Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Premier Energy deconectează două locuri…

Premier Energy deconectează două locuri de consum al S.A. „Apă-Canal Chișinău”, „în lipsa unor soluții realiste de plată a datoriei pentru energia electrică consumată”. Reacția primarului Ion Ceban

Compania „Premier Energy” anunță joi, 2 februarie, despre deconectarea a două instalațiile de utilizare a energiei electrice aflate în gestiunea S.A. „Apă-Canal Chișinău”. Furnizorul de energie precizează că ambele locuri de consum al energiei electrice preconizate a fi deconectate astăzi vizează doar blocul administrativ al „Apă-Canal Chișinău”, „nefiind afectat în niciun mod procesul tehnologic de funcționare a sistemelor de apeduct, canalizare și furnizare a agentului termic”.

„Reieșind din faptul că situația privind stingerea datoriei pentru energia electrică consumată la locurile de consum aflate în gestiunea SA „Apă-Canal Chișinău” nu a suferit schimbări esențiale în sensul soluționării ei și nu au fost propuse soluții reale de plată, compania ÎCS „Premier Energy” a notificat furnizorul de apă despre faptul că se vede nevoită să recurgă pe 2 februarie, 2023, la dreptul său legal de a deconecta instalațiile de utilizare a energiei electrice, pentru a nu admite creșterea în continuare a datoriei”, potrivit unui comunicat de presă.

Conform datelor Premier Energy, datoria societății pe acțiuni constituie suma de 68,6 milioane de lei, ce include și facturi cu termenul de plată expirat, neachitate încă din luna noiembrie 2022.

„Dat fiind faptul, că achitările efectuate în ultima perioadă de către S.A.„Apă-Canal Chișinău” nu acoperă în totalitate nici consumul zilnic de energie electrică, se conturează o perspectivă negativă de creștere esențială a datoriei totale, odată cu emiterea facturilor în luna februarie”, atenționează compania.

Primarul muncipiului Chișinău, Ion Ceban, a anunțat joi dimineață pe rețelele sociale că „blocul central de la Apă Canal a fost deconectat, unde sunt toate punctele de comandă. Totodată, edilul a spus că va solicita „deconectarea prioritară a sediului Guvernului și Parlamentului de la serviciul de apă și canalizare”.

Anterior, deconectările de energie electrică anunțate pe 26 ianuarie, la SA „Apă-Canal Chișinău”, au fost amânate până la 1 februarie.

Totodată, „Premier Energyˮ precizează că „dacă nu vor fi luate măsuri concrete în termenul stabilit, va recurge la deconectarea locurilor de consum de la sursa de alimentare cu energie electrică, fără preavizare suplimentară”.

„Premier Energyˮ SRL a anunțat joi dimineața, 26 ianuarie, că mai multe puncte de consum ale S.A. „Apă-Canal Chișinău” vor fi deconectate de la sursa de energie electrică din cauza datoriei în creștere, neachitată de întreprinderea S.A. „Apă-Canal Chișinău.

Directoarea generală a S.A. „Apă-Canal Chişinău”, Irina Gutnic, a declarat pentru Ziarul de Gardă că prin deconectarea punctelor de consum va fi „afectată întreaga activitate a operatorului”, iar acest lucru va avea „impact asupra distribuției apei în municipiului Chișinău”.

Irina Gutnic a menționat că „unica soluție de suport ar fi ca să intervină și Guvernul în această situație excepțională” și a anunțat că reprezentanții întreprinderii încearcă să se convoace într-o ședință extraordinar cu membrii Guvernului, „pentru a identifica soluții pentru depășirea situației financiare”.

„Ca soluție de urgență încercăm să să ne convocăm într-o ședință extraordinar cu membrii Guvernului, ca să identifica soluții ca să depășim situația financiară. Este vorba despre o datorie de 125 de milioane, dintre care doar 74 milioane este vorba despre energia electrică. Apă Canal a inclus toate lichiditățile disponibile, Primăria a injectat în 2022 – 120 de milioane, iar în 2023 urmează încă 120 de milioane. Respectiv, unica soluție de suport ar fi ca să intervină și Guvernul în această situație excepțională. În paralel încercăm pe partea tehnică să asigurăm cu energie electrică blocul administrativ cu un generator, dar în acest caz cheltuielile ar fi duble”, a mai adăugat Irina Gutnic.

În acest context, prim-ministra Natalia Gavrilița a dispus efectuarea unui control amănunțit la „Apă Canal Chișinău”: „Voi solicita autorităților competente, inclusiv Inspecției Financiare, să verifice corectitudinea utilizării fondurilor de către regia „Apă Canal Chișinău” din subordinea Primăriei municipiului Chişinău și cauzele formării datoriilor”. 

Începând cu 13 ianuarie 2023, consumatorii casnici din municipiul Chișinău achită în total 15,3 lei/m3 pentru serviciile de serviciile de apă și canalizare, cu circa 4,6 lei mai mult decât plăteau anterior.

Astfel, consumatorii casnici din capitală plătesc 11,12 lei/m3 pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă și 4,18 lei/m3 pentru serviciul public de canalizare și de epurare a apelor uzate prestat de S.A. „Apă-Canal Chișinău”.