Principală  —  Ştiri  —  Social   —   Premier Energy anunță despre deconectarea…

Premier Energy anunță despre deconectarea de la sursa de energie electrică a mai multor puncte de consum ale „Apă-Canal Chișinău”. Reacția furnizorului de apă

„Premier Energyˮ SRL a anunțat că mai multe puncte de consum ale S.A. „Apă-Canal Chișinău” vor fi deconectate de la sursa de energie electrică începând cu 26 ianuarie 2023. Decizia a fost luată din cauza datoriei în creștere, neachitată de întreprinderea S.A. „Apă-Canal Chișinău. Potrivit „Premier Energyˮ, datoria totală a S.A. „Apă-Canal Chișinău” constituie deja 73,2 milioane de lei, din care 44,7 milioane de lei conform facturilor cu termenul expirat.

Directoarea generală a S.A. „Apă-Canal Chişinău”, Irina Gutnic, a declarat pentru Ziarul de Gardă că prin deconectarea punctelor de consum va fi „afectată întreaga activitate a operatorului”, iar acest lucru va avea „impact asupra distribuției apei în municipiului Chișinău”.

Irina Gutnic a menționat că „unica soluție de suport ar fi ca să intervină și Guvernul în această situație excepțională” și a anunțat că reprezentanții întreprinderii încearcă să se convoace într-o ședință extraordinar cu membrii Guvernului, „pentru a identifica soluții pentru depășirea situației financiare”.


„Premier Energy” susține că „a tratat cu respect și înțelegere rezonabilă situația financiară dificilă” a SA „Apă-Canal Chișinău”, care însă „nu a realizat acțiuni concrete îndreptate spre soluționarea situației create, datoria furnizorului de apă continuând să crească cu fiecare zi”.

„Sumele propuse de SA „Apă-Canal Chișinău pentru achitarea în tranșe lunare sunt insuficiente, nu duc la micșorarea reală a datoriei și nici măcar nu acoperă consumul curent, ceea ce agravează situația deficitului de lichidități a furnizorului de energie.

Prin urmare, riscul de a nu-și onora propriile obligații față de SA „Energocom” și alte întreprinderi din sistemul energetic care prestează servicii pentru ÎCS „Premier Energy” SRL este din ce în ce mai accentuat”, susține „Premier Energy”.

Totodată, pentru încasarea silită a datoriei acumulată la plata pentru energia electrică consumată ÎCS „Premier Energy” SRL declară că „își rezervă dreptul de a se adresa în instanța de judecată cu solicitarea recuperării datoriei și a oricăror costuri și plați/daune adiționale în legătură cu întârzierea executării obligațiilor de plată”.

„Pentru neadmiterea creșterii în continuare a datoriilor, furnizorul de energie a propus elaborarea unor grafice de deconectare în evantai, astfel încât volumul total de energie electrică consumată să corespundă posibilităților de plată a SA „Apă-Canal Chișinău”, mai anunță „Premier Energyˮ.

Solicitată de Ziarul de Gardă, directoarea generală a S.A. „Apă-Canal Chişinău”, Irina Gutnic, a declarat că după anunțul „Premier Energyˮ au fost deconectate deja două sectoare de gestiune a rețelelor, prin care echipele intervin atunci când sunt scurgeri sau diferite avarieri. Irina Gutnic menționează că aceste deconectări vor avea „impact asupra distribuției apei în municipiului Chișinău”.

„Au fost deconectate deja două sectoare, sectorul Rîșcani și sectorul Botanica, vorbim despre gestiunea rețelelor. Prin intermediul acestui sector, echipele intervin atunci când sunt scurgeri sau diferite avarieri. N-o să putem să asigurăm conexiunea sectorului cu consumatorii. Albișoara 38 la moment este deconectată, este afectată întreaga activitate a operatorului și asta are impact asupra distribuției apei în municipiului Chișinău”, a declarat Irina Gutnic.

Directoarea generală a S.A. „Apă-Canal Chişinău” a declarat că „unica soluție de suport ar fi ca să intervină și Guvernul în această situație excepțională”.

„Ca soluție de urgență încercăm să să ne convocăm într-o ședință extraordinar cu membrii Guvernului, ca să identifica soluții ca să depășim situația financiară. Este vorba despre o datorie de 125 de milioane, dintre care doar 74 milioane este vorba despre energia electrică. Apă Canal a inclus toate lichiditățile disponibile, Primăria a injectat în 2022 – 120 de milioane, iar în 2023 urmează încă 120 de milioane. Respectiv, unica soluție de suport ar fi ca să intervină și Guvernul în această situație excepțională. În paralel încercăm pe partea tehnică să asigurăm cu energie electrică blocul administrativ cu un generator, dar în acest caz cheltuielile ar fi duble”, a mai adăugat Irina Gutnic.

Pe 5 ianuarie 2023, patru puncte de consum non-strategice ale întreprinderii S.A. „Apă-Canal Chișinău” au fost deconectate de la energia electrică, „din cauza datoriei neachitate”, anunța ÎCS „Premier Energyˮ SRL.

Începând cu 13 ianuarie 2023, consumatorii casnici din municipiul Chișinău vor achita în total 15,3 lei/m3 pentru serviciile de serviciile de apă și canalizare, cu circa 4,6 lei mai mult decât plăteau anterior.

Astfel, consumatorii casnici din capitală vor plăti 11,12 lei/m3 pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă și 4,18 lei/m3 pentru serviciul public de canalizare și de epurare a apelor uzate prestat de S.A. „Apă-Canal Chișinău”.