(doc) Detalii oficiale din dosarul morții cuplului Aldea-Teodorovici

Cu o viteză de 128 km/h, mașina a ieșit de pe carosabil și a intat într-un copac de marginea drumului, după ce șoferul a adormit și a pierdut controlul volanului. Impactul cu arborele arborele s-a produs în partea din spate a automobilului. Se întâmpla la aproximativ ora două în noaptea de 29 spre 30 octombrie 1992 și la o distanță de circa 49 de km de București. Pe bancheta din spate se aflau Ion și Doina Aldea-Teodorovici. Artistul a decedat pe loc, fiind strivit de fiare. Interpreta a murit în drum spre Spitalul de Ugență din București, după ce medicul de gardă din Urziceni a decis că nu există altă soluție decât transferul pacientei în altă instituție medicală. Detaliile despre ultimele clipe în viață ale celor „două inimi gemene” se regăsesc într-o scrisoare din 2004 formulată de fostul ministru român al Administrației și Internelor, Vasile Blaga, drept răspuns la solicitarea unui ex-deputat în Parlamentul României, Marius Iriza, de a ancheta versiunea crimei premeditate în cazul morții cuplului de artiști Ion și Doina Aldea-Teodorovici. Potrivit documentului, vinovat de accident se face șoferul, acesta însă nu a fost privat de libertate. Instanța de judecată l-a condamnat la trei ani de închisoare cu suspendarea pedepsei pe un termen de cinci.

În septembrie 2006, deputatul Marius Iriza adresa ministrului român al Administrației și Internelor o interprelare în care solicita să facă lumină în cazul morții soților Aldea-Teodorovici și să acheteze ipoteza unei crime premeditate.

Deputatul puncta în adresarea sa că artiștii Ion și Doina Aldea-Teodorovici, „prin activitatea lor culturală și politică, au militat pentru re-unirea Basarabiei cu România” și pentru revenirea la limba română și grafia latină, că soții Aldea-Teodorovici „sunt primii care în anii 90 au cântat despre limba română și Mihai Eminescu” și că „dacă elevii basarabeni învață în limba română, iar alfabetul latin a fost introdus în școlile din Basarabia, aceste succese se datorează, în mare parte, și soților Teodorovici”.

Atunci, Marius Iriza constata că moartea Doinei și a lui Ion Aldea-Teodorovici a fost percepută ca o tragedie națională, iar autoritățile românești au catalogat  totul drept un accident nefericit deși existau multe indicii care duceau spre ipoteza unei crime premeditate.

Deputatul făcea referire la informațiile apărute în media.

„În noaptea în care cei doi au murit, „Europa Liberă” a difuzat o știre potrivit căreia accidentul s-a produs în urma apariției pe șosea a unei mașini blindate. Tot în acea perioadă, canalele media au relatat faptul că la sosirea ambulanței Doina încă trăia, nu murise pe loc, iar personalul ambulanței a refuzat să o ducă la spital, ei ridicând doar trupul fără viață al lui Ion Aldea Teodorovici, în timp ce a a fost lăsată să se zbată între viață și moarte. Ciudat a fost și faptul că șoferul mașinii și ocupantul scaunului din dreapta acestuia au scăpat fără nicio zgârâietură, în timp ce Ion și Doina Aldea-Teodorovici, aflați pe bancheta din spate, au fost striviți între greutatea mașinii și copacii de pe marginea drumului”, scria parlamentarul român, precizând că în 2004, Ziarul de Gardă a făcut o anchetă proprie, cu titlul „Crimă premeditată sau accident în cazul soților Ion și Doina Aldea-Teodorovici?”, care conținea mărturiile mai multor personalități ale vremii referitor la accident.

La două săptămâni de la expedierea interpelării, ministrul de interne din acea perioadă, Vasile Blaga, formula deja un răspuns.

Ora două. 29 de km distanță de București

Potrivit răspunsului oficial al ministrului  român, accidentul a avut loc la aproximativ ora 2.00 în noaptea de 29 spre 30 octombrie 1992, pe drumul național București-Urziceni, în raza comunei Coșereni, județul Ialomița, la o distanță de 49 km de București.

În automobilul de model Opel Omega, cu numărul de înmatriculare 0905 MVB, înregistrat în R. Moldova, care aparținea S.C. „EVANI” SRL din Chișinău se aflau patru persoane: șoferul Vasilii Koudalb, originar din s. Bagrinești, r. Florești, pasagerii Alexandre Chakounov, Ion și Doina Aldea-Teodorovici. Soții Aldea-Teodorovici au decedat, aflându-se pe bancheta din spate, iar șoferul și pasagerul s-au ales cu traume.

Sursa: adevarul.ro

Fostul ministru român de Interne preciza că polițiștii din Inspectoratul de Poliție al județului Ialomița au acționat în conformitate cu legislația în vigoare, iar imediat după deplasarea la fața locului au recoltat probe biologice de sânge de la șoferul automobilului, Vasilii Koudalb, au efectuat verificările specifice și măsurătorile de teren pentru „a stabili împrejurările și dinamica producerii accidentului”, au dispus efectuarea expertizelor medico-legale și tehnice necesare stabilirii cauzelor accidentului.

Din 11 noiembrie,  cercetările efectuate de către Inspectoratul de Poliție al Județului Ialomița au fost transmise pentru continuarea investigației spre Direcția Cercetări Penale din cadrul Inspectoratului General al Poliției  din București.

A doua zi, la 12 noiembrie 1992, pe numele șoferului a fost emis un mandat de arestare preventivă în cauza penală pentru săvârșirea infracțiunii de ucidere din culpă, acesta fiind plasat în izolatorul din Slobozia.

La 23 noiembrie, cercetările au fost finalizate, iar dosarul penal a fost transmis la București, către Direcția Urmărire Penală și Criminalistică a Procuraturii Generale.

Procurorul din Parchetul General responsabil pe acest dosar, Corneliu Popescu, a întocmit la 27 noiembrie rechizitoriul cu prorpunerea de a-l transmite pe banca acuzaților pe Vasilii Koudalb pentru uciderea din culpă a soților Aldea-Teodorovici.

„În întocmirea Rechizitoriului, procurorul s-a bazat pe documentele operative întocmite de către polițiști, precum și pe expertizele medico-legale, certificatele medico-legale, expertiza tehnică, declarațiile persoanelor implicate în accident și audierea martorilor prezenți la locul accidentului sau care avea cunoștință de împrejurările producerii accidentului”, se arată în răspunsul ministrului român de Interne, Vasile Blaga, formulat în 2006.

Doina a murit în drum spre spitalul din București

În același document ministrul scrie că „moartea lui Ion Aldea-Teodorovici a fost una violentă”. Potrivit oficialului, „din declarațiile și probele existente în dosarul cauzei, respectiv,  din declarațiile date în fața instanței de judecată de către mai mulți martori, rezultă că la camera de gardă a Spitalului din Urziceni au sosit două ambulanțe care au transportat victimele de la locul accidentului, prima dintre ambulanțe aducând-o pe Doina Aldea-Teodorovici”.

„La momentul sosirii la Spitalul Urziceni, victima era în viață, medicii administrându-i medicație pentru ridicarea tensiunii arteriale, iar când s-a constatat că tensiunea acesteia a coborât până la valoarea 8, medicul de gardă a decis trimiterea domanei Doina Aldea-Teodorovici la Spitalul de Urgență din București. Pe drumul spre București a survenit decesul acesteia, lucru consemnat de altfel și în documentele medicale corespunzătoare (care pot fi consultate din arhiva spitalului)”, se precizează în documetul întocmit de ministrul român.

Totodată, se stipulează că șoferul Vasili Koudalb a suferit excoriații,  echimoze și plăci contuze care au necesitat pentru vindecare „25-30 de zile de îngrijiri medicale”, pe când pasagerul Alexandre Chakounov a suferit leziuni ușoare care au necesitat îngrijri medicale pentru „8-9 zile”.

În Rechizitoriu se precizează că accidentul s-ar fi produs în exclusivitate din vina șoferului, care „a condus autoturismul cu viteză excesivă, peste cea legal admisă, neadaptată la conduțiile rulării pe timp de noapte”. Expertiza a arătat că automobilul se deplasa cu o viteză de 128 km/h, iar șoferul „nu a putut aborda în condiții de siguranță curba la stânga existentă pe raza comunei Coșereni, iar manevrele bruște succesive de viraj dreapta-stânga,  efectuate pentru redresarea mașinii, combinate cu acționarea frânei de serviciu, au condus la intrarea într-un derapaj necontrolat al autoturismului”.

Automobilul s-a întors la aproximativ 180 de grade față de direcția de mers, a ieșit de pe carosabil și a intrat în impact cu un arbore situat la circa 2,60 metri de acostament. Se menționează că din fotografiile judiciare poate fi observat faptul că impactul cu arborele a avut loc în partea din spate a mașinii. Ministrul scrie că dinamica producerii accidentului este confirmată de concluziile raportului de expertiză tehnică efectuat prin Laboratorul Central de Expertize Criminalistice de pe lângă Ministerul Justiției. Rezultatul analizei probelor de sânge a arătat că șoferul nu consumase alcool, scrie ministrul.

Cu referire la declarațiile martorilor, în document se precizează că soții Aldea-Teodorovici, dar și celălalt pasager se grăbeau să ajungă la Chișinău, deși abia venise la Bucureși din capitala R. Moldova. În aceste circumstanțe șoferul Vasili Koudalb se simțea obosit după „19 ore în care nu dormise”, dar considera că „are mașinău nouă și puternică”.  Acesta însă a ațipit la volan și a pierdut controlul asupra volanului.

Dosarul a fost trimis la Judecătoria Urziceni și a fost judecat în ședință deschisă la 12 ianuarie 1993 de către președintele instanței, Apostol Vișan, magistratul Marin Marino și procurorul David Marci.

Pentru că automobilul implicat în accident aparținea SC „Evani”SRL, firma a fost introdusă în cauză în calitate de parte  civilmente responsabilă.

În cursul judecății însă, susține ministrul, părinții Doinei Aldea-Teodorovici nu au avut pretenții față de inculpatul Koudalb, solicitând doar pensie lunară pentru întreținerea feciorului în vârstă de zece ani al soților, Hristofor Ion Aldea-Teodorovici.

Inculpatul și firma SC „Evani” SRL au convenit că vor aloca câte 10 mii de ruble lunar pentru minor până când acesta urma să atingă majoratul sau până la absolvire aunei instituții de învățământ medii sau superioare. Se precizează că la acea etapă în R. Moldova salariul mediu lunar era de circa 1700 de ruble.

Potrivit declarațiilor, șoferul Vasilii Koudalb și soții Teodorovici erau în relații de afaceri, dar și de prietenie.

„Deplasarea de la Chișinău la București și de la București la Chișinău cu mașina condusă de Vasili Koudalb, încursul căreia a avut loc accidentul rutier, s-a desfășurat în interes comun al persoanelor implicate în accident, iar cei trei erau asociați ai SC „Cărăbuș” SRL din Chișinău, R. Moldova”, mai scrie ministrul Vasile Blaga în răspunsul către deputatul român.

Instanța l-a recunoscut vinovat pe Vasilii Koudalb de producerea accidentului rutier, soldat cu decesul a două persoane și l-a condamnat la trei ani de închisoare cu suspendarea pedepsei pe un termen de cinci ani. Firma care deținea mașina a fost obligată să plătescă lunar pentru întreținerea minorului rămas orfan câte 10 mii de ruble lunar drept pensie alimentară.

Ex-ministrul român, Vasile Blaga, puncta în răspunsul către deputatul Marius Iriza, că Ministerul Administrației și Internelor nu poate demara o anchetă care să elucideze versiunea unei crime premeditate, deoarece cazul a fost investigat și există o decizia instanței de judecată.

La 25 de ani distanță din ziua trecerii în veșnicie, cuplul de artiști continuă să reprezinte un simbol al luptei pentru idealurile naționale, iar amintirea este vie prin cântecele lăsate drept moștenire.


Preluarea textelor de pe pagina www.zdg.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.zdg.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.

Comentariile Dvs. la articolele de pe www.zdg.md sunt apreciate, dacă sunt exprimate într-un limbaj decent. Ne rezervăm dreptul să nu publicăm sau să ștergem mesajele care aduc ofense și injurii celorlalți vizitatori, care incită la ură de rasă, religie și sex.

3 comentarii

  1. Românașul

    Am urmărit atent cazul Ion și Doina Aldea Teodorovici încă de pe atunci. Nu există absolut nici o dovadă c-ar fi fost altceva de cât nepăsarea idioțească moldovenească a șoferului, care a adormit la volan sau nu s-a încadrat în cotitură din cauza vitezei foarte mari. În ciuda unor păreri înfocate, dar faptul, că cei de pe bancheta din spate au decedat, iar cei din față au scăpat nevătămați, anume și dovedește, că a fost întâmplarea oarbă și șoferul idiot moldovenesc. Sunt șofer, niciodată n-am depășit 100 de km pe oră și să-mi închipui cum la 128 km pe oră poți premedita o astfel de avarie. Nici chiar Shumaher în dele mai bune zile ale sale n-ar putea face așa ceva. Nu se poate de închipuit, că un oarecare dobitoc moldovenesc ar putea face așa accident în mod intenționat.

    P.S. Poate doar schizicul vostru în levitație…

  2. ASOCIAȚIA CULTURALĂ PRO BASARABIA SI BUCOVINA deține o copie a dosarului.Se poate consulta la sediul nostru.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *