Principală  —  Ediţia PRINT  —  Stop Fals!   —   La Chişinău a fost lansat…

La Chişinău a fost lansat Clubul de discuții „STOP FALS!”

Asociaţia Presei Independente (API) a lansat joi, 31 martie, Clubul de discuţii „STOP FALS!”, în cadrul căruia jurnalişti, reprezentanţi ai structurilor de reglementare legală şi de autoreglementare jurnalistică, experţi în diferite domenii şi consumatori de media vor examina cazurile de transmitere deliberată a informațiilor false și distorsionate.

95e396fa-891a-4ce9-b8b9-860c328ab097În debutul discuțiilor, colaboratoarea site-ului www.stopfake.org din Ucraina, Alina Sugoniako, a avut o intervenție prin skype şi a povestit despre experiența Ucrainei în contracararea dezinformării opiniei publice prin intermediul mass-media şi a altor platforme de comunicare. „Dintr-un proiect de scurtă durată, Stopfake.org a devenit un centru analitic de studiere a fenomenului propagandei, un instrument de educaţie mediatică a consumatorilor de media. Ceea ce ne bucură este faptul că, în războiul informațional pe care îl duce Federaţia Rusă împotriva Ucrainei, cetățenii încep să distingă informația veridică de cea falsă. La noi, ca și la voi, partidele se luptă pentru putere, iar mass-media devine un instrument de manipulare, pe care politicienii încearcă să-l utilizeze. Majoritatea posturilor TV din Ucraina de asemenea aparțin oligarhilor, practic nu avem posturi TV independente. Totuşi, există o masă critică de jurnaliști care sunt mult mai uniți acum pentru a lupta cu propaganda informaţională”, a menționat Sugoniako.

Prezentă la eveniment, membra Consiliului Coordonator al Audiovizualului, Mariana Onceanu-Hadârcă, a vorbit despre ultima decizie a CCA, prin care postul de televiziune „Ren Moldova” a fost sancţionat cu suspendarea dreptului de a difuza anunţuri publicitare pentru 72 de ore, pentru retransmiterea, la 30 ianuarie 2016 şi 1 februarie 2016, a emisiunii postului rusesc de televiziune Ren TV „Военная тайна” care a inclus un material tendenţios despre situaţia din Republica Moldova. „În acest material au fost difuzate unele informaţii trunchiate şi scoase din context, pe alocuri autorii au dezinformat, prezentând fapte care nu s-au produs în realitate. Mesajul general transmis de această emisiune este instigator la ură şi intoleranţă pe motive de etnie şi limbă”, a spus M. Onceanu-Hadârcă. Răspunzând la întrebarea de ce Direcţia de monitorizare a CCA nu monitorizează permanent posturile restransmise din străinătate pentru a sancţiona cazurile de propagandă informaţională, ea a precizat că este foarte greu să demonstrezi existenţa elementelor propagandistice în situaţia în care legislaţia nu operează cu noţiunile de „propagandă” şi „manipulare”. „În plus, Direcţia de monitorizate face diferite alte monitorizări şi nici nu dispune de experţi care ar putea analiza calitativ produsul informaţional”, a spus M. Onceanu-Hadârcă.

Jurnalista Valentina Basiul a subliniat că efectele materialelor de combatere a propagandei nu întotdeauna sunt cele aşteptate. ”Muncești mult la un articol care combate informația falsă și chiar dacă până la urmă aduci dovezi ale minciunilor, aceleaşi falsuri sunt diseminate în continuare, iar unii oameni le dau crezare”, a spus V. Basiul. Expertul în comunicare Valeriu Pașa, a remarcat că trebuie făcută o diferență între manipulare și fals în mass-media. ”Falsurile pot fi combătute simplu, prin prezentarea adevărului, ceea ce nu putem spune de manipulare şi tendenţiozitate. Într-un război informațional, noi luptăm împotriva unei mașinării bine gândite, bine implementate și foarte scumpă. Împotriva propagandei se poate lupta mai eficient cu informații foarte bine ambalate pentru consumatorul de rând, ele tot trebuie să fie virale și ușor „comestibile”, așa cum sunt cele de propagandă”, a afirmat V. Pașa.

Directorul executiv API, Petru Macovei, a amintit de ideea creării unei agenții de comunicare publică, una din obligaţiile căreia ar putea fi şi elaborarea unor politici publice în acest domeniu. „Atunci când la o televiziune apare un reportaj manipulator și fals despre Republica Moldova, prima preocupare a televiziunii publice ar trebuie să fie, în opinia mea, dezmințirea acestor informaţii, iar acest lucru se poate realiza foarte creativ, ca să menţii interesul publicului pentru această temă şi să obţii efectul scontat”, a conchis P. Macovei.

Clubul de discuţii este organizat în cadrul Campaniei media împotriva informaţiei false şi tendenţioase STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI).