Principală  —  IMPORTANTE   —   Informație oficială: 1100 de lei,…

Informație oficială: 1100 de lei, singurul ajutor de la stat pentru deces în R. Moldova. Se acordă indiferent de cauza morții

Statul nu oferă ajutoare persoanelor care decedează după ce ajung să fie infectate cu COVID-19. Oficial, familia în care o persoană a decedat, indiferent de cauza decesului (!), primește de la stat, din bugetul Casei Naționale de Asigurări Sociale (CNAS), 1100 de lei.

Totodată, în unele regiuni, administrația publică locală poate aloca un anumit ajutor, indiferent de cauza decesului.

1100 de lei oferă statul pentru ajutorul famiilor în care un membru decedează, indiferent de cauza morții

În timp ce se vehiculează faptul că familiile persoanelor decedate de COVID-19 ar beneficia de ajutoare din partea statului sau a autorităților publice locale, mai mulți președinți de raion și primari declară contrariul.

„Poate în alte raioane au luat decizii și alocă ceva, dar noi nu”, declară Marcel Cenușa, președinte al raionului Cahul.

Bugetul raional nu prevede așa ceva. Personalul medical, afectat de COVID-19, primește o indemnizație unică din partea Guvernului, dar noi nu avem nicio atribuție cu asta”, susține Vasile Maxim, președinte al raionului Ștefan Vodă.

„Avem șase decedați pe raion însă nu s-a alocat nimic și nimeni nu s-a adresat. În caz că se va adresa cineva la Consiliu, deja o să se analizeze”, precizează un reprezentant al consiliul raional Strășeni.

Același răspuns l-am primit și de la primarii mai multor localități, care ne-au spus că familiile celor decedați beneficiază de un ajutor de deces, însă acesta este oferit pentru toate persoanele, indiferent de cauza decesului. Totodată, unii ne-au comunicat că, de la caz la caz, primăria poate oferi ajutoare în circumstanțele în care familiile celor decedați se află în situații dificile.

„Se plătește o sumă fixă de către CNAS pentru toți cei care decedează. Noi chiar la ultima ședință de Consiliu am oferit ajutoare persoanelor care au avut deces și nu au fost pregătite sau au demonstrat că e un caz la care nu s-au așteptat. Au demonstrat că sunt într-o situație grea și noi am oferit ajutoare în dependență de posibilitățile primăriei”, spune Grigorii Robu, primar al orașului Nisporeni.

„CNAS-ul dă acea o mie de lei, dar noi, ca primărie, niciodată nu am dat ajutoare. Poate au fost donații ale cetățenilor, dar noi nu dăm ajutoare”, menționează Ion Crețu, primar al localității Răzeni din raionul Ialoveni.

Conform informațiilor de pe siteu-ul Casei Naționale de Asigurări Sociale (CNAS) ajutorul de deces se acordă o singură dată, în sumă fixă, unei singure persoane care prezintă actul de înregistrare a decesului, eliberat de organul abilitat al Republicii Moldova, în caz de deces:

a)    al asiguratului în sistemul public de asigurări sociale, indiferent de durata stagiului de cotizare realizat;

b)   pensionarului din sistemul public de asigurări sociale;

c)    şomerului cu drept la ajutor de şomaj;

d)   persoanei care nu are statut de asigurat, dar a realizat un stagiu de cotizare, indiferent de durata acestuia.

În caz de deces al persoanei neasigurate, ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care poate fi, după caz, soţul/soţia, copilul, părintele, tutorele, curatorul sau, în lipsa acestora, unei persoane care dovedeşte că a suportat cheltuielile legate de înmormântare.

Persoana neasigurată beneficiază de dreptul la ajutor de deces pentru membrul familiei aflat în întreţinerea sa în cazul în care persoana decedată nu are dreptul la ajutor de deces din sistemul public de asigurări sociale.

Membru de familie, în sensul legii, poate fi:

  • soţul/soţia;
  • copiii;
  • părinţii.

Ajutorul de deces se stabileşte în baza cererii depuse de către o singură persoană care are dreptul de a o primi, însoţită de următoarele documente: 

    a) buletinul de identitate/buletinul provizoriu (în original şi în copie);

    b) certificatul de deces sau, după caz, actul de înregistrare a decesului (în original şi în copie);

    c) după caz, actele ce confirmă cheltuielile ocazionate de deces.

În cazul naşterii unui copil mort, la cerere se anexează următoarele documente:

    a) buletinul de identitate/buletinul provizoriu (în original şi în copie);

    b) certificatul ce confirmă naşterea copilului mort, eliberat de instituţia medicală;

    c) actele ce confirmă cheltuielile ocazionate de deces.

Membrul de familie este obligat să confirme gradul de rudenie prin următoarele documente:

a) certificat de naştere (în original şi în copie);

b) certificat de căsătorie (în original şi în copie).

Cererea privind acordarea ajutorului de deces se depune în termen de 12 luni de la data decesului în casa teritorială de asigurări sociale în care s-a aflat la evidenţă sau în raza căreia a domiciliat  persoana decedată.

Ajutorul de deces se stabileşte şi se plăteşte în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii tuturor actelor necesare.

Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Cuantumul ajutorului de deces acordat în anul 2020 constituie 1100 lei.

Nici în procesul de înhumare, persoanele care decedează după ce s-au infectat cu COVID-19 nu beneficiază de înlesniri, așa cum se vehiculează în mai multe mesaje distribuite pe rețelele de socializare. Totodată, întreprinderile de prestare a serviciilor funerare nu au vreo implicare în stabilirea cauzei decesului din actele defunctului.

„Inițial, se eliberează certificatul medical de la medic. După acest lucru persoana se prezintă la oficiul stării civile, unde se eliberează adeverința de deces. Respectiv, la noi vine cu confirmarea. Cam ce treabă am avea noi la modificarea sau la pusul diagnosticului? Noi doar înhumăm, nu avem treabă cu diagnosticul. Și nici nu modificăm certificatele medicale și nici adeverințele de deces”, explică Ludmila Boțan, directoarea ÎM „Combinatul servicii funerare”.

Ludmila Boțan, directoarea ÎM „Combinatul Servicii Funerare”

„Cu referire la finanțări sau alte situații, noi suntem cu statut de (întreprindere, n.r.) cu autogestiune, deci toate serviciile noastre sunt cu plată. Prețurile sunt stabilite de Consiliul Municipal Chișinău. Toate plățile sunt pe site-ul nostru și la fiecare intrare, din toate cimitirele, pe panouri mari informative sunt plățile. Cine vine să organizeze înhumarea persoanei decedate achită exact așa cum sunt prevăzute taxele întreprinderii. Nu are importanță care este motivul decesului. Îi înmormântăm absolut pe toți care se adresează. Fie din R. Moldova, fie cetățeni străini. Tot timpul ne-am ocupat de înhumări și continuăm mai departe să înhumăm. N-au fost scutiți de plată niciodată niciun fel de persoane. Sunt aceleași tarife pentru toți, la fel, egale”, menționează Boțan. 

ZdG a analizat și alte cazuri despre care se vehicula că se ofereau bani pentru a include o rudă în lista persoanelor decedate de Covid-19. Toate cazurile s-au dovedit a fi false.

Citiți articolul complet: În căutarea oamenilor care au primit bani pentru ca rudele lor să fie înregistrate ca decedate de COVID-19