Principală  —  Ştiri  —  Economic   —   Decizia Curții Internaționale de Arbitraj…

Decizia Curții Internaționale de Arbitraj de la Stockholm în cazul privind rezilierea contractului de concesiune a Aeroportului Chișinău

Avia Invest SRL informează că duminică, 2 august, a fost anunțată decizia provizorie a Curții Internaționale de Arbitraj de la Stockholm la cererea împotriva Republicii Moldova privind încălcarea legislației naționale și internaționale în relațiile cu concesionarul Aeroportului Internațional Chișinău.

Conform comunicatului emis de companie, Curtea de Arbitraj a interzis Republicii Moldova să efectueze acțiuni de reziliere a contractului până la decizia finală și a interzis orice executare a notificării de reziliere a concesiei trimise companiei la data de 8 iulie 2020.

„Gestionarul aeroportului și acționarii săi salută decizia Curții Internaționale de Arbitraj de la Stockholm și informează publicul că nu au urmărit niciodată o astfel de dezvoltare a evenimentelor. Compania reiterează faptul că a fost întotdeauna și rămâne deschisă unui dialog juridic civilizat cu autoritățile privind soluționarea problemelor, dar nu va permite un dialog abuziv”, transmite compania.

La 10 iulie, Agenția pentru Proprietăți Publice (APP) anunța despre rezilierea, la 8 iulie, a contractului de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău, motivul fiind că SRL „Avia Invest” nu a executat obligațiile contractuale. Compania a dezmințit informațiile.

La 22 iulie, APP nota că adresarea SRL Avia Invest în Arbitrajul de la Stockholm cu solicitarea de încasare a 900 de milioane de euro în calitate de prejudiciu din contul statului Republica Moldova reprezintă o încercare a SRL Avia Invest de a influența autoritățile statului pentru a exploata în continuare Aeroportul Internațional Chișinău, chiar și neexecutând obligațiile esențiale ale contractului. Potrivit reprezentanților APP, suma de 900 de milioane de euro, solicitată de SRL Avia Invest, este nejustificată, atât timp cât investițiile totale, pe întreaga durată a contractului de concesiune care urmau a fi efectuate de către SRL Avia Invest potrivit contractului constituiau doar 244 de milioane de euro, iar această sumă este artificial invocată pentru a sustrage atenția de la neexecutarea obligațiilor contractuale de către SRL Avia Invest.

Concesionarea AIC a fost realizată în mai mulți pași. Mai întâi, la 19 iunie 2012, Guvernul a emis o hotărâre cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Întreprinderii de Stat „Aeroportul Internaţional Chişinău”, având, oficial, drept obiectiv „dezvoltarea continuă a infrastructurii şi a calităţii serviciilor prestate”. A urmat hotărârea Guvernului din 30 mai 2013, prin care s-a aprobat concesionarea şi au fost stabilite condiţiile concesionării. La 14 iunie 2013, Ministerul Economiei a instituit Comisia de concurs responsabilă de organizarea şi desfăşurarea procedurii de selectare a concesionarului care, tot în iunie, a trimis invitaţii către şapte companii potenţiale participante la concurs.

Până la 5 august 2013, data-limită de depunere a ofertelor, doar două companii și-au manifestat interesul, ambele din Rusia: „Vnukovo Invest” și „UK Komaks” în asociere cu S.A. „Habarovskii Aeroport”, S.A. „Kolomensky Zavod” şi S.R.L. „Avia Invest”. La ședința din 15 august 2013, Comisia de concurs a respins oferta depusă de compania „Vnukovo Invest” pe motiv că nu ar fi îndeplinit cerințele caietului de sarcini. În aceste condiții, unica rămasă în cursă a fost oferta Asociaţiei Persoanelor Juridice „Avia Invest”, care a și fost declarată câştigătoare. Oferta stabilea o perioadă de concesiune de 49 de ani, redevenţa la 1% din venitul realizat de întreprinderea concesionară şi efectuarea unor investiţii în mărime de 244,2 milioane de euro.

Publicitate
Publicitate