Principală  —  IMPORTANTE   —   SONDAJ/ 10 pași spre Europa.…

SONDAJ 10 pași spre Europa. Ce rezolvă ei pentru R. Moldova?

Pe 3 martie, R. Moldova a depus cererea de aderare la Uniunea Europeană. Timp de o lună (12 aprilie – 12 mai), Chișinăul pregătea și prezenta UE și răspunsurile la cele două chestionare privind obținerea statutului de țară candidat. Este o „etapă istorică pentru R. Moldova. A fost încheiat cel de-al 3-lea pas din lista de 10 pași până la aderare”, menționa ministrul de Externe Nicu Popescu, iar președinta Maia Sandu remarca cu aceeași ocazie: „maturizarea (politică – n.r.) ne-a luat 30 de ani. Multe eșecuri și pași înapoi”, acum, „cu lecțiile învățate, suntem porniți să facem și următorii pași.”


Alexandru Arseni, profesor universitar, doctor

Faptul că s-a declanșat procesul de aderare la UE, cu pași deja concreți, este bine. E bine și faptul că UE, în condițiile unei insecurități internaționale majore, a dat curs doleanțelor poporului R. Moldova de a se integra în spațiul comunitar european. Eu nu pot spune pe cât e de bine că răspunsurile la chestionare s-au făcut în termeni record. Și vă spun și de ce. Chestionarele trebuiau date publicității. Toate s-au limitat, însă, la niște informații sumare, despre „înmânarea chestionarelor Ambasadorului UE la Chișinău” de către dna Gavrilița. Corect ar fi fost ca dna prim-ministru să le fi făcut publice, ca cetățenii care exercită suveranitatea națională să se fi putut informa asupra situației. „Autoritățile publice sunt obligate să asigure informarea corectă a cetățenilor asupra problemelor de interes public”, spune Constituția (art.34). Nu s-a făcut. Noi nu cunoaștem nici ce întrebări au venit de la UE și nici ce răspunsuri a prezentat guvernul, pe cât sunt ele de plauzibile, ca să excludem din start niște falsuri și să nu ne pomenim pe ultimii zeci de metri că R. Moldova nu a întrunit condițiile de țară candidat. Noi trebuia să știm ce-i în aceste chestionare.

Maria Ciobanu, ex-deputată

Apropierea de Europa înseamnă foarte mult. Chiar și așa, membrul asociat, cum este R. Moldova din 2014, a avut foarte mult de câștigat: atâtea proiecte, granturi, sprijin diplomatic și logistic… Numai regimul liberalizat de vize cât face. Când îmi amintesc cum, cu ce riscuri circula lumea în Europa… Iar sprijinul pe care-l avem în ultimul timp e enorm. Niciodată R. Moldova nu s-a bucurat de atâta susținere pe plan internațional. Relațiile s-au schimbat foarte mult în bine. Și nu trebuie să dezamăgim. Deși lăcomia în politică la noi e foarte mare. Noi avem o mare problemă cu corupția. Și îmi pare foarte rău, dar la noi guvernările vin și se duc, iar schemele rămân. Cât se poate cu arestările acestea, a obosit lumea de arestări televizate. Și cu ce se termină? Faptul că s-a reușit într-un termen atât de restrâns cu chestionarele e o mare treabă. Dar numai chestionarele nu rezolvă problema. Depinde cum și-a făcut guvernul „tema pe acasă” cu chestionarele. O să vedem evaluările. Sper să se reușească și cu ceilalți șapte pași. Cu condiția că vor fi schimbați unii miniștri, care nu au nici competență, nici viziune, nici experiență, ceea ce pentru R. Moldova contează mult.

Anatol Țăranu, analist politic

Statutul de țară candidat înseamnă că aderarea la UE a început deja la modul real. Este un progres. Asta e una. Doi: din momentul în care devii țară candidat, din acel moment se lărgesc și eforturile de asistență din partea UE. Țară candidat înseamnă beneficii materiale reale. În afară de asta, ești sub o monitorizare specială a organelor UE. Asta disciplinează statele care merg pe calea integrării europene. Atât timp cât există corupție, ineficiență economică, nu poate fi vorba de integrare europeană. Dacă nu facem un efort, dacă nu corespundem rigorilor, înseamnă că suntem neeligibili.

Războiul din Ucraina ne-a facilitat obținerea calității de țară candidat la aderare. Să nu fi fost războiul, noi așa și am fi stat în zona aceasta gri, fără o perspectivă de integrare. Cursul integrării europene nu este unul ireversibil atât timp cât există riscul ca la guvernare să vină forțe antieuropene și atunci s-ar putea să facem niște pași înapoi. De aceea, contează foarte mult dacă s-ar produce pe interior o mobilizare a tuturor forțelor proeuropene. Încercarea de a face integrare europeană cu forțele unui sigur partid politic este foarte riscantă. Iar actuala guvernare, deocamdată, nu prea excelează în ceea ce înseamnă mobilizarea întregului segment proeuropean din R. Moldova, iar asta scade din eficiența procesului de integrare.