Principală  —  IMPORTANTE   —   Atelierul de tradiții meșteșugărești care…

Atelierul de tradiții meșteșugărești care aduce bucurie în sufletele oamenilor

Este antreprenoare din 1997, are afaceri active în domeniul materialelor de construcții, însă, având convingerea că un om trebuie să lase ceva în urma sa, la 53 de ani a decis să creeze un centru de tradiții meșteșugărești. Liliana Starciuc din raionul Ungheni a decis să investească într-o activitate de suflet, care va aduce bucurie și oamenilor din raion. Femeia creează ii, cămăși și rochii tradiționale. Datorită suportului Uniunii Europene (UE), și-a automatizat activitatea, ceea ce îi va permite să creeze locuri de muncă, dar și să termine comenzile într-un timp mai scurt.

De mai bine de 13 ani, Liliana Starciuc brodează manual ii și rochii, creează icoane și tablouri din mozaic. Din motiv că și-a dorit să facă arta mai accesibilă, a decis să investească în activitatea de creație și a deschis atelierul de tradiții meșteșugărești. În anul 2018 femeia a accesat un grant în cadrul programului „Femei în Afaceri”, implementat de Organizația pentru Dezvoltarea sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM). Prin intermediul acestuia, antreprenoarea a cumpărat o mașină de brodat computerizată în valoare de 176 de mii de lei. Femeia a obținut 110 mii de lei din grant, iar restul sumei a investit-o din mijloacele financiare proprii. 

Înainte de a accesa grantul, Liliana a mers la instruiri și la conferințele ODIMM, spunându-şi că ar fi bine să-și încerce norocul. A creat un plan de afaceri, iar în aproximativ nouă luni a primit banii.

A înțeles cât de important este să ai un plan de afaceri

„Înainte de a accesa grantul, ODIMM ne-a instruit și ne-a învățat cum să completăm un plan de afaceri și cum să-l scriem. Am mers la aceste instruiri în jur de o săptămână. Atunci mi s-a părut foarte complicat, însă s-a dovedit a fi destul de simplu”, spune antreprenoarea. 

Ea spune că, deși are experiență în gestionarea afacerilor, a înțeles cât de important este să ai un plan pentru dezvoltarea lor. Acest lucru îți permite să știi din timp dacă afacerea va avea sau nu succes. 

Ii create de Liliana Starciuc

Mașina de brodat pe care a cumpărat-o îi ușurează munca și scurtează din timpul de îndeplinire al comenzii. Spre exemplu, o rochie poate fi brodată în aproximativ nouă zile.

Într-un program Liliana creează design-ul broderiei, iar ulterior modelul este transmis în computerul mașinii. I-a luat aproximativ o jumătate de an să învețe programele, însă astăzi are o colecție întreagă de ii și cămăși populare.

Mașina de brodat îi va permite Lilianei să aibă o productivitate a muncii mult mai mare și să îndeplinească comenzile la timp. Antreprenoarea spune că multă lume este interesată de portul popular: mirii și nașii aleg aceste straie atunci când fac nuntă în stil tradițional, sunt la mare căutare  prosoapele, iar persoanele din diasporă își doresc să aibă o ie sau o cămașă în garderoba lor.  

Colaborarea cu meșterii populari

În primul an de la crearea afacerii, femeia își propune să creeze patru locuri de muncă, iar ulterior, în fiecare an să angajeze câte două sau trei persoane. De asemenea, antreprenoarea își dorește să colaboreze și cu meșterii populari din raion și să-i implice în confecționarea manuală a lucrurilor. Pentru aceasta a invitat și un meșter popular care a instruit paisprezece femei cu care speră să colaboreze pe viitor. 

Liliana susţine că, pe lângă planul de afaceri, persoana care își dorește să aplice la un grant ar trebui să aibă înregistrată o întreprindere, să poată contribui cu 10% din sumă și să completeze niște declarații pe proprie răspundere că nu are datorii la buget. 

Programul „Femei în afaceri ” este destinat femeilor care planifică să-și inițieze sau extindă afacerile, în special în zonele rurale. Până în prezent, au fost semnate 481 de contracte de finanțare, iar mărimea granturilor aprobate constituie peste 73 de milioane de lei. Afacerile care s-au dezvoltat în baza lor au creat aproape 2000 de locuri de muncă.

Acest material este produs în cadrul campaniei de informare „UE-Moldova: Împreună mai puternici”, desfășurată de proiectul „Comunicare strategică și suport pentru mass-media în Republica Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană. Conținutul materialului aparține autorilor și nu reprezintă în mod obligatoriu viziunea UE.