Principală  —  Blog  —  Editoriale   —   CNA în faţa televizorului

CNA în faţa televizorului

Oficial, campania electorală încă nu a început. Dar la televizor campania electorală e în plină desfăşurare. Deasupra tuturor posturilor de televiziune este legea, dar cine citeşte buchea Codului Audiovizualului când are în faţă micul ecran?

Cetăţenii Moldovei, arată şi sondajele, nu citesc legi, nici la cărţi nu se rup, nici la ziare. Nu toţi. O simplă majoritate. E clar că nu au bani de cărţi, nici timp de bibliotecă. Din banii pe care nu îi au îşi cumpără televizor şi îl ţin conectat de dimineaţă până seara. Politicienii ştiu asta. De aceea, cei mai şmecheri îşi cumpără televiziuni. Aşa îşi cumpără voturile.

Potrivit Constituţiei, orice cetăţean al R. Moldova poate să îşi cumpere o televiziune. Potrivit datelor oficiale, câteva zeci de cetăţeni ai R. Moldova deţin televiziuni sau cote părţi din grupuri de media. Potrivit realităţii, doar 3-4 dintre cei câteva zeci de cetăţeni deţin, de facto, televiziuni. Piaţa canalelor TV este concentrată în doar câteva mâini. Şi cele câteva mâini lucrează la Parlament. Votează.

Stăpânii posturilor TV din Moldova nu şi-au trecut aceste proprietăţi în declaraţiile de avere. Iar dacă au trecut câte ceva, atunci nu au trecut volumul şi valoarea adevărată a acestor proprietăţi.

De un an şi ceva în sertarele Parlamentului stă un proiect de lege privind completarea Codului Audiovizualului, care îi obligă la transparenţa proprietăţilor din TV. Dar proiectul nu e votat, e ţinut în suspans, de parcă mâinile celea ale stăpânilor de TV-uri ar ţine sertarul închis cu forţa.

Dacă ar fi ca noile modificări să fie votate şi implementate, atunci proprietarii de televiziuni ar trebui să declare cine le sunt asociaţii, de unde iau banii şi ce anume fac cu ei. E ca şi cum ai şti cine produce pastilele de durere de cap pe care le iei când ai migrene. Orice medic îţi recomandă să iei mai degrabă analgină de producţie germană decât rusească, pentru că nemţii calculează mai exact, respectă normele mai cu stricteţe. Programele TV tot ar putea face sau trata migrene. Dacă ai şti producătorul lor adevărat. Dar cine să voteze pentru acest proiect de lege, dacă votanţii au mâinile ocupate. Mâinile lor sunt prinse cu sforile. Toată ziua trag de sfori.

Imediat de cum acest proiect de lege a fost pus în discuţie la Parlament, în anul trecut, Centrul Naţional Anticorupţie a făcut o expertiză a documentului şi a ”descoperit” că transparentizarea proprietarilor de televiziuni va prejudicia grav Bugetul de Stat. Citesc şi recitesc acest document şi mă sperii, în mod repetat, de autorul analizei care primeşte salariu din bugetul public.

Proiectul de modificare a Codului Audiovizualului spune că ”În scopul asigurării dreptului consumatorilor de a-şi forma o opinie privind valoarea informaţiei difuzate, difuzorii sunt obligaţi să facă publice următoarele informaţii: denumirea şi sediul administraţiei, datele de contact, lista cu numele proprietarului/proprietarilor beneficiari, inclusiv cota acestora, lista membrilor consiliului şi numele administratorului”.

Vadim Gheorghiţă, inspector principal la Direcţia legislaţie şi expertiză anticorupţie a CNA, a remis Parlamentului o expertiză pe 7 pagini, în care susţine că ”publicarea informaţiilor despre identitatea şi cetăţenia proprietarului/proprietarilor beneficiari, descrierea structurii proprietăţii, organigrama, capitalul şi sursele de finanţare vin în contradicţie cu legislaţia naţională”.

De câţiva ani, ZdG a lansat un proiect greu de realizat dar foarte necesar – proprietăţile, averile şi interesele persoanelor publice. Şi, în acest răstimp, am demonstrat în zeci de cazuri că interesele private ale unor businessmeni se rezolvă în fotolii de stat şi că businessmanul obscur este, deseori, unul şi acelaşi cu deputatul, ministrul, judecătorul sau procurorul salarizat din bani publici. Anual plătim mii de lei Camerei Înregistrării de Stat ca să avem acces la date exacte şi să informăm publicul corect despre firmele demnitarilor. Chiar CNA s-a autosesizat pe marginea unor articole despre averi şi afaceri ilicite publicate de ZdG. Oare expertul CNA Vadim Gheorghiţă nu vrea să facă o expertiză şi să propună închiderea Camerei Înregistrării de Stat? Că vinde contra cost informaţii privind numele acţionarilor firmelor, numele administratorilor, adresele lor? Şi ZdG, şi alte instituţii media ar fi bine să fie lichidate, căci le zice pe nume demnitarilor cu averi. Şi în general, orice cetăţean care rosteşte în public numele unui demnitar cu firme să fie închis.

Propun Parlamentului să nu adopte proiectul cu privire la modificările la Codul Audiovizualului, să îl uite în sertar, căci sertarul tace de mort ce este. În schimb, să adopte alte modificări la Codul Audiovizualului, prin care ar asigura anonimatul total al proprietarilor de posturi TV, al administratorilor acestora, al reporterilor. Să iasă toţi în emisie cu măşti pe faţă. Şi telespectatorii să îşi pună ochelari de corsar şi dopuri în urechi.

Iar în campania electorală, candidaţii să nu-şi spună numele. Pur şi simplu, să votăm ca nişte obscuri, să gestioneze banii publici fără să spună nimic. Să le respectăm confidenţialitatea furatului şi a manipulării.