Principală  —  Ştiri  —  Extern   —   De unde a venit recomandarea…

De unde a venit recomandarea de a redirecționa avionul, în care zbura jurnalistul Roman Protasevici, către Minsk? Discuția dintre pilot și turnul de control din Minsk: „Vă recomandăm să aterizați la Minsk; Pilot: „Asta… am înțeles… dați-ne o alternativă, vă rog”

Departamentul de aviație al Ministerului Transporturilor din Belarus a publicat o transcriere a negocierilor dintre Minsk și piloții zborului interceptat, Ryanair, avion în care se afla fostul redactor-șef al canalului de Telegram „NEXTA”, Roman Protasevici, relatează Novaya Gazeta.

Din transcrierile negocierilor rezultă că decizia de a ateriza avionul la Minsk a fost recomandată de autoritățile din Belarus. Anterior însă televiziunea de stat din Belarus a difuzat în direct aceleași negocieri, doar că a schimbat replicile dispecerului cu cele ale pilotului. Acest lucru a dat impresia că echipajul a fost cel care a decis inițial să aterizeze avionul la Minsk.

În același timp, în momentul în care mesajul dispecerului cu privire la „bombă” a ajuns la echipajul avionului, cele mai apropiate aeroporturi pentru zbor au fost cele din Brest, Grodno și Minsk. Însă, deja în momentul în care echipajul a lansat semnalul de alarmă, cel mai apropiat aeroport era cel din Vilnius. Faptul că aeronava Ryanair era de fapt interceptată de către un avion de vânătoare MiG-29 nu a fost raportat în cadrul negocierilor, în timp ce Ryanair nu a lansat încă versiunea sa a negocierilor purtate cu Minsk.

Novaya Gazeta a publicat descifrarea unei părți din negocierile dintre pilot și turnul de control din Minsk, făcute publice de partea belarusă

Discuția dintre pilot și turnul de control Minsk:

Pilot: 09:28:58 Minsk, bună ziua, acesta este RYR 1TZ (bord Ryanair – ed.), Nivelul de zbor 390 se apropie de SOMAT (punctul de intrare în spațiul aerian al regiunii de informare a zborului Minsk – ed.)

Dispecer: 09:29:04 RYR 1TZ, acesta este centrul de control din Minsk, bună ziua, noi vă vedem pe radar.

Dispecer: 09:30:49 RYR 1TZ, acesta este Minsk.

Pilot: Da, continuă.

Dispecer: RYR 1TZ, vă informez – avem informații de la serviciile speciale că la bordul avionului aveți plasată o bombă, poate fi activată oricând peste Vilnius.

Pilot: Acesta este 1TZ. Așteptați.

Pilot: 09:31:17: Bine, acesta este RYR 1TZ. Repetați mesajul.

Dispecer: RYR 1TZ, repet – avem informații de la serviciile speciale că aveți o bombă la bord. Această bombă poate fi activată peste Vilnius.

Pilot: Am recepționat. Așteptați.

Dispecer: 09:31:42: RYR 1TZ, din motive de siguranță, vă recomandăm să aterizați în UMMS (Minsk Airport ICAO Index – ed.).

Pilot: Bine … asta … am înțeles. Dă-ne o alternativă, vă rog.

Pilot: 09: 32: 59: Acesta este RYR 1TZ.

Dispecer: RYR 1TZ

Pilot: Bombă … mesajul direct, de unde a venit? De unde ați obținut informații despre asta?

Dispecer: RYR 1TZ, vă rugăm să așteptați.

Dispecer: 09:33:42: RYR 1TZ

Pilot: Continuați.

Dispecer: RYR 1TZ, serviciul de securitate al aeroportului ne-a informat că au primit un mesaj prin e-mail.

Pilot: Înțeles, serviciul de securitate al aeroportului din Vilnius sau din Grecia?

Dispecer: RYR 1TZ, această scrisoare a fost trimisă la mai multe aeroporturi.

Pilot: Înțeles, așteptați

Pilot: 09:34:49: Acesta este RYR 1TZ.

Dispecer: RYR 1TZ.

Pilot: ne puteți da o altă frecvență pentru compania… (se întrerupe), astfel încât să putem (se întrerupe).

Dispecer: RYR 1TZ, repetați, de ce frecvență aveți nevoie.

Pilot: Trebuie doar să convenim asupra procedurii cu compania, dacă există o frecvență pentru aceasta (se întrerupe).

Dispecer: Aveți nevoie de o frecvență de funcționare, comunicare cu RYR (Ryanair ICAO code – ed.)?

Pilot: Da, exact, așa este, 1TZ.

Dispecer: Vă rugăm să așteptați.

Dispecer: RYR 1TZ, vă rugăm să așteptați.

Pilot: Aștept.

Pilot: 09:39:30: Acesta este RYR 1TZ, există informații?

Dispecer: RYR 1TZ, așteptați, așteptăm informații.

Pilot: Ați putea repeta la ce aeroport trebuie să mergem? Că autoritățile … (inaudibil) să se întoarcă …

Dispecerat: RYR 1TZ, vă aud „clasa C”, vă rog să repetați.

Pilot: 09: 39: 57: Acesta este RYR 1TZ.

Dispecer: RYR 1TZ, așteptați, așteptăm informații.

Pilot: Ați putea repeta la ce aeroport trebuie să mergeți? Că autoritățile … (inaudibil) să se întoarcă …

Dispecerat: RYR 1TZ, vă aud (greu), vă rog să repetați.

Pilot: 09: 39: 57: Acesta este RYR 1TZ.

Dispecer: RYR 1TZ, continuați.

Pilot: Puteți numi codul IATA al aeroportului către care autoritățile ne-au recomandat să ne întoarcem?

Dispecer: RYR 1TZ, acceptat, vă rugăm să așteptați.

Pilot: Bine, vă dau vouă… (inaudibil). Puteți numi codul IATA al aeroportului către care autoritățile ne-au recomandat să ne întoarcem din nou?

Dispecer: RYR1TZ, așteptați.

Pilot: Aștept, acceptat.

Dispecer: 09:41:00: RYR 1TZ.

Pilot: Continuați.

Dispecer: cod IATA – MSQ (Minsk – ed.).

Pilot: Vă rugăm să repetați.

Dispecer: cod IATA – MSQ.

Pilot: MSQ, mulțumesc.

Pilot: 09:41:58: RYR 1TZ. Repetați, de unde a venit recomandarea de a ne redirecționa către Minsk? De unde a venit? De la companie? A venit de la gestionarea aeroportului de plecare sau a aeroportului de sosire?

Dispecer: RYR 1TZ, acestea sunt recomandările noastre *.

Dispecer: Acestea sunt recomandările noastre

Pilot: Repetați, vă rog

Dispecer: Acestea sunt recomandările noastre

Pilot: (inaudibil)

Pilot: Spuneți că acestea sunt recomandările voastre?

Dispecer: Charlie-Chapel (confirmare – ed.)

Dispecer: 09.42.49: avem o frecvență de serviciu la sol de Vilnius 131.750

Pilot: 131.75. Am contactat … (inaudibil)

Dispecer: Vă rugăm să anunțați decizia dvs.

Pilot: radar

Dispecer: Vă rugăm să anunțați soluția dvs.

Pilot: Am nevoie de un răspuns: ce cod este… (inaudibil)? Verde, galben sau roșu?

Dispecer: rămâneți pe linie

Dispecer: 09:45:09 Se spune că codul este roșu.

Pilot: Înțeles, în acest caz vă cerem să vă păstrați poziția actuală.

Dispecer: Am înțeles, păstrați poziția actuală, păstrați FL390, întoarcerea, manevrele sunt pe propria răspundere.

Pilot: Bine, salvați poziția noastră actuală și FL390

Pilot: 09:47:12 Declarăm o urgență. MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY (cod apel de primejdie – ed.). Plănuim să redirecționăm avionul către aeroportul din Minsk.

Dispecer: semnal de primejdie primit. Aşteptați.

Pilot: Așteptăm.

Pilot: 09:48:10 Solicităm coborârea la 10.000.

Dispecerat: Coborâre FL100

Pilot: Descendență… Coborâre… (inaudibil)

Dispecer: Din poziția actuală, calea este liberă către aeroportul din Minsk, cod KOLOS: Kilo, Oscar, Lima, Oscar, Sierra.

Pilot: direct la KOLOS.

Dispecer: 09:50:15: Cum înțelegeți?

Pilot: Am înțeles.

Dispecer: acceptat.

Dispecer: 09:50:24: Aveți nevoie de informații despre aeroport sau vreme?

Pilot: Avem acces la… (inaudibil) date de la ATIS, este suficient.

Dispecer: Aveți nevoie de frecvența ATIS?

Pilot: Avem frecvența: 128.850,

Dispecer: RYR 1TZ

Pilot: Continuați.

Dispecer: Cod aeroport KOLOS, sosire 2H, RW (valoarea vizibilității meteorologice pe pistă – ed.) – 31R. Vă rugăm să informați dacă sunt necesari vectori.

Pilot: Bine, KOLOS … vă rog să mă informați (inaudibil)

Dispecerat: sosirea KOLOS 2H

Pilot: sosirea KOLOS 2H, RW -31R,

Controler: Frecvența transmiterii automate a serviciului de informații în zona ATIS este de 128.850

Pilot: 28,85.

Dispecer: 09:52:29: Spuneți informații despre numărul de pasageri la bord și dacă există mărfuri periculoase.

Pilot: Nu există mărfuri periculoase. Rămâneți pe linie, avem nevoie de 130 pentru a evita …

Pilot: 09:53:00 Întoarceți 130 pentru a evita …

Dispecer: Înțeles, curs către 130, raportați vremea.

Pilot: Îndeplinesc

Pilot: 09:54:45: La bord 133 de persoane

Dispecer: Sunt 133 de persoane la bord, recepționat, mulțumesc

Dispecer: 09:55:33 Când sunteți gata, informați despre ora sosirii.

Pilot: 09:56:48: Solicit coborârea la altitudinea de 9000

Dispecer: Coborâre 9000

Dispecer: 09:57:12: Acum contactați „Minsk”. „Abordare” – frecvență 125.9

Pilot: 125,9


Dumincă, 23 mai, Belarusul a trimis un avion de vânătoare MiG-29 pentru a intercepta o aeronavă comercială la bordul căreia se afla un jurnalist, opozant al regimului lui Aleksandr Lukașenko. Aeronava, care efectua o cursă Atena – Vilnius, a fost interceptată în spațiul aerian belarus, sub pretextul că la bord ar fi o bombă.

Ordinul de interceptare a avionului comercial ar fi fost dat chiar de președintele Aleksandr Lukașenko. Forțele militare aviatice belaruse au forțat avionul companiei Ryanair, în care se afla și Roman Protasevici, să aterizeze de urgență, invocând faptul că la bord ar fi o bombă. Aeronava se îndrepta de la Atena spre Vilnius.

Presa internațională scrie că cinci dintre cei care ar fi rămas la Minsk sunt agenți KGB (serviciul de securitate din Belarus), iar al șaselea este Roman Protasevici.

Raman Protasevich este actual editor al canalului de Telegram Nexta, recunoscut ca extremist în Belarus. În ultimele luni, acesta locuia la Vilnius și făcea parte din echipa Svetlanei Tihanovskaia. Protasevici a fost inclus de către autoritățile din Belarus pe lista teroriștilor, dat în căutări interstatale.