Principală  —  IMPORTANTE   —   Un cetățean rus, noul proprietar…

Un cetățean rus, noul proprietar al televiziunilor Primul în Moldova și Accent TV, afiliate, din această toamnă, lui Ilan Șor

Posturile de televiziune Primul în Moldova și Accent TV și-au schimbat nu doar administratorul, ci și proprietarii din Rusia. Compania din Rusia care deține posturile are un nou fondator. Consiliul Audiovizualului nu a fost informat despre aceste modificări. 

Cele două posturi sunt deținute de Societatea Comercială Telesistem TV SRL, care, la rândul ei, este deținută de o companie din Federația Rusă, „Медиа Инвест Сервис”. Aceasta din urmă și-a schimbat proprietarii în octombrie 2022, după ce în septembrie s-a aflat că Telesitem TV are un nou administrator. Stanislav Vîjga a fost înlocuit de Arina Corșicova.

La 22 septembrie, CA a fost anunțat despre schimbarea administratorului firmei care deține licențele de emisie pentru cele două posturi. Arina Corșicova a anexat atunci la nota informativă și extrasul din Registrul de stat, potrivit căruia beneficiarii finali ai posturilor de televiziune Primul în Moldova și Accent TV rămân a fi doi cetățeni din Federația Rusă – Natalia Ermilova și Samvel Grigorean, potrivit Media Azi. 

Cei doi au preluat compania din R. Moldova prin intermediul firmei „Объединенные Ресурсы”, în perioada alegerilor parlamentare anticipate din vara anului 2021. Înainte de asta, cele două posturi de televiziune îi aparțineau fiului fostului procuror general al Rusiei, Igor Ceaika, partener al fratelui fostului președinte Igor Dodon, Alexandru Dodon, în cadrul câtorva companii. Ceaika deținea cele două posturi în R. Moldova împreună cu Vadim Ciubară, un apropiat al lui Igor Dodon.  

Noul proprietar – tot din Federația Rusă

Publicitate
Publicitate

Datele din Registrul persoanelor juridice din Federația Rusă consultate de ZdG arată, însă, că fondatorul companiei din R. Moldova, Telesitem TV SRL, firma din Rusia „Медиа Инвест Сервис”, și-a schimbat proprietarii o lună mai târziu, la 7 octombrie 2022. Noul proprietar a devenit un oarecare Alexei Polunin, cetățean al Federației Ruse. Acesta a preluat „Медиа Инвест Сервис” prin intermediul companiei pe care o deține, „Диаманд Эстейт”. 

Am găsit mai multe persoane din Federația Rusă cu numele Alexei Polunin. Printre acestea se numără și un fost deputat din partea Partidului Rusia Unită, din cadrul Consiliului Deputaților din districtul Klin, regiunea Moscovei. Deși deputatul și noul proprietar al posturilor TV au același patronimic, Vladimir (în rusă, Владимирович), Ziarul de Gardă nu a putut confirma, deocamdată, dacă acesta este sau nu noul proprietar oficial al firmei ce deține posturile Primul în Moldova și Accent TV.

„Медиа Инвест Сервис” rămâne a fi înregistrată în Sankt Petersburg, ca și înainte de a-și schimba proprietarii. Compania care o deține, „Диаманд Эстейт”, își are sediul în Moscova. Niciuna dintre cele două firme nu are activitate în domeniul mass-media sau al audiovizualului.

Interviu cu Ilan Șor la Primul în Moldova

În ultima lună, în spațiul public au apărut mai multe informații despre faptul că posturile Primul în Moldova și Accent TV ar fi trecut de sub influența Partidului Socialiștilor sub cea a Partidului Șor. În aceeași perioadă, pe 12 octombrie, Primul în Moldova a difuzat un interviu cu liderul Partidului Șor, Ilan Șor. Interviul a fost înregistrat în Israel, acolo unde se află în prezent Ilan Șor. 

Ilan Șor – intervievat în Israel, de jurnalista Ludmila Belcenkova, de la Primul în Moldova

În ultima perioadă, postul Primul în Moldova este promovat intens prin publicitate stradală, mai multe panouri fiind afișate pe străzile din Chișinău, precum și prin reclame sponsorizate pe internet. 

ZdG a scris în anul 2015 că Arina Corșicova, administratoarea companiei care deține cele două posturi TV, deține companiile Moda-Prestij SRL și Diafan SRL și a fost unul dintre sponsorii electorali ai lui Ilan Şor în alegerile locale din acel an. De asemenea, numele Arinei Corşicova se regăsea printre acţionarii Băncii Sociale, vizată în dosarul privind furtul miliardului, prin firma sa, Diafan SRL, care deținea 4,96% din acţiunile băncii. 

De asemenea, odată cu preluarea funcție de administratoare la Telesitem TV, Corșicova a devenit și administratoarea companiei de publicitate Media Contact SRL, deținută de asemenea de compania din Rusia „Медиа Инвест Сервис”. La telefoanele celor două posturi TV nu a răspuns nimeni pentru a ne oferi un comentariu, iar la Media Contact ni s-a spus că Arina Corșicova nu s-ar afla în prezent în R. Moldova. 

CA nu a fost informat despre schimbarea proprietarilor

Președinta Consiliului Audiovizualului (CA), Liliana Vițu, a declarat pentru Ziarul de Gardă că instituția nu a fost notificată în legătură cu schimbarea beneficiarilor. 

Liliana Vițu, președinta Consiliului Audiovizualului

Urmează să inițiem un control pe respectarea articolului 25 din Codul Audiovizualului, care, la alineatul 5, spune că  furnizorii de servicii media au obligația să solicite în scris acordul CA pentru orice modificare în documentele și datele declarate, printre care sunt date de identificare ale acționarilor până la nivel de persoană fizică sau juridică”, a declarat Liliana Vițu pentru ZdG. 

CA a solicitat, pe 4 octombrie, Serviciului de Informații și Securitate (SIS), Centrului Național Anticorupție (CNA) și Consiliului Concurenței (CC) să investigheze circumstanțele și informațiile răspândite pe larg în presă, precum că posturile Primul în Moldova și Accent TV, anterior afiliate Partidului Socialiștilor, ar avea în prezent un alt beneficiar, relata anterior portalul Media Azi, care o cita pe președinta CA, Liliana Vițu.

Consiliul Audiovizualului a sesizat cele trei instituții ale statului după ce a fost informat, pe 22 septembrie, de către compania Telesistem TV, proprietara posturilor Accent TV și Primul în Moldova, că firma are o nouă administratoare, iar mai multe instituții media au scris că cele două televiziuni ar trece astfel sub controlul Partidului ȘOR.

Publicitate
Publicitate