Principală  —  Ştiri  —  Politic   —   (doc) Ex-șeful MoldATSA, treaz în…

(doc) Ex-șeful MoldATSA, treaz în momentul accidentului, dar cu semne ale „consumului de opium”

Șeful Întreprinderii de Stat „Moldatsa”, Vadim Gugea a fost demis de către ministrul Economiei și Infrastructurii nu pentru că a accidentat mașina de serviciu și pentru că ar fi consumat stupefiante, dar pentru că fostul administrator al întreprinderii, Veaceslav Frunze, a reușit să demonstreze în judecată că Gugea a obținut fotoliul printr-un concurs în care au fost admise mai multe nereguli. Hotărârea instanței de fond din 7 septembrie poate fi contestă la Curtea de Apel în termen de 30 de zile. Operativitatea de care a dat dovadă însă Ministerul Economiei și Infrastructurii (MEI) ar putea denota faptul că decizia Judecătoriei Chișinău a fost pusă în funcțiune pentru a evita un scandal mediatic legat de avarierea mașinei de serviciu a „Moldatsa”, în valoarea de 720 de mii de lei, de către Vadim Gugea, accident despre care a scris recent Ziarul de Gardă. Potrivit procesului verbat al examinării medicale, Vadim Gugea nu se afla în stare de ebrietate la momentul accidentului, dar starea acestuia era caracterizată prin „consecințele consmului de stupefiante (opium)”.

Vadim Gugea a ajuns șef interimar la Moldatsa în octombrie 2015, după ce ex-ministrul Iurie Chirinciuc l-a demis din funcție pe fostul administrator Veaceslav Frunze, pe motiv că „angajații au restanțe salariale, conducerea întreprinderii ridica salarii de zeci de mii de lei”, respectiv, „o astfel de administrare a patrimoniului public este inadmisibilă”.  La 14 martie curent, după un concurs public, Gugea este numit de Chirinciuc șef  al singurul furnizor de servicii de aeronavigaţie în R. Moldova. În concurs și-a depus candidatura și Veaceslav Frunze, ultimul însă nu a promovat proba CV-ului, iar ulterior a contestat în judecată rezultatele concursului, pentru ca la 7 septembrie curent să obțină anularea acestora.

Respectiv, Ministerul Economiei și Infrastructurii l-a demis pe Vadim Gugea la o săptămână după ce instanța de fond a declarat nule procesele verbale ale ședinței Comisiei de concurs pentru ocuparea funcției vacante de administrator al Î.S „Moldatsa”, ordinul ex-ministrului Iurie Chirinciuc prin care Gugea era desemnat câștigător al concursului, dar și contractul individual de muncă între minister și Vadim Gugea. Pe portalul instanțelor se regăsește decât dispozitivul hotărârii, în document însă nu se precizează când urmează a fi citită decizia motivată.

Potrivit unui comunicat de presă, Ministerul Economiei și Infrastructurii urmează să organizeze un concurs public privind desemnarea unui nou administrator al întreprinderii de stat „Moldatsa”.

ZdG a scris recent că mașina întreprinderii „Moldatsa”, condusă de Vadim Gugea, a fost implicată într-un accident rutier. Automobilul, o Toyota Highlander,  cumpărată de fosta conducere „Moldatsa”, în 2014, cu suma de 720 de mii de lei, a fost grav avariat și nu a fost deocamdată reparat.

Într-un demers semnat de compania de asigurări „Transelit”, cea la care este asigurată mașina întreprinderii de Stat „Moldatsa”, se menționează că Vadim Gugea, cel care se afla la volanul mașinii, ar fi consumat „substanțe stupefiante”.

ZdG a intrat în posesia Procesului verbal „al examinării medicale de constatare a faptului de consumare a alcoolului, sătrii de ebrietate și naturii ei”, întocmit la 8 august, zi în care s-a produs accidentul, pe numele lui Vadim Gugea. Drept concluzie a examinării, medicul scrie că șoferul, adică Gugea era „treaz”, dar că au fost constatate consecințe ale consumului de stupefiante (substanțe din categoria drogurilor – n.r.) sub formă de „opium”. Documentul ne-a fost oferit de Sorin Stati, fostul director al Moldatsa.

Apelat de ZdG, Vadim Gugea nu a răspuns la telefon.

Vadim Gugea a ajuns şef în aviaţie după ce a plecat din firma lui Chirinciuc care are afaceri în domeniul… mobilei. În 2015, în doar două luni de şefie interimară la Moldatsa, conform declaraţiei sale cu privire la venituri şi proprietate depusă la Comisia Naţională de Integritate, Gugea a ridicat nu mai puţin de 104,3 mii de lei. Deci, nu mai puţin de 52 de mii de lei pe lună (!), în timp ce solicitările controlorilor de trafic aerian de a reveni la salariile din 2015 rămâneau nerezolvare. În total, în 2015, valoarea remunerației celor 3 administratori ai Moldatsa a fost de 875 mii de lei, iar membrii Consiliului de Administrație au fost plătiți cu 238 mii de lei.

În noiembrie 2016, ZdG scria că în ultimii ani, Moldatsa a fost implicată în mai multe scheme dubioase care au dus la irosirea sau chiar la dispariţia din bugetul întreprinderii, deci şi al statului, a milioane de lei. În 2014-2015 întreprinderea s-a transformat într-o adevărată pepinieră a rudelor şefilor unor instituţii de stat. Aici deţineau funcţii cheie Mariana Tăbuică, sora lui Vladimir Cebotari, ministrul Justiţiei (ex-viceministru al Transporturilor), finul şi cumnata lui Vasile Botnari, acum ministru al Tehnologiilor Informaţiei şi Comunicaţiilor (ex-ministru al Transporturilor), fiul deputatei Valentina Buliga, fiica şefului SIS, dar şi alte rude ale unor procurori, judecători sau ale unor şefi de la Moldatsa.

În perioada respectivă, rudele demnitarilor au beneficiat de salarii majorate şi de prime unice, împrumuturi fără dobândă, unii dintre ei în condiţii exclusiviste. O parte dintre angajaţi erau detaşaţi la MTID, deşi primeau salarii de zeci de mii de lei de la Moldatsa. Aceste nereguli au fost confirmate şi de un raport de audit al MTID, condus de noul ministru, Iurie Chirinciuc, doar că, deşi acesta a fost trimis inclusiv Centrului Naţional Anticorupţie (CNA), nimeni nu a avut de suferit. Mai mult, dezmăţul şi irosirea banului public au continuat, inclusiv cu o nouă conducere în fruntea ministerului.

Citiți și: