Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   Dodon în avion. De la…

Dodon în avion. De la Gazprom.

La finele lunii ianuarie Igor Dodon, preşedintele R.Moldova, a plecat iar la Moscova. De ce? Ceaţă.

Într-un comunicat de presă foarte scurt, mai scurt decât orice cântec de-al lui Kirkorov, preşedinţia ne informează că ”Igor Dodon, întreprinde o vizită de lucru de două zile la Moscova, în cadrul căreia vor di abordate chestiuni ce ţin de cooperarea comercial-economică moldo-rusă, situaţia actuală privind tranzitarea mărfurilor moldoveneşti pe teritoriul Ucrainei.” Pentru chestiunea tranzitării mărfurilor moldoveneşti pe teritoriul Ucrainei nu trebuia de mers la Kiev, de discutat cu autorităţile ucrainene? Ceaţă.

După revenirea sa, preşedinţia a lansat un comunicat de presă care susţine aceeaş enormitate: „Din 31 ianuarie, produsele moldoveneşti pot fi exportate pe piaţa Rusiei tranzitînd teritoriul Ucrainei, ceea ce am convenit anterior cu Preşedintele Federaţiei Ruse, Vladimir Putin”. De ce Dodon şi Putin decid ce trebuie să tranziteze teritoriul Ucrainei? Ceaţă.

După ce s-a afişat în poze cu Vladimir Putin şi Patriarhul Rusiei, Igor Dodon a dat să revină acasă dar era ceaţă. Astfel, a cerut o aeronavă de la Gazprom ca să îl aducă la Chişinău.

Când, la Chişinău, se apropie de Dodon reporterii Constantin Grigoriţă, sau Maxim Stratan sau Viorica Tataru, aceştia sunt imediat opriţi de un cordon de bodyguarzi, care fac referinţă la securitatea preşedintelui. Atunci, cu ce ocazie a urcat preşedintele statului R.Moldova într-un avion neplătit al unei companii străine? Cum de au fost atât de permisivă securitatea? Şi dacă avionul deraia şi ne ducea preşedintele undeva pe insulele Kurile şi rămânea Moldova cu preşedinţia goală? Dar dacă, totuşi, l-a adus acasă, şi suntem acum cu preşedinţia plină, la ce preţ s-a produs acest act? Ceaţă.

Dacă Gazprom a oferit o călătorie-cadou, ce trebuie să ofere Dodon în schimb? O companie privată nu are pentru ce să ofere unui preşedinte al altui stat o cursă de avion, decât dacă întinde o cursă bugetului acestuia. Se achită cu un cont pentru gaze? Se achită în contul gazelor transnistrene? Se achită în contul reţelelor de gaze din Moldova preluate de către Gazprom în mod abuziv şi opac? Ceaţă.

Care era urgenţa ca Igor Dodon să ia avionul oferit de Gazprom? Da, în acea zi la Chişinău era ceaţă şi mai multe curse au fost anulate. Dar peste câteva ore cursele au fost reluate, iar orarul oficial al curselor arată că vinerea vin de la Moscova spre Chişinău aeronave la orele: 10.50, 14.00, 17.40, 20.00, 23.50, deci din 3 în 3 ore vine un avion de la Moscova. Dacă nu reuşea cu unul, îl lua pe următorul. La urma urmei, putea să ia şi trenul. Zilnic de la Moscova la Chişinău, potrivit orarului trenurilor, vin 3 locomotive cu vagoane cu pasageri. Iar tehnologiile moderne permit, chiar şi unui preşedinte, să muncească şi în tren: să comunice, să scrie, chiar să semneze acte aplicând semnătura electronică. Cu atât mai mult, să comunice cu cetăţenii, care fac naveta Moscova-Chişinău. Să admitem că existau nişte urgenţe prezidenţiale şi Dodon scăpa trenul oportunităţilor, dar putea lua orice cursă regulată spre Kiev, Bucureşti, Viena, Istanbul, iar de acolo – să ia cursa spre Chişinău.

Dodon, în calitatea sa de preşedinte, este întreţinut deplin din bugetul public, din banii oamenilor. Călătoriile, statul pe loc, acţiunile sau inacţiunile – îi sunt plătite din taxele acumulate de la cetăţeni. Şi atunci când acesta decide să îşi ia o cursă privată, trebuie să întrebe contribuabilii.

Ar fi bine să avem un raport al Curţii de Conturi care să împrăştie ceaţa cheltuielilor prezidenţiale, dar am înţeles că e un singur candidat la această funcţie, unul loial batimentului oligarhic.