Principală  —  IMPORTANTE   —   DOC/ Delapidări de milioane la…

DOC Delapidări de milioane la Calea Ferată din Moldova. Dezvăluirile raportului comisiei speciale de anchetă: „Până în 2025 vom avea zero vagoane pentru pasageri și zero pentru marfă”

Imagine-simbol

În ultimul deceniu, Întreprinderea de Stat Calea Ferata a Moldovei a fost delapidată cu aproximativ un miliard de lei. Cel puțin asta dezvăluie raportul Comisiei parlamentare speciale în urma analizei situației economico – financiare a Întreprinderii de Stat Calea Ferată, prezentat joi, 22 aprilie, în plenul Parlamentului de la Chișinău.

Raportul dezvăluie detalii cu privire la activitatea instituției și datoriile acumulate pe parcursul ultimilor ani.

Potrivit membrilor Comisiei de anchetă, raportul privind analiza situației economico-financiare de la Î.S. „Calea Ferată din Moldova” și rezultatul activității ramurii de transport feroviar pentru perioada 2010-2020 urmează să fie remis spre informare Guvernului R. Moldova și Procuraturii Generale.

„Vreau să vă prezint cum arată Calea Ferată moldovenească la noi și apoi vă spun unde a fost delapidată Calea Ferată. (…) Lungimea administrată este de 1749 de km. (…) Pe calea ferată din R. Moldova se circulă cu o viteză maximă de 90 km/h, viteza medie fiind de 50 km/h. În unele locuri se circulă cu 5 km/h, aici vedem că se începe degradarea foarte serioasă a infrastructurii căii ferate. Avem 145 de locomotive, 13 sunt situate în regiunea transnistreană. (..) Acum avem o mie și ceva de vagoane, iar în anul 2025 o să avem zero vagoane de marfă dacă nu o să se facă investiții. Sunt 92 de vagoane de pasageri, iar în anul 2024 o să avem zero vagoane de pasageri. (…) După planul elaborat în 2018, pentru modernizarea Căii Ferate era nevoie de 644 de milioane de euro. (…)”, a declarat deputatul socialist Lipskii Oleg, președintele Comisiei de anchetă.

Președintele comisiei de anchetă, cel care a prezentat raportul, socialistul Oleg Lipskii, a solicitat Procuraturii Generale (PG) să învestigheze legalitatea emiterii ordonanței de clasare a cauzelor penale care au ca obiect investigarea patrimoniului și acțiunile angajaților din cadrul CFM pe parcursul anilor 2010-2020.

Cum a fost delapidată ÎS Calea Ferată: utilizarea deficientă a combustibilului, în 2018 – 2019, în doi ani 22 900 000 de lei – furturi de motorină. Cifrele sunt extrem de mari. (…) Cheltuieli neîntemeiate – contract încheiat cu un birou de avocați în valoare de 203 mii de lei, să sperăm că banii nu au fost spălați. În total, cheltuieli neîntemeiate – 20 de milioane de lei în zece ani. (…) Casări dubioase avem de 1 583 000 de lei”, a mai adaugat Oleg Lipski.

În context, vicepreședintele Parlamentului, deputat Partidului Platforma Demnitate și Adevăr (DA), Alexandru Slusari, menționează că, în contextul ultimelor evenimente, Î. S. „Calea Ferată din Moldova” riscă să falimenteze.

Calea Ferată din Moldova riscă să falimenteze fără intervenția unui Guvern responsabil. Am tras acest semnal de alarmă de ani de zile. Astăzi avem raportul comisiei parlamentare de anchetă inițiată ca urmare a eforturilor Platformei DA. Nu ne vom opri până când beneficiarii schemelor criminale nu vor fi pedepsiți. În numele Platformei DA cer guvernului interimar și celor ce-l tutelează să găsească de urgență soluții pentru achitarea restanțelor de 4 luni de zile la salarii pentru cei 6500 de angajați. Nu vă mai bateți joc de oameni, de familii întregi rămase prizonierele iresponsabilității și nesimțirii voastre”, a declarat deputatul Platformei DA și membrul Comisiei, Alexadnru Slusari.

Proiectul de Hotărâre a fost aprobat de majoritatea deputaților.

Proiectul de Hotărâre:

În luna martie curent, Ziarul de Gardă a scris că șefii numiți pe criterii politice, furturi de combustibil, dosare penale fără finalitate deschise în urma neregulilor depistate la întreprindere, lipsa de control și starea slabă a infrastructurii feroviare sunt doar câteva dintre motivele care au dus Calea Ferată la situația în care nu își mai poate onora obligațiunile față de angajații care nu și-au primit salariile de câteva luni. Starea de degradare continuă a sectorului feroviar a condus, în 2021, întreprinderea în derivă, cu datorii de circa 765 de milioane de lei, restanțe la salarii de aproximativ 90 de milioane de lei, dar și cu o stare tehnică la fel de problematică ca și cea financiară. 

DETALII AICI: Calea Furată a Moldovei. Drumul spre faliment

Pe 4 martie, la Parlament a fost discutată situația financiară și restanțele salariale ale Î.S. „Calea Ferată a Moldovei”, cu participarea angajaților de la întreprindere, care au organizat o manifestație de protest în fața clădirii Parlamentului și Președinției. În cadrul discuțiilor, angajații de la Î.S. „Calea Ferată a Moldovei” au solicitat statului să întreprindă măsurile necesare pentru depășirea crizei financiare cu care instituția se confruntă de mai multe luni.

Pe 4 februarie, plenul Parlamentului a aprobat crearea Comisiei speciale privind analiza situației economico-financiare de la Î.S. „Calea Ferată a Moldovei” și rezultatul activității ramurii de transport feroviar pentru perioada 2010-2020.

Curtea de Conturi a constatat într-un audit pentru anii 2018-2019 că ÎS „Calea Ferată a Moldovei” a gestionat neconform resursele financiare publice și patrimoniul public. Potrivit raportului audiat la 2 februarie, în cadrul ședinței Comisiei de control al finanțelor publice, unele activități realizate nu au întrunit în totalitate criteriile de conformitate care guvernează această întreprindere, iar sistemul de control intern managerial necesită a fi consolidat, pentru susținerea managementului în abordarea riscurilor de regularitate.

Astfel, neelaborarea, necoordonarea și neaprobarea corespunzătoare a unui nomenclator complex al serviciilor aferente altor activități operaționale prestate de „Calea Ferată a Moldovei” și a tarifelor aferente contravin exigențelor legale privind organizarea și funcționarea întreprinderilor de stat și municipale, se menționează în Raport.

Totodată, nerealizarea pe deplin a măsurilor de dare în locațiune a încăperilor neutilizate a generat dispute și carențe compromise în valoare totală de 19 986,8 mii de lei, precum și a determinat nemajorarea veniturilor proprii pasibile de acumulat în sumă de circa 3 793,9 mii de lei. Iar nerespectarea reglementărilor privind organizarea și funcționarea întreprinderilor de stat și municipale s-a soldat cu comercializarea neconformă a circa 66,6 mii tone de active circulante sub formă de materiale feroase și administrarea neconformă a investițiilor financiare pe termen lung în părți neafiliate în valoare de 15 411,6 mii lei.  

Mai multe consecințe negative a avut și aplicarea necorespunzătoare a reglementărilor contabile. În același timp, neonorarea conformă a angajamentelor asumate de întreprindere a cauzat suportarea unor cheltuieli sub formă de penalități, iar monitorizarea necorespunzătoare a scopurilor în corelare cu resursele financiare necesare și rezultatele finale stabilite a condiționat efectuarea unor investiții în imobilizări necorporale în valoare totală de 17 534,7 mii lei, care nu se utilizează conform destinației și nu produc beneficii întreprinderii.

La 22 februarie angajaţii nodului feroviar Ocniţa au blocat în semn de protest, circulaţia trenurilor marfare care intră în ţară. Oamenii spun că nu au primit salariile din luna noiembrie, iar conducerea căilor ferate îi hrăneşte doar cu promisiuni.

La 25 februarie și angajații nodului feroviar Bălți au protestat, din cauza întârzierilor salariale.