord, ale lor, de asemenea care erau transmise companiei Space Cargo Inc. din Egipt”, a punctat Irina Bodolica.

Șefa Serviciului de presă al AAC a precizat că motivul staționării aeronavei pe teritoriul aeroportului din Mărculești a fost „odihna echipajului și confirmarea recepționării achitării pentru motoare”.

„În aviația civilă este obișnuit ca toate companiile aeriene să procure sau să arendeze motoare, în caz că ale lor sunt defectate și se află la uzină, la reparație”, a menționat aceasta.

Ziarul de Gardă a constatat că acest avion a fost surprins de mai multe ori, în perioada aprilie-mai 2020, pe mai multe aeroporturi din China.