Principală  —  IMPORTANTE   —   Benzina a atins prețul de…

Benzina a atins prețul de 15,47 lei în R. Moldova. Ce înseamnă, de fapt, scăderea prețurilor la carburanți? Expert: „Prețurile vor fi într-o continuă scădere”

Foto: washcycle.com

Carburanții au înregistrat o nouă scădere a prețurilor, ajungând la minimele acestui an. Astfel, șoferii pot procura astăzi, 24 aprilie, un litru de carburant cu 15,47 lei, cu aproximativ patru lei mai puțin decât la începutul anului.

În acest sens, Ziarul de Gardă a vorbit cu fostul director al ANRE, expertul în energetică de la Institutul IDIS„Viitorul”, Victor Parlicov, care a oferit o explicație privind scăderea prețurilor la carburanți. Potrivit expertului, dacă prețul la petrol pe piața internațională nu se va majora sau dacă nu se va stabiliza, atunci se așteaptă la o continuă scădere de preț la carburanți.

Vineri, 24 aprilie, pentru un litru de benzină cu cifra octanică 95, șoferii trebuie să scoată din buzunar aproximativ 15,47 lei. Motorina standard este în jur de 13,12 lei pe litru iar cea Extra ajunge la 13,37. Gazul lichefiat a ajuns până la 9,67 lei.

Prețurile afișate de mai multe stații PECO din R. Moldova
Prețurile afișate de mai multe stații PECO din R. Moldova

În România cea mai ieftină benzină poate fi cumpărată acum cu 4,28 lei litrul (20, 73 lei MDL), iar cea mai ieftină motorină cu 4,25 lei/litru (20,58 lei MDL).

Ce înseamnă, de fapt, scăderea prețurilor la carburanți? Expert: „Prețurile vor fi într-o continuă scădere”

Contactat de Ziarul de Gardă, Victor Parlicov, fostul director al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică, expertul în energetică de la Institutul IDIS „Viitorul”, a declarat că scăderea prețurilor la carburanți are loc datorită războaielor comerciale între SUA și China, dar și a crizei provocate de COVID – 19.

„Economia mondială a intrat în stagnare, iar economia Chinei chiar într-o recensiune. Datorită acestor motive a scăzut brusc cererea de combustibil. În R. Moldova, după introducerea carantinei, vânzările de produse petroliere la fel au scăzut cu peste 40 la sută”, a susținut expertul.

Totodată, potrivit expertului, companiile care extrag petrol nu au reacționat suficient de flexibil la cererea de pe piață, inclusiv din motiv că există diferențele politice între Arabia Saudită și Rusia.

„Acest lucru a dus la faptul că oferta globală de petrol este mult peste cerere. Respectiv, excesul este absorbit prin creșterea stocurilor de petrol la nivel global, care sunt pe cale de a atinge maximele istorice. Într-un final, în formatul OPEC+ s-a convenit la reducerea volumelor de extracție cu circa 10 milioane de barili pe zi, însă dacă măsurile de carantină în SUA, UE, China se vor menține, acest volum de producție va fi oricum mult peste cerere”, explică Parlicov.

Potrivit lui Victor Parlicov, stabilizarea prețurilor poate fi atinsă doar prin stabilizarea cererii și ofertei de petrol, mai precis prin relansarea economiei mondiale și/sau reducerea „și mai profundă a volumului producției”.

Ținând cont de stocurile existente de petrol, eu cred că cel puțin în următoarea jumătate de an prețurile nu vor urca până la 40 de dolari. Pe piață globală la moment au avut loc fenomene care nu s-au mai întâlnit până acum (de ex. prețuri negative pentru petrolul WTI)”.

Ce se întâmplă în R. Moldova?

Din moment ce R. Moldova nu dispune de rafinării „(este una, dar e de capacitate mică), țara nostră importă produse petroliere rafinate. Astfel, prețurile de la stațiile de alimentare din R. Moldova nu sunt direct afectate de prețul barilului”, potrivit expertului.

Problema majoră a pieței noastre este că operatorii de pe piața petrolieră afișează peste tot practic aceleași prețuri, diferența de preț la panouri practic nu există.

Acest lucru creează suspiciuni rezonabile că între operatori este un acord anticoncurențial care este coordonat cu instituțiile publice responsabile de domeniu. În general, dacă e să comparăm prețurile cu amănuntul din Moldova, curățate de componenta fiscală, cu cotațiile bursiere ale petrolului, vom observa că operatorii de pe piață au cea mai înaltă marjă anume perioadele în care barilul scade.

Prețurile vor continua să scadă și acum, doar că fiecare zi de reținere” a acestor scăderi vor însemna marjă mai mare pentru companiile petroliere din contul consumatorilo”, a punctat Victor Parlicov, fostul director ANRE, expertul în energetică de la Institutul IDIS „Viitorul”.

La 21 aprilie, prețul petrolului american a scăzut la un nivel nemaivăzut din istorie, coborând sub nivelul de un dolar pentru un baril de West Texas Intermediate (WTI). Ieftinirea barilului de WTI a durat însă doar o zi, transmite Mold-Street, precizând că totul s-a întâmplat ca urmare a expirării pe 20 aprilie a contractelor de livrare pentru luna mai. A doua zi, cotația petrolului WTI a revenit la normal și un baril costă mai mult de 21 de dolari.